راه هایی برای از بین بردن اعتیاد به تلفن همراه

کدخبر: ۲۳۱۸۱۴
​اقتصاد نیوز:تلفن‌های هوشمند مزایای زیادی دارند اما استفاده‌ی بیش از اندازه و اعتیاد به آنها خوب نیست. اعتیاد داشتن به هر کاری میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد.
راه هایی برای از بین بردن اعتیاد به تلفن همراه

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت،تا به حال تحقیقات زیادی در مورد استفاده از تلفن‌های هوشمند انجام شده و اغلب آن‌ها اعلام کرده‌اند مردم در طول روز حدود ۱۵۰ بار موبایل خود را چک می‌کنند. این حرکت وسواس‌گونه نوعی اعتیاد است و تأثیر بدی روی زندگی انسان می‌گذارد. اما این روزها که موبایل به ابزاری برای برقراری ارتباط و کار تبدیل شده‌ است، چگونه می‌توان استفاده از آن‌ها را محدود کرد؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی پنج راهی می‌پردازیم که پیش‌تر توسط افراد معتاد به تلفن‌های هوشمند استفاده شده و نتیجه‌ی مثبت داشته است.

۱- پاک کردن اپلیکیشن‌های اعتیادآورد

جیک نپ، طراح سابق Google Ventures: من همیشه جذب آیفونم می‌شدم اما در سال ۲۰۱۲ و بعد از اینکه متوجه شدم روی ارتباطم با بچه‌ها و زمانی که برای آن‌ها می‌گذارم تأثیر گذاشته تصمیم گرفتم کاری بابت این موضوع انجام دهم. درنتیجه تمام اپلیکیشن‌هایی که حواسم را پرت می‌کرد مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام ویوتیوب را پاک کردم. حتی اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل و safari را نیز غیر فعال کردم. بعد از این کار احساس می‌کردم بار سنگینی از روی دوشم برداشته شده است. من حتی تصور می‌کردم این کار موقت باشد اما اکنون بعد از گذشت ۶ سال هنوز هم از هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌ها استفاده نمی‌کنم.

mobile

۲- شناسایی نحوه‌ی استفاده از موبایل

مایکل زاپا، بنیان‌گذار Envisioning Technology: من برای اینکه متوجه شوم از تلفن همراهم چه زمانی و چگونه استفاده می‌کنم تصمیم گرفتم آن را با یک آیپد مینی جایگزین کنم. آیپد مینی از تمام ویژگی‌های آیفون به جز امکان برقراری تماس برخوردار است. آیپد مینی از آیفون بزرگ‌تر و سنگین‌تر است و حضور آن بعضی مواقع به‌عنوان مثال هنگام صرف غذا بیشتر از حالت معمول احساس می‌شد. بنابراین استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام را کنار گذاشته و در حال حاضر از آیفونم استفاده می‌کنم اما محتاط‌تر از گذشته هستم.

۳- ناخوشایند کردن تجربه‌ی استفاده از موبایل

سارا لورنس طراحی گرافیک: اولین گام نصب کردن اپلکیشنی مانند Moment است که نحوه‌ی استفاده از تلفن هوشمند را به طور دقیق گزارش می‌دهد. این اپلیکیشن زمانی که بیش از اندازه از موبایلم استفاده کنم اخطار می‌دهد و همچنین می‌توانم ببینم در روز چند بار سراغ تلفن همراهم رفته‌ام. من همچنین یک مقایسه‌ برای حالت‌های مختلف انجام داده‌ام. به مدت دو هفته از حالت رنگی صفحه نمایش استفاده کردم و دو هفته آن را روی حالت سیاه و سفید گذاشتم. بعد از چهار هفته متوجه شدم حالت سیاه و سفید باعث شده کمتر سراغ تلفن همراه بروم و گشت‌وگذارهای بی‌دلیل را کنار بگذارم.

mobile

۴- گذاشتن موبایل دور از دسترس

 

یونی رچمن، سرمایه‌گذار: من طبق توصیه‌ی یک درمانگر تصمیم گرفتم موبایلم را دور از خودم و در یک اتاق دیگر بگذارم. اوایل انجام این کار برایم خیلی سخت بود و مضطرب می‌شدم. اینکه ندانم تلفن همراهم در چه وضعیتی است و آیا شارژ کافی دارد یا خیر را اصلا دوست نداشتم. هیچ وقت پیش نیامده که موبایلم در اثر بی‌شارژی خاموش شود زیرا دائم آن را شارژ می کنم. اما درمانگرم از من خواسته مدت زمان دور بودن از موبایلم را افزایش دهم. ابتدا باید این کار را در فواصل زمانی ۱۵ دقیقه انجام می‌دادم و به مرور، مدت آن را افزایش می‌دادم. البته هنوز هم در انجام این کار حرفه‌ای نشده‌ام اما بسیار پیشرفت کرده‌ام و کمتر سراغ آن می‌روم.

۵- حالت پرواز

جان کانورز، مدیر محتوای Fast Company: من مدتی پیش اپلیکیشن اینستاگرام را از روی گوشی موبایلم پاک کردم و موبایلم را شب‌ها در حالت پرواز قرار می‌دهم. بعد از مدتی و با اصرار دوستانم اینستاگرام را دوباره نصب کردم اما هنوز هم شب‌ها موبایل را در حالت پرواز قرار می‌دهم یا آن را سایلنت می‌کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید