محمدرضا باهنر؛ فعال سیاسی اصولگرا:

خروج ایران از برجام به معنای امروز در دنیا یعنی اعلان جنگ/اگر یک جنگ جدی در تنگه هرمز رخ دهد خریداران نفت باید منتظر نفت هر بشکه ۳۰۰ دلاری باشند

کدخبر: ۲۳۲۶۲۵
اقتصادنیوز: محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و عضو پیشین هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسالت به تحلیل شرایط امروز کشور پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز اهم مطالب این گفت‌وگو به این شرح است.

*دولت یازدهم و دوازدهم تدبیرش خوب است، اما به شدت محافظه کار است و به این سادگی حرکت نمی کند، بعضی از اعضای دولت هم که سن بالایی دارند و توان کار ندارند، بنابراین در بحران های اخیر من معتقدم که باید دولت را حمایت کرد.

*رئیس جمهور ه باید یک خانه تکانی در هیئت دولت انجام دهد، آنهایی که واقعا توان جسمی و فکری ندارند را بازنشسته کند، چون بعضی هستند واقعا مدبرند اما از نظر سن و سال نمی توانند در روز ۱۵ یا ۲۰ ساعت کار کنند. 

*ما در حال حاضر یک جنگ اقتصادی تمام عیار با ۵+۱ و در اصل با آمریکا داریم، در این جنگ اقتصادی، عملا جنگ نظامی از وزارت دفاع آمریکا به وزارت خزانه داری این کشور سپرده شده است.ما بعد از خروج آمریکا از برجام باید با اروپا در مورد برجام مذاکره و صحبت کنیم و به یکسری منافع متقابل برسیم، اگر اروپا  هم از این توافق خارج شد آخرین راه حل و درمان این است که ما هم از آن خارج شویم.

*اما خروج ما از برجام به معنای امروز در دنیا یعنی اعلان جنگ، یعنی ما می خواهیم برنامه هسته ای خودمان را تقویت کنیم، چرا که آمریکا برداشتش از تقویت هسته ای ما، نظامی است، هرچقدر هم ما بگوییم که صلح آمیز است، می گویند صلح آمیز به اندازه کافی دارید.درست هم می گویند ما الان برای مناقع صلح آمیز هم اورانیوم ۳ درصدی داریم و هم می توانیم ۱۰ درصدی تولید کنیم.

*رئیس جمهور فرانسه می گوید من موافق نبودم که آمریکا از برجام خارج شود، اما در حال حاضر با این وضعیت هم می خواهیم که برجام ادامه پیدا کند اما من مدیرعامل شرکت توتال نیستم، توتال باید منافع شخصی و شرکتی خودش را در نظر بگیرد.

*یا همین چند روز اخیر رنو اعلام کرد که می خواهم شرکت خود را در ایران تعطیل کنم و در آفریقا سرمایه گذاری کنم، ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که رفتار اروپایی ها چگونه خواهد بود باید صبر کنیم تا سیاست هایشان را ببینیم.

*بعد از تحریم های اقتصادی و رفتن شرکت های اروپایی از ایران، آمریکا طرح تحریم نفت ایران را کلید زد که ما هم گفتیم اگر ایران نتواند نفت بفروشد کل منطقه هم نمی تواند نفت بفروشد. چرا که قرار سازمان اوپک بر این بود که از نفت به عنوان یک حربه سیاسی استفاده نکند.ما این توان را داریم که اگر نفت ما تحریم شود و به فروش نرسد، فروش نفت کل منطقه را هم متوقف کنیم، طبیعتا غوغایی هم در دنیا اتفاق می افتد، اگر یک جنگ جدی در تنگه هرمز رخ دهد خریداران نفت باید منتظر نفت هر بشکه ۲۰۰/۳۰۰ دلاری باشند.

*بنابراین ما از اهرم هایی استفاده خواهیم کرد تا آنها از نفت به عنوان یک حربه سیاسی سوء استفاده نکنند، اروپا باید این تضمین را به ما بدهد که در فروش نفت خللی ایجاد نمی شود و پول نفتی که می گیریم در اختیار خودمان است و می توانیم هر کالایی که نیاز داشتیم بخریم، البته ما کالای تحریمی نمی توانیم بخریم و اصلا قصد خرید چنین کالاهایی را هم نداریم.

*اما اگر ما در دارو و کالاهای اساسی خود با مانع روبه رو شویم آن زمان ما حتما تلافی می کنیم، بنابراین این مذاکره بهتر است به نتایج خوبی برسد، اروپایی ها باید موقعیت را بسنجند که منافع و مضراتشان در حمایت از برجام چیست و من امیدوارم که همه تلاش خودشان را بکنند که بی عقلی ترامپ برای عدم حضورش در برجام را جبران کنند. 

*در حال حاضر نیاز نیست ما کار جدی برای حفظ برجام انجام دهیم، یکسری تعهدات را در برجام قبول کردیم،اگر چندین ماه هم طول بکشد ما چیزی از دست نمی دهیم ، اگر تا ۶ ماه دیگر مشخص شد که اروپا هم پایبند نیست، ما هم می توانیم از برجام خارج شویم.

*ما هیچ مذاکره ای در موردبرنامه موشکی با اروپا و آمریکا نخواهیم داشت، مذاکره ای که می کنیم فقط در مورد برجام است، قدرت موشکی و دفاعی ما هیچ وقت مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت، هر زمانی که اروپا بخواهد از برجام خارج شود چه 6 ماه چه دو سال دیگر، ما هم از این توافق خارج خواهیم شد. در حال حاضر ضرورت ندارد که از برجام خارج شویم اما اگر کار به جایی برسد که نتوانیم از منافع برجام استفاده کنیم ما هم خارج می شویم. اروپا باید بفهمد که اگر منافع برجام برای ما تامین نشود، دیگر به این توافق پایبند نخواهیم ماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید