اردوغان شرکت اپل را تهدید کرد

کدخبر: ۲۳۲۵۷۴
اقتصاد نیوز:به دنبال وضع تحریم های آمریکا و سقوط ارزش لیر ترکیه، رجب طیب اردوغان امروز اعلام کرد که کشورش دیگر محصولات الکترونیکی آمریکایی از جمله آیفون های اپل را خریداری نخواهد کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود موضعی قاطع را در قبال آمریکا اتخاد کرد و مدعی شد که تدابیر لازم را برای حفط دارایی های ترکیه در نظر گرفته است.

وی که در سمپوزیم آنکارا سخنرانی می کرد اظهار داشت کسب و کارهای ترکیه باید به تولید و صادرات اجناس داخلی خود ادامه دهند و همزمان خاطرنشان کرد که کالاهای الکترونیک آمریکایی را مشمول تحریم خواهد کرد.

اردوغان گفت:«اگر آیفون وجود دارد در مقابلش سامسونگ هست و ما خودمان برندهای داخلی برای تلفن همراه داریم. ما در نظر داریم که به اندازه کافی این اجناس را تولید کنیم. باید کیفیت کالاهای تولیدی مان از آنچه وارد می کنیم هم بالاتر باشد.»

قیمت آیفون 10 از ۷۴۹۹ لیر ترکیه شروع می شود که با نرخ کنونی دلار در این کشور معادل با ۱۱۴۳ دلار می شود.

 

رئیس جمهور ترکیه در صحبت های خود به موبایل های Vestel Venus اشاره کرد که در داخل این کشور ساخته می شوند و می توانند جایگزینی برای آیفون های اپل باشند. این صحبت های اردوغان بی درنگ به افزایش ۵ درصدی ارزش سهام شرکت مورد بحث منجر شد.

گفتنی است روابط میان ترکیه و آمریکا به خاطر زندانی شدن یک شهروند آمریکایی در این کشور به اتهام دست داشتن در کودتای اخیر ترکیه به تیرگی گراییده و آمریکا با وضع تحریم هایی قصد مجازات این کشور را دارد. به دنبال وضع تحریم ها نیز ارزش لیر ترکیه مانند ریال ایران به شدت سقوط کرده و این روند همچنان ادامه دارد. در چند روز اخیر ارزش لیر ترکیه بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید