زنگنه: عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا نقض شده است

کدخبر: ۲۲۹۲۵۵
اقتصادنیوز: یک حقوقدان با اشاره به تعیین وقت رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا، گفت: خروج آمریکا از برجام موجب بروز خسارت‌های سنگینی به ایران شده، ‌بنابراین تیم حقوقی ایران می‌تواند لایحه‌ای با مواد و فصول متعدد ارائه کرده و خواهان صدور احکام مناسبی از سوی دادگاه لاهه شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، صباح زنگنه در این باره اظهار کرد: استناد ایران در این شکایت به عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا است که به تصویب مجلسین دو کشور رسیده و همچنان محکم و نافذ است. ایران و آمریکا از این عهدنامه خارج نشده‌اند و آن را نقض نکرده‌اند و در بعد قانونی و از مسیر نهادهای قانونگذار همچنان نافذ بوده و اقداماتی که آمریکا انجام داده، همگی مصادیق روشن نقض آن عهدنامه است.

وی در رابطه با اینکه اینکه دیوان لاهه در رسیدگی به موضوع شکایت ایران از آمریکا به چه مواردی باید توجه داشته باشد، گفت:‌ دادگاه بین‌المللی لاهه در اولین جلسه باید صلاحیت خود را احراز و اعلام کند که آیا صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد یا خیر؟ که به نظر می‌آید این صلاحیت را داشته و می‌تواند تأیید کند که صلاحیت رسیدگی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکا در مقام دفاع ممکن است به رفتارهای مختلفی اشاره کند و جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ‌های لازم خود به لحاظ حقوقی، تاریخی و سیاسی را دارد. موارد زیادی از سوی آمریکا مبنی بر مصادیق نقض عهدنامه مودت ایران و آمریکا وجود دارد که می‌تواند توسط وکلای ایرانی ارایه شود و بر این اساس خواهان محکوم شدن دولت آمریکا و حتی خواهان جبران خسارت‌های مادی و معنوی که بر کشور، مردم و دولت‌های ایران وارد کرده، شود.

زنگنه در خصوص نحوه رسیدگی دیوان بین‌اللمی دادگستری لاهه عنوان کرد: رسیدگی دیوان از نوع ماهیتی و محتوایی یا رسیدگی شکلی است. در رسیدگی شکلی بررسی خواهد کرد که آیا مستندات کاملی وجود دارد یا خیر که قاعدتاً وکلای ایرانی این مستندات را ارایه می‌کنند و بعد باید وارد رسیدگی محتوایی شود. رسیدگی هم طبعاً طول خواهد کشید که دادگاه بعد از این رسیدگی شکلی از دولت آمریکا خواهد خواست که مدارک خود را ارایه کند که اگر آن مدارک در بعد شکل دعوا کافی باشد، آن زمان وارد رسیدگی محتوایی و ماهیتی خواهد شد.

این حقوقدان در رابطه با وارد بودن دفاعیات آمریکا تصریح کرد: چون تاکنون شکایتی نبوده آمریکا هم دفاعیات خود را بیان نکرده است،‌ بنابراین باید صبر کرد و دید چه نوع دفاعیاتی ارایه خواهند کرد و قطعاً تیم حقوقی ایران نیز نسبت به احتمالات گوناگون پیش‌بینی‌هایی می‌کنند و برای آنها هم پاسخ‌هایی تهیه خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دعوا و لایحه ایران مشخص کرده که آمریکا در مراحل مختلف و به خصوص در مورد اخیر برجام، آن را امضاء کرده و تعهد داده و باید به آن عمل کند. خروج آمریکا از برجام موجب بروز خسارت‌های سنگینی بر جمهوری اسلامی ایران شده و اصول و مبانی که در آن عهدنامه ذکر شده توسط آمریکا نقض شده است. یک مورد خیلی ساده که می‌توان به آن اشاره کرد موضوع عدم اجازه ورود اتباع ایرانی به آمریکا، لغو اقامت‌ها و بازداشت اتباع ایرانی است که از نظر اقتصادی، حقوقی و سیاسی هم هزینه‌های زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد شده و آمریکا مکلف است که این هزینه‌ها را از نظر مادی و معنوی جبران کند.

زنگنه در پایان گفت: تیم حقوقی ایران برای رسیدگی موضوع شکایت خود علیه آمریکا در خروج از برجام می‌تواند لایحه‌ای با مواد و فصول متعدد ارایه کند و خواهان صدور احکام مناسبی از سوی دادگاه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید