کنگره آمریکا تصویب کرد؛

معافیت هند از پایبندی به تحریم های آمریکا

کدخبر: ۲۲۹۹۴۸
اقتصادنیوز؛ با تصمیم کنگره آمریکا هند از تحریم های آمریکا پیش بینی شده در قانون کاتسا معاف خواهد بود.
معافیت هند از پایبندی به تحریم های آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ کنگره آمریکا قانون مجوز دفاع ملی برای سال 2019 که به هند جهت دریافت معافیت از قانون ' کاتسا ' کمک می کند را تصویب کرد.

در روز پنجشنبه، سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، قانونی را به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های آمریکا شدند. بند 231 قانون کاتسا کشورهای دوم را که دارای قراردادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند نیز واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند.

این قانون که با هدف مقابله با کشورهایی همچون روسیه تصویب شده است، کشورهای دوست و دشمن آمریکا را در یک گروه قرار می دهد.

هفته گذشته کمیته مشترک کنگره و سنای آمریکا با لایحه نهایی سیاست دفاعی آمریکا که قانون کاتسا را اصلاح می کند، موافقت کرد.

این لایحه که با نام جان مک کین رئیس خدمات نظامی آمریکا نام گذاری شده با 87 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف در کنگره آمریکا به تصویب رسید و یک بودجه 716 میلیارد دلاری برای دفاع ملی را برای سال مالی 2019 در نظر گرفته است.

این لایحه اکنون برای تبدیل شدن به قانون به کاخ سفید ارسال خواهد شد تا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را امضا کند.

جاشوا وایت یک مقام سابق در شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: معافیت داده شده به هند از سوی کنگره با اصلاح قانون کاتسا فضای زیادی را در اختیار دهلی نو قرار می دهد تا هند بتواند برای خرید سامانه موشکی اس - 400 روسیه اقدام کند. زبان قانونی به گونه ای طراحی شده است تا سخت گیرانه به نظر آید. در واقع زبان این لایحه دارای روزنه های زیادی می باشد که برای هند مفید است.

وی افزود: یکی از مهمترین روزنه ها اعطای اجازه به رئیس جمهوری جهت تایید همکاری یک کشور با دولت آمریکا در خصوص مسائل دیگر که برای منافع راهبردی امنیت ملی ایالات متحده اهمیت دارند، می باشد. در این مورد هند به راحتی تایید رئیس جمهوری آمریکا را دریافت کرده است.

این مقام آمریکایی همچنین هشدار داد: معافیت های ساده می توانند تاثیرات پیش بینی نشده سیاسی داشته باشند. این لایحه دولت آمریکا را ملزم خواهد کرد تا میزان اقدامات هند جهت کاهش وابستگی نظامی خود به روسیه را بررسی کند. بنابراین واشنگتن و دهلی نو دیگر نمی توانند به کاهش طولانی مدت و تاریخی تجهیزات نظامی روسی در انبار های هند اشاره کنند، بلکه باید اقدامات موثر و خاص انجام شوند.

وایت تصریح کرد: نیاز برای انجام اینگونه گزارش ها در آینده می تواند به نارضایتی های سیاسی تبدیل شود و همچنین به قانونگذاران بعدی یک اهرم فشار در زمینه های غیر قابل پیش بینی اعطا کند.

انیش گویل یک مقام در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز گفت که باید از کنگره آمریکا برای اعطای معافیت به همکاران راهبردی مانند هند قدردانی کرد. با این اقدام، کنگره از ایجاد تنش های جدی در روابط دو جانبه جلوگیری کرده و بر صنعت نظامی روسیه فشار بیشتری وارد کرده است. کنگره همچنین هدف اصلی کاتسا را محقق کرده است. این نشان می دهد که آمریکا به راستی به همکاری خود با هند اهمیت می دهد.

قانون مجوز دفاع ملی جان مک کین برای سال 2019 متحدان و شرکای ایالات متحده را تشویق می کند تا وابستگی خود را به تجهیزات دفاعی عمده روسیه و سلاح های پیشرفته متعارف این کشور کاهش دهند.

در عین حال، این قانون امکان معافیت سازمان های اطلاعاتی روسیه و سایر اشخاصی را که در حملات سایبری مشارکت دارند، رد می کند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا رایزنی های زیادی برای اصلاح این قانون انجام داده و با مقامات مختلف دیدار و نامه های فراوانی ارسال کرده است. آخرین بیانیه متیس جمعه هفته گذشته پیش از اعلام متن نهایی این قانون توسط کمیته مشترک کنگره و سنای آمریکا منتشر شد.

متیس گفت: سوال اصلی اینجاست که آیا ما می خواهیم به متحدان خود در مناطق مهم قدرت دهیم یا آنها را با گزینه نزدیک شدن به روسیه رها کنیم که این امر می تواند یک فرصت نادر را برای نزدیک تر کردن کشورها به نظرات آمریکا تضعیف کند.

هند در سال های اخیر منابع تامین نظامی خود را گسترش داده است. شرکت های نظامی آمریکا در مقایسه با رقبای روس خود توانسته اند قرارداد های بیشتری را با هند امضا کنند. در سه سال گذشته، هند 13 قرارداد با شرکت های آمریکایی به ارزش 288 میلیارد روپیه امضا کرده درحالی که 12 قرارداد هم با شرکت های روسی به ارزش 83 میلیارد روپیه امضا کرده است.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه می باشد، اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.

هند قصد دارد تا سامانه موشکی اس - 400 را برای نیروی هوایی خود از روسیه خریداری کند اما یک مقام ارشد کنگره آمریکا اعلام کرده است که این معامله قابلیت همکاری میان نیروهای هندی و آمریکایی را با مشکل روبرو خواهد کرد.

مقامات هندی اعلام کردند، هند و روسیه مذاکرات در خصوص قیمت سامانه موشکی اس 400 که قرار است در نیروی هوایی هند به خدمت گرفته شود را به پایان رساندند.

به گفته مقامات هندی، دو کشور اکنون به دنبال یافتن راه حلی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه روسیه می باشند.

بسیاری از کشور ها همچنان خواهان خرید سامانه موشکی پیشرفته روسیه به نام اس 400 هستند. هند نیز قرار است 5 سامانه موشکی اس 400 را به قیمت 4.5 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند. اما این پروژه مانند سایر پروژه های نظامی هند و روسیه دچار مشکل شده است.

بر اساس گزارش ماه گذشته موسسه بین المللی صلح استکهلم سهم واردات سلاح هند از روسیه بین سال های 2008 تا 2012 به مقدار 79 درصد از کل حجم معاملات بوده است که این مقدار در سال های 2013-2017 به 62 درصد کاهش یافته است. قطعات، لوازم و نگهداری روسی برای زیرساخت های امنیتی هند حیاتی هستند.

این مسئله برای ارتش هند بسیار مهم است؛ چرا که تحریم خرید نظامی از روسیه احتمالا به چشم انداز امنیتی هند در منطقه به شدت صدمه خواهد زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید