نیویورک تایمز بررسی کرد:

پارادوکس سیاست ترامپ و دولتش

کدخبر: ۲۳۰۲۲۷
اقتصادنیوز؛ نیویورک تایمز در تحلیلی درباره سیاست خارجی متضاد دونالد ترامپ و دولت وی نوشت: دو سیاست خارجی در آمریکا وجود دارد: «سیاست خارجی آقای ترامپ و سیاست خارجی بقیه دولت ترامپ که این سیاست مورد حمایت حزب جمهوری‌خواه هم قرار دارد».
پارادوکس سیاست ترامپ و دولتش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز جمعه در گزارشی درباره مواضع متناقض دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی، نوشته در بسیاری از موضوعات مواضع ترامپ با موضع‌گیری‌های تیم سیاست خارجی او هماهنگ نیست.

نیویورک‌تایمز در ابتدای گزارش نوشت: «در ۵ روز اخیر، رئیس‌جمهور ترامپ از "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به خاطر "نامه زیبایش" تشکر کرد و به ما درباره "دیدار عالی" خود با "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه یادآوری کرد و به "حسن روحانی" رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد دیدار بدون هر پیش شرطی داد، اما در همین ۵ روز، وزارت خزانه‌داری آمریکا یک بانک روسی متهم به کمک به کره شمالی در فعالیت‌های مرتبط به تسلیحات را تحریم کرد، "مایک پامپئو" وزیر خارجه لیستی از شرط و شروط سخت‌گیرانه برای هرگونه تعامل با ایران گذاشت و مقام‌های ارشد اطلاعاتی دولت او هم قول دادند که با دخالت روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای (۲۰۱۸ کنگره آمریکا) به سختی مقابله کنند و جمهوری‌خواهان سنای آمریکا هم در حال پیش بردن طرحی به منظور اعمال تحریم‌های سخت و جدیدی علیه مسکو هستند».

نیویورک تایمز ادامه داد: «طی این هفته، این دو سیاست خارجی کاملا در نقطه مقابل هم قرار گرفتند، خواه در موضوع روسیه باشد یا درباره ناتو، ایران یا کره شمالی، کارکنان و اعضای ستاد آقای ترامپ و حزب او پیام‌های به شدت متفاوتی از پیام‌های شخص رئیس‌جمهور ارائه دادند».

«ولی نصر» رئیس «مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی» در دانشگاه «جان هاپکینز» در این باره گفت: «بین آنچه رئیس‌جمهور می‌گوید و آنچه دولت او می‌گوید، ناسازگاری مشهودی وجود دارد و این موضوع مورد توجه متحدان و دشمنان آمریکا در جهان قرار گرفته است».

نیویورک تایمز سپس به تشدید تحرکات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه در کنگره پرداخته و سپس نوشته پس از اعلام آمادگی ترامپ برای گفت‌وگوی «بدون قید و شرط» با ایران هم پامپئو دستکم سه شرط برای انجام چنین دیداری مطرح کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، بخشی از دلایل مواضع تند ضد ایرانی و ضد روسی وزیر خارجه و همچنین «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به «جاه‌طلبی‌های سیاسی» آنها در آینده ارتباط دارد.

پیش از این بارها رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های مختلفی درباره جاه‌طلبی‌های هیلی برای سمت وزیر خارجه و حتی ریاست جمهوری منتشر کرده‌اند. او پیش از پیوستن به دولت ترامپ، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی بود.

از نظر نیویورک تایمز، «برای افراد و مشاورانی از قبیل آقای پامپئو یا نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، یک دلیل هم درباره گسست آنها از مواضع آقای ترامپ وجود دارد. آن این است: پیش بردن اهداف و بلندپروازی‌های بلند مدت سیاسی خودشان و مخالفت و ضدیت نکردن با پایگاه آرای سنتی جمهوری‌خواهان. دوستی با ایران یا روسیه، چیزی نیست که جریان اصلی جمهوری‌خواهان با آن مثبت رفتار کند، در نتیجه شاید جای تعجب نباشد که آقای پامپئو قانونگذار سابق ایالت آرکانزاس و عضو تی پارتی (جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه) موضع سرسختانه خود علیه این کشور را رها نمی‌کند».

در بخش پایانی این گزارش، با پرداختن دوباره به تشکر ترامپ از کیم و اعلام آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی، ادعا می‌کند که چنین مواضعی کار سخت پامپئو به عنوان مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌و‌گوها با کره شمالی را «سخت‌تر» می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید