اگر زلزله کرمانشاه در تهران رخ میداد چه خساراتی وارد میشد؟

کدخبر: ۲۲۹۷۲۶
اقتصاد نیوز: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر زلزله سرپل ذهاب در تهران اتفاق می‌افتاد ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت بر کشور وارد می‌کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس؛ محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز چهارشنبه (10 مرداد 97) پارلمان در جریان گزارش کمیسیون‌های عمران و اصل 90 مجلس در خصوص زلزله کرمانشاه اظهارداشت: خوشبختانه اقدامات مؤثری در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی اتفاق افتاده است و این امر باعث ایمنی بیشتر در این مناطق شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در مسکن مهر با پدیده‌های مختلفی مواجه هستیم در اجزای سازه‌ای آن مشکلات کمتری داریم اما اجزای غیر سازه‌ای و عدم نظارت صحیح در این بخش باعث شده است در مسکن مهر مشکلاتی داشته باشیم.

شکرچی‌زاده ادامه داد: سرتاسر کشور ظرفیت ایجاد ساختمان‌هایی مقاوم در برابر زلزله‌های 7 ریشتری را هم دارد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در کشور ژاپن که یک سوم مساحت ایران را دارد بیش از 10 هزار دستگاه زلزله‌نگار وجود دارد اما در کشور ما این دستگاه‌ها تنها 2 هزار است که البته بخشی از آنها فرسوده است.

وی یادآور شد: سامانه‌ای که امروز کمک می‌کند بتواند خسارت‌ها را کاهش دهد در این بین ضروری به نظر می‌رسد. شبکه شتاب‌نگاری درست می‌تواند راه درست را به ما نشان دهد و منطقه‌ای که بیشترین خسارت را در هنگام زلزله دیده است به ما نشان خواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر زلزله اتفاق افتاد باید بتوانیم آسیب‌پذیرترین نقطه را شناسایی کرده و نیروهای امداد را در آن منطقه بفرستیم، گفت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه خود را در رابطه با نظارت عالی انجام نداده است. حال سوال این است آیا ابزار کافی در اختیار وزارت راه قرار داده شده است.

وی بر همین اساس یادآور شد: بودجه کافی برای این بخش در وزارت راه و شهرسازی تخصیص نیافته و در این بخش تقریباً اعتبار عدد صفر است بنابراین باید بودجه کافی تخصیص داده شود تا بتواند وزارت راه، نظارت خود را هم افزایش دهد.

وی همچنین  عنوان کرد: کشور ما یکی از خطرپذیرترین نقاط برای زلزله است. زلزله سرپل ذهاب بیش از 5 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرد اما جالب است بدانید اگر این زلزله در کرمانشاه اتفاق افتاده بود 50 هزار میلیارد و در تهران هم 1000 هزار میلیارد خسارت بر کشور وارد می‌کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید