جزئیاتی از بخش‌های مربوط به روسیه در بودجه دفاعی آمریکا

کدخبر: ۲۳۲۴۸۵
اقتصادنیوز: بر اساس قانون بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ آمریکا، همکاری با روسیه در چارچوب پیمان آسمان باز متوقف شده، انجام مانورهای نظامی بیشتری در دریای سیاه و افزایش عوامل سامانه دفاع ضدموشکی در قاره اروپا در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، خبرگزاری نووستی نوشت، در متن قانون بودجه دفاعی ایالات متحده برای سال مالی 2019 که ساعاتی پیش به امضای "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا رسید، آمده است که این کشور همکاری‌های خود با روسیه در چارچوب پیمان آسمان باز را تا زمانی که مقامات مسکو به رعایت تعهدات خویش بازنگردند، متوقف کرده است.

در این سند آمده است، هیچ یک از وجوه تامین مالی بودجه مالی سال 2019 به منظور رفع نیازهای نظامی ایالات متحده، برای برنامه پیمان آسمان باز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت تا زمانی که رئیس جمهور گزارشات کاملی در این باره به کمیته‌های مربوطه در کنگره آمریکا تقدیم کند. در این سند یادآوری شده که لغو این محدودیت‌ها تنها پس از ارزیابی اجرای تعهدات روسیه در چارچوب پیمان آسمان باز، مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، روسیه از اول ژانویه سال 2018 محدودیت‌های برای آمریکا در چارچوب پیمان آسمان باز در نظر گرفت که این تصمیم در پاسخ به اقدامات مشابه طرف آمریکایی بود.

آمریکا مانورهای نظامی بیشتری در دریای سیاه انجام خواهد داد

در قانون مربوط به بودجه نظامی آمریکا همچنین آمده است، دولت ایالات متحده امکان برگزاری تمرینات نظامی بیشتری در منطقه دریای سیاه با مشارکت اوکراین و گرجستان با هدف مقابله با نفوذ روسیه در این منطقه را مورد بررسی قرار می دهد.

در این سند یادآوری شده که رئیس پنتاگون، وزیر امور خارجه آمریکا و فرماندهی ستادکل نیروهای مشترک ناتو در اروپا باید بطور مشترک روی تحقق راهکارهایی برای حمایت از شرکاء و متحدین آمریکا در منطقه به منظور دفاع از آنها در برابر تهدیدات روزافزون روسیه کارکنند.  آنها باید اقدامات مشخصی را نیز برای انجام تمرینات نظامی مرتب در دریای سیاه با مشارکت اوکراین و گرجستان، برنامه ریزی کنند.

عوامل سپردفاع ضدموشکی آمریکا در اروپا افزایش خواهد یافت

قانون بودجه مورد تایید قرار گرفته برای پنتاگون همچنین از وزارت دفاع آمریکا خواسته تا بدنبال یافتن امکانات لازم برای استقرار عوامل مضاعف سامانه دفاع ضدموشکی در قاره اروپا به خاطر نقض پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط از سوی روسیه باشد.

در این قانون گسترش امکانات سپرضد موشکی آمریکا در اروپا با هدف دفاع از ایالات متحده و نیروهای ناتو از تهدیدات موشکی روسیه که بر خلاف تعهدات این کشور در چارچوب پیمان فوق، چنین موشک‌هایی در مناطق غربی روسیه مستقر شده‌اند، در نظر گرفته شده است.

علاوه بر آن، در این سند یادآوری شده که ایالات متحده باید تدابیری مناسبی را بیاندیشند تا روسیه را مجبور کند به رعایت این پیمان بازگردد.

لازم به یادآوری است، بودجه دفاعی جدید آمریکا اختصاص هزینه‌ای معادل 716 میلیارد دلار برای پنتاگون را در نظر گرفته است این بودجه در جهت افزایش تعداد نیروهای نظامی، توسعه امکانات و تحقق برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا صرف خواهد شد. در این سند بندی نیز مربوط به کمک نظامی به اوکراین و همچنین اقدامات بازدارنده در جهت گیری روسیه در عرصه نظامی گنجانده شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید