بیانیه وزارت خارجه چین: تحریم ایران خارج از صلاحیت آمریکا است

کدخبر: ۲۳۱۶۹۱
اقتصادنیوز: وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین مخالفتش را با تحریم‌های یک‌جانبه و «خارج از محدوده صلاحیت آمریکا» اعلام می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، رویترز نوشت، به گفته وزیر خارجه چین، روابط  انرژی و تجاری چین با ایران هیچ آسیبی به منافع دیگر کشورها نمی‌زند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از همه کشورها خواسته روابط تجاری شان را با ایران قطع و خرید نفت از این کشور را متوقف کنند.

چین از روابط تجاری اش با ایران دفاع کرده و این روابط را شفاف و باز خوانده است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این وزارت خانه مخالفتش را با تحریم‌های یک‌جانبه و «خارج از محدوده صلاحیت آمریکا» اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده: برای مدت طولانی، چین و ایران روابط تجاری عادی و شفافی در زمینه‌های تجاری و انرژی داشته‌اند که روابطی منطقی، منصفانه و قانونی بوده است. این روابط نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت یا تعهدات بین‌المللی چین نیست و به منافع دیگر کشورها آسیبی نمی‌زند و باید مورد احترام قرار بگیرد و حفظ شود.

وزارت خارجه چین تصریح کرد: استفاده از تحریم‌ها با بهانه‌های حداقلی و تهدید دیگران هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. تنها دیالوگ و مذاکره راه حل معضلات است.

به گزارش این خبرگزاری، چین، اصلی‌ترین مشتری نفت ایران است که روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از این کشور خریداری می‌کند. بر اساس نرخ بازار این خرید ارزشی بالع بر ۱۵ میلیارد دلار در سال دارد.

CNPC ، شرکت نفت دولتی چین و سینوپک میلیاردها دلار در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کشورهای اروپایی امیدوارند تهران به برجام پایبند بماند و قول داده‌اند که تلاششان را برای حفظ برجام بکنند و مانع از خروج کمپانی‌هایشان از ایران شوند.

با این حال ثابت شده این کار سختی است و کمپانی‌های اروپایی از ایران خارجه هستند چراکه نمی‌خواهند تجارتشان با آمریکا به خطر بیافتد. تعداد کمی از کمپانی‌های آمریکایی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید