راه جلوگیری از هک شدن وای فای

کدخبر: ۲۲۹۶۷۳
اقتصاد نیوز:هک وای فای این روزها بسیار آسان‌ شده و افراد می‌توانند به راحتی تنها با یک کلیک این کار را انجام دهند. اگر می‌خواهید بدانید این فرآیند چگونه انجام می‌شود و همچنین با راه‌های جلوگیری از آن آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.
 راه جلوگیری از هک شدن وای فای

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از کلیک، با تمام شدن حجم اینترنت، وارد وبسایت سرویس دهنده خود می‌شوید و بسته 5 گیگابایتی را برای یک ماه خریداری می‌کنید. با وجود مصرف بسیار پایین، روز سوم برای باز کردن گوگل، صفحه اتمام حجم در مرورگر نمایان می‌شود. علی رغم اینکه از کاربران کم مصرف اینترنت هستید، چنین چیزی برایتان باورنکردنی است. پس سراغ برنامه‌های موجود در کامپیوتر و تلفن همراه خود می‌روید و از اینکه آن‌ها این حجم بالا از اینترنت را مصرف نکرده‌اند، مطمئن می‌شوید. غیرفعال بودن آپدیت‌های خودکار در تمامی دیوایس‌ها را بررسی می‌کنید و هیچ مورد مشکوکی به چشم‌تان نمی‌آید. حتی اپراتور سرویس دهنده اینترنت‌ به شما می‌گوید که خودتان همه 5 گیگابایت را طی سه روز مصرف کرده‌اید! پس مشکل از کجاست؟ چگونه حجم اینترنتی که قرار بود یک ماه دوام بیاورد، در این مدت کوتاه تمام شد؟

وای فای شما هک شده است!

اگر عوامل احتمالی مصرف کننده از اینترنت را بررسی کرده‌اید و همچنان با مشکل زود تمام شدن حجم اینترنت سر و کله می‌زنید، مطمئنا یک مورد را نادیده گرفته‌اید؛ سودجویی که به آسانی به مودم شما متصل شده و از اینترنت‌تان استفاده می‌کند!

 
 

هک وای فای

اگر فکر می‌کنید هک وای فای عملی امکان ناپذیر بوده و افراد عادی به راحتی نمی‌توانند به مودم شما برای استفاده از اینترنت متصل شوند، سخت در اشتباهید! در حال حاضر هک وای فای به یکی از آسان‌ترین کارها تبدیل شده و افراد مختلف بدون داشتن کوچک‌ترین دانش در این باره می‌توانند به مودم‌های مختلف متصل شوند و از این راه از حجم اینترنت‌تان استفاده ‌کنند.

چگونه وای فای را هک می‌کنند؟

روش‌های قدیمی و جدید زیادی برای هک وای فای موجود بوده که افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. راه‌های قدیمی معمولا دشوار هستند و در محیط‌های حرفه‌ای تحت داس و سایر برنامه‌های مشابه انجام می‌شوند؛ به همین دلیل هم کاربران معمولی توانایی استفاده از این روش‌ها را ندارند. اما اکنون برنامه‌های مختلفی مخصوصا برای سیستم عامل اندروید ایجاد شده که از بروزترین الگوریتم‌ها برای اتصال به وای فای‌های مختلف استفاده می‌کنند و تنها با یک کلیک، کارشان را با موفقیت به انجام می‌رسانند.

هک وای فای

یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌ها که برای سیستم عامل اندروید ساخته شده، AndroDumpper نام دارد که به صورت رایگان قفل شبکه‌های مختلف را باز می‌کند. در این اپلیکیشن تنها کافی است وای فای مورد نظر را انتخاب کنید و منتظر اتصال به آن بمانید. اپلیکیشن‌های دیگری هم مانند WPS Connect و WiFi WPS WPA TESTER با همین عملکرد برای سیستم عامل اندروید موجود است. به طور کل هک وای فای بسیار آسان‌ بوده و به صورت رایگان توسط افراد مبتدی هم قابل انجام است.

اپلیکیشن‌های هک وای فای مانند AndroDumpper چگونه عمل می‌کنند؟

عملکرد اپلیکیشن AndroDumpper به این صورت بوده که با اجرای آن، وای فای‌های قابل بازگشایی همراه با اطلاعات‌شان مانند فاصله و سیستم امنیتی، نمایان می‌شوند و فرد می‌تواند با انتخاب یکی از وای فای‌ها، به بازگشایی قفل آن اقدام کند. با کلیک بر روی وای فای مورد نظر، اپلیکیشن با الگوریتم خاص خودش چندین بار تلاش می‌کند تا قفلش را باز کند. در آخر بعد از باز شدن قفل، اتصال گوشی به وای فای انجام می‌شود. نکته جالب درباره AndroDumpper این بوده که اگر از آن بر روی دستگاه اندرویدی روت شده استفاده کنید، رمز وای فای را هم نمایش می‌دهد.

هک وای فای

نقطه ضعف مودم‌ها در برابر این دسته از حملات چیست؟

WPS عاملی است که وای فای شما را در مقابل AndroDumpper و اپلیکیشن‌های از این قبیل ناامن کرده و باعث شکسته شدن قفل شبکه می‌شود.

WPS (مخفف WIFI Protected Setup) یک استاندارد امنیتی است که در سال 2006 با هدف آسان‌تر کردن اتصال به مودم، معرفی شد. این قابلیت با روش‌‌های استفاده از دکمه، PIN، USB و NFC به اتصال سریع کاربر کمک می‌کند. با روشن بودن WPS و استفاده از روش PIN، کاربر می‌بایست کد تولید شده توسط روتر را در دستگاه وارد کند و از این طریق به اینترنت متصل شود. اما از آن جایی که پین روتر 8 رقمی است، به راحتی توسط الگوریتم‌های عددی قابل حدس بوده و به همین ترتیب هم افراد سودجو به شبکه دست پیدا می‌کنند. اپلیکیشن‌های هک وای فای از این روش برای دسترسی به رمز وای فای‌ استفاده می‌کنند.

هک وای فای

روش استفاده از دکمه هم که برای اتصال به وای فای باید آن را فشرد و دستگاه را نزدیک مودم قرار داد، امنیت بالایی نداشته و با بی دقتی کاربر به راحتی قابل هک شدن است. عملکرد روش‌های USB و NFC هم مانند دکمه WPS بوده و این دو از امنیت بالایی برخوردار نیستند.

چطور از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم؟

به بخش مهم این مقاله یعنی راه جلوگیری از هک شدن وای فای توسط افراد سودجو می‌رسیم. اولین کاری که باید برای جلوگیری از هک شدن وای فای انجام دهید، غیرفعال نمودن قابلیت WPS مودم است. از آن جایی که این ویژگی به صورت پیش فرض بر روی مودم‌ها فعال بوده، بهتر است بلافاصله بعد از خرید مودم آن را غیرفعال کنید. غیرفعال نمودن WPS از منوی مربوط به تنظیمات امنیتی روتر قابل دسترس است.

هک وای فای

البته متاسفانه برخی مودم‌ها قابلیت غیرفعال سازی WPS را به کاربر ارایه نمی‌کنند و WPS برای همیشه در این مدل‌ها فعال خواهد بود. در صورتی که از این سری مودم‌ها استفاده می‌کنید، شاید بتوانید روش PIN در WPS را بلاک کنید. دقت کنید WPS در برخی مودم‌ها با نام QSS وجود دارد.

علاوه بر این‌ دقت داشته باشید مودم شما از جدیدترین پروتکل امنیتی استفاده می‌کند. در حال حاضر (WPA2-PSK (AES امن‌ترین پروتکل محسوب می‌شود.

سخن پایانی

قابلیت WPS که قرار بود راه حلی برای سرعت بخشیدن به فرآیند اتصال کاربر به وای فای باشد، اصلی‌ترین عاملی است که باعث هک شدن وای فای می‌شود. دقت داشته باشید قابلیت WPS و یا حداقل روش PIN در مودم‌تان غیرفعال باشد تا از شکسته شدن قفل مودم توسط عوامل خارجی جلوگیری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید