تبعیض ورزشی بین ایران و کره شمالی

کدخبر: ۲۳۱۸۱۸
اقتصادنیوز:توماس باخ، رییس کمیته‌ بین‌المللی المپیک در حالی از تصمیم سازمان ملل برای نگه داشتن تحریم‌های لوازم ورزشی کره شمالی اظهار ناراحتی کرده که ایران نیز در تحریم وسایل ورزشی است و نسبت به شرایط کشورمان اظهار نظری نکرده است.
تبعیض ورزشی بین ایران و کره شمالی

به‌ گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ‌ایسنا ، پیش از این کمیته‌ بین‌المللی المپیک از سازمان ملل خواسته بود که لوازم ورزشی را از لیست تحریم‌های کره شمالی خارج کند. آمریکا با این درخواست مخالفت کرد و در نهایت سازمان ملل درخواست IOC را رد کرد.

IOC اعلام کرده بود که قصد دارد با این درخواست به ورزشکاران کره شمالی کمک کند تا بتواندب رای بازی‌های آسیایی جاکارتا آماده شوند.

توماس باخ از تصمیم سازمان ملل اظهار ناراحتی کرد و اعلام کرد: مسائل سیاسی و اختلافات دیگر کار را برای IOC به انجام رساندن ماموریت خود سخت می‌کند. ماموریت IOC گردهم آوردن ورزشکاران از تمام جهان برای افزایش درک و درستی متقابل بین آنها است. تصمیم گرفته شده ناراحت کننده است زیرا ما می‌خواستیم محدودیت‌هایی که برای تعداد خاصی از ورزشکاران ایجاد شده بود بر طرف کنیم.

این‌ در حالی است که IOC در سال گذشته تلاش زیادی برای ایجاد صلح بین دو کره انجام داده است. در المپیک زمستانی امسال کره شمالی با کره جنوبی با هم در مراسم افتتاحیه رژه رفتند و تیم متحد هاکی زنان دو کره تشکیل شد. در بازی‌های آسیایی امسال نیز قرار است در چند رشته تیم متحد تشکیل شود.

IOC پیش از این از ورزش به عنوان پلی بین کشورها یاد کرده بود.باخ اعلام کرد که با همه این محدودیت‌ها IOC تلاش می‌کند تا صلح را در شبه جزیره کره برقرار کند و تلاش می‌کند تا ورزشکاران کره شمالی بهتر است برای حضور در بازی‌های آسیایی به اندونزی سفر کنند و در کنار ورزشکاران کره جنوبی مسابقه دهند.

این در حالی است که کمپانی ساخت لوازم ورزشی نایکی در جام جهانی فوتبال اعلام کرد بازیکنان ایران را تحریم کرده است و اخیرا نیز کمپانی آدیداس که در بازی های جام جهانی اسپانسر تیم ملی کشورمان بود نیز به دلیل تحریم های آمریکا شرایط حضور در کشورمان را ندارد و از همکاری با ایران منع شده است.این موضوع شامل سایر شرکت های تولید کننده لوازم ورزشی در قبال ورزشکاران ایرانی نیز می شود. حالا عدم واکنش رییس کمیته بین المللی المپیک در قبال ایران را می توان نوعی تبعیض بین دو کشور ایران و کره شمالی دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید