ترفند جدید آمریکا برای ادامه حضور نظامی در عراق

کدخبر: ۲۳۰۹۵۴
اقتصادنیوز: کارشناس امنیتی عراق از ترفند جدید آمریکا برای حضور دایمی در عراق و تثبیت این حضور، تحت پوشش نیروهای ناتو خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «حافظ البشارة» کارشناس امنیتی عراق، از آغاز عملیات جایگزینی نیروهای آمریکایی در برخی از پایگاه‌ها در عراق با نیروهای ناتو تحت نظارت واشنگتن خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومة» اظهار داشت: نیروهای آمریکایی گام به گام در حال تثبیت حضورشان در عراق به صورت دایمی در قالبی جدید هستند.

البشارة توضیح داد: واشنگتن تلاش می‌کند تا نیروهای ناتو را وارد عراق کند تا جایگزین نیروهایش در این کشور شود اما باطن امر این است که تنها سربازان آمریکایی با سربازان جدیدی که در ناتو هستند، تعویض می‌شوند و فعالیت آنها نیز تحت نظارت دستگاه اطلاعاتی آمریکا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هدف آمریکا از این اقدام، پوشش دادن به حضورش در عراق و مشروعیت بخشی به این امر است، تاکید کرد که نیروهای ناتو اکنون وارد عراق شده‌اند و در حال جایگزینی با نیروهای آمریکایی در برخی پایگاه‌های نظامی این کشور در الانبار، کرکوک و نینوی هستند. دولت عراق نیز در قبال این مسئله سکوت کرده است زیرا نمی‌تواند با این امر مخالفت یا مقابله کند.

این در حالی است که «حمید الهایس» رئیس شورای نجات الانبار نیز درباره افزایش تحرکات اخیر داعش در اطراف شهرستان «الرطبة» در غرب الانبار تحت پوشش نیروهای امریکایی هشدار داده است. (جزئیات بیشتر)

پیش از این «جمیله العبیدی» نماینده سابق پارلمان عراق نیز هشدار داده بود که تلاش‌های ناتو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در مناطق مختلف کشور، پوشش جدیدی برای ابقای نیروهای آمریکایی در عراق است.

وی گفت که مذاکرات جاری میان دولت فدرال و نیروهای ناتو درباره احداث پایگاه‌های نظامی به منظور پوشش دادن به حضور نظامی واشنگتن و نیروهای آمریکایی در کشور، است. اظهارات دولت درباره نیروهای نظامی خارجی و ابقای نیروهای آمریکایی صادقانه نیست و تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار دارد.

 «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه (11 جولای) اعلام کرده بود که ناتو با ایجاد هیأت غیرنظامی جدید در عراق برای آموزش نیروهای این کشور تحت رهبری کانادا موافقت کرده است.

با وجود درخواستهای مستمر گروه‌های سیاسی مختلف در عراق مبنی بر ضرورت خروج نیروهای نظامی  خارجی از کشورشان؛ آمریکا و انگلیس همچنان اعلام می‌کنند که قصد ندارند نیروهای خود را از عراق خارج کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید