دور دوم نخست‌وزیری العبادی در گرو تائید آیت‌الله سیستانی

کدخبر: ۲۳۰۳۹۴
اقتصادنیوز: یک منبع در دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که العبادی به دور دوم نخست‌وزیری نزدیک می‌شود ولی این امر بستگی به موافقت مرجعیت دینی دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، القدس العربی نوشت، یک منبع در دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز شنبه اعلام کرد که العبادی به دور دوم نخست‌وزیری نزدیک می‌شود.

این منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری عراقی «واع» تصریح کرد: العبادی به تفاهمات مهم با ائتلاف «نوری المالکی»( دوله القانون) و «هادی العامری»( الفتح) از یک‌سو، و دو حزب اصلی کُردها از سوی دیگر درباره تشکیل دولت بعدی دست یافته است.

این منبع افزود: کُردها تاکنون مخالفت‌شان با نخست‌وزیری العبادی را اعلام نکرده‌اند و حتی حزب «الاتحاد الوطنی»( حزب طالبانی) استقبال زیادی از این امر کرده است.

منبع مذکور در ادامه گفت: «تفاهمات سیاسی به سهولت به نفع العبادی انجام می‌شود. توافقی داخل فراکسیون‌های شیعه بر سر تشکیل دولتی به نخست‌وزیری العبادی حاصل شده است مشروط بر این‌که این امر با اراده مرجعیت دینی مغایرت نداشته باشد.»

وی افزود: «فراکسیون‌های سیاسی عادت کرده‌اند که مخالفت مکتوب یا شفاهی مرجعیت را دریافت کنند همان‌گونه که این وضعیت درباره نخست‌وزیر سابق نیز بود. ولی این‌بار هیچ مخالفتی صادر نشده به‌ویژه این‌که مرجعیت ویژگی‌های نخست‌وزیر بعدی را مشخص کرده است که می‌تواند در مورد چند نفر صدق کند.»

طبق این گزارش، «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در خطبه روز جمعه هفته گذشته توصیه کرد که نخست‌وزیر بعدی باید مستقل، قدرتمند و شجاع باشد، امری که حزب «الدعوه» آن را مطابق با شخصیت العبادی تلقی کرده‌ است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید