بلومبرگ به نقل از دو مقام آمریکایی:

آمریکا نتوانست چین را برای کاهش واردات نفت ایران قانع کند

کدخبر: ۲۳۰۰۲۶
اقتصادنیوز؛ دو مقام آمریکایی مذاکره کننده با چین اعلام کرده‌اند که واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند و پکن درخواست آمریکا را رد کرده است.
آمریکا نتوانست چین را برای کاهش واردات نفت ایران قانع کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ تارنمای شبکه خبری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت: رد این درخواست آمریکا توسط چین که اکنون با یکدیگر در یک جنگ تجاری به سر می برند ضربه‌ای به تلاش های 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا، برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است.

دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفته اند در عوض پکن، به جای کاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است. 

دولت آمریکا در چند هفته گذشته مذاکراتی را با کشورهای مختلف خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه جهت قانع کردن آنها به قطع واردات نفت ایران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است که با شکست مواجه شده است.

دولت چین که بارها تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را غیرقانونی عنوان کرده است به گفته این نشریه در ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را از 26 درصد به 35 درصد افزایش داده است.

مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را قطع کنند، در غیر این صورت مشمول تحریم های ثانویه آمریکا خواهند شد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است. 

حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است. 

آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید