قلب این افراد هر روز آسپرین لازم دارد

کدخبر: ۲۳۱۰۰۸
اقتصادنیوز: مصرف آسپیرین در بیش از 10 درصد افرادی که برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته روزانه دوزهای پایین این قرص را مصرف می‌کنند بیش از آن‌که مفید باشد، مضر است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سلامت نیوز، مطالعه‌ای که در سال 2015 در Journal of the American College of Cardiology منتشر شد نشان داد تقریبا 12 درصد بیمارانی که آسپیرین برای آنها تجویز می‌شود نباید آسپیرین مصرف کنند. به گفته محققان مصرف نابجای آسپیرین در زنان حدود 17 درصد بیشتر از مردان است. با توجه به این‌که بسیاری از افراد بدون نسخه، آسپیرین مصرف می‌کنند این درصد می‌تواند بیشتر از این نیز باشد. آسپیرین به رقیق شدن خون و جلوگیری از تشکیل لخته کمک می‌کند، اما بسیاری از محققان معتقدند زیان‌های مصرف روزانه یک آسپیرین، بیشتر از فواید آن است.

تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که ریسک حمله قلبی و سکته در آنها پایین است احتمالا نیازی به مصرف آسپیرین ندارند. در مطالعه‌ای که در ژورنال قلب منتشر شد 28 هزار زن سالم 45 سال به بالا روزانه دارونما یا صد میلی‌گرم آسپیرین مصرف کردند. بعد از 15 سال مصرف روزانه آسپیرین ریسک بیماری‌های قلبی را به میزان کمی کاهش داد، اما تعداد زیادی از این زنان از خونریزی‌های گوارشی طولانی‌مدت رنج می‌بردند.

وزن یک عامل کلیدی است

وزن یک فرد می‌تواند تعیین‌کننده میزان موثر بودن آسپیرین در جلوگیری از مشکلات قلبی باشد. مطالعه‌ای که بتازگی در نشریه The Lancet منتشر شد نشان می‌دهد اکثر افرادی که روزانه دوز پایینی از آسپیرین مصرف می‌کنند و بیشتر از 70 کیلوگرم وزن دارند در مقایسه با کسانی که وزن کمتری دارند فایده کمتری از مصرف آسپیرین دریافت می‌کنند. محققان نتیجه‌گیری کردند که استفاده از رویکرد یکسان در مورد همه افراد راه خوبی برای پیشگیری از مشکلات قلبی مثل حمله قلبی و سکته نیست. در نهایت، برای کسانی که ریسک مشکلات قلبی در آنها پایین است، مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند ریسک عوارض جانبی را بشدت افزایش دهد. بنابراین بهتر است با پزشکتان در مورد لزوم مصرف آسپیرین صحبت کنید.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید