مرکز مطالعات امریکن گریتنس:

با بستن تنگه هرمز اقتصاد جهان در باتلاق فرو می‌رود

کدخبر: ۲۲۹۱۴۹
اقتصادنیوز؛ مرکز مطالعات امریکن گریتنس در گزارشی به تهدید ایران درباره بستن تنگه هرمز پرداخت و نوشت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، اقتصاد جهان در یک باتلاق فرو خواهد رفت.
با بستن تنگه هرمز اقتصاد جهان در باتلاق فرو می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ مرکز مطالعات امریکن گریتنس (AMGREATNESS) نوشت: 

 طی روزهای اخیر ۲ اتفاق باعث شد تا باز بودن آبراه‌های استراتژیک در جهان دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها بدل شود.

از یک طرف مقامات بلند پایه ایرانی از احتمال متوقف کردن صادرات نفت دیگر کشورهای خاورمیانه و بستن تنگه هرمز در صورت توقف کامل صادرات نفت ایران در سایه تحریم‌های آمریکا سخن می‌گویند.

و از سوی دیگر عربستان با ادعای هدف قرار گرفتن دو نفتکش سعودی در تنگه باب المندب، صادرات نفت از طریق این تنگه را متوقف کرده است.

مرکز مطالعات امریکن گریتنس طی گزارشی اعلام کرد: آمریکا 7 تنگه و آبراه حیاتی را به عنوان مهمترین نقاط عبور و مرور استراتژیک معرفی کرده است که مهمترین آن‌ها تنگه هرمز است.

نام تنگه باب المندب نیز در جمع این ۷ آبراه به چشم می خورد اما در این بین تنگه هرمز برای آمریکا از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

در این گزارش آمده است در صورت بسته شدن تنگه هرمز، اقتصاد جهان در یک باتلاق فرو خواهد رفت.

تنگه هرمز محل عبور حدود 30 تا 40 درصد کل نفت صادراتی در جهان است و تنگه باب المندب نیز دریای سرخ و مدیترانه را به دریای عمان و اقیانوس هند متصل می کند.

به گزارش بلومبرگ، بسته شدن تنگه هرمز بر روی نفتکش‌ها بسیار بحران آفرین‌تر از بسته شدن باب المندب است.

امریکن گریتنس می گوید: نکته مهم در این زمینه این است که حتی در زمان جنگ نفتکشها در خلیج فارس که ایران تنگه هرمز را بست، سعودی‌ها صادرات نفت خود را متوقف نکردند اما حالا با هدف قرار گرفتن تنها دو نفتکش در باب المندب، آنها حرکت نفتکش‌ها خود از این منطقه را متوقف کرده اند.

این گزارش می افزاید: این اقدام ریاض به طور قطع به افزایش قمیت نفت در بازار جهانی منجر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید