هدف آمریکا ایجاد نارضایتی در ترکیه است

کدخبر: ۲۳۲۶۴۲
اقتصادنیوز: ییغیت بولوت مشاور ارشد اردوغان گفت: آمریکا با اعمال فشارهای اقتصادی علیه ترکیه به دنبال افزایش نارضایتی اجتماعی ترکیه علیه دولت است تا از این طریق آنکارا تسلیم خواسته های واشنگتن شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بولوت با حضور در برنامه 'بررسی دقیق' شبکه تی.آر.تی به موضوع فشارهای آمریکا علیه ترکیه و بی ثباتی در بازار ارز این کشور پرداخت و اظهار کرد: قدرت های بزرگ در کودتای نافرجام 15 جولای 2016 قصد اشغال خاک ترکیه را داشتند و تحریم های کنونی ترامپ علیه آنکارا به واقع ادامه همان نقشه با روشی دیگر است.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها با اعمال فشارهای اقتصادی قصد ایجاد شکاف میان دولت و ملت ترکیه، افزایش نارضایتی در سطح جامعه، حمایت از نافرمانی های مدنی و در نهایت نابودی باور و اعتقاد ملت ما به پرچم و وطن خویش را دارند تا از این طریق، دولت ترکیه را تسلیم خواسته های خود کرده و این کشور را تحت سلطه خود قرار دهند.

وی با اشاره به افزایش نرخ دلار و یورو در بازار معاملات ارز ترکیه تاکید کرد: امروز زمان تبدیل سرمایه های ارزی از جمله دلار و یورو به لیر در بازار ترکیه است و بی گمان با این اقدام تاریخی، هم مقابله ای موثر با این کودتای ارزی خواهد شد و هم آنهایی که سرمایه ارزی خود را به پول ملی کشور تبدیل کردند، سود سرشاری را صاحب خواهند شد.

در پی محکومیت حبس خانگی کشیش آمریکایی در ازمیر به اتهام عضویت در گروه های گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دستور تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه را صادر کند.

دولت ترکیه نیز در اقدامی متقابل دو وزیر کشور و دادگستری آمریکا را تحریم کرد.

چند روز پیش دونالد ترامپ در پی بی نتیجه بودن مذاکره هیات اعزامی ترکیه به واشنگتن در حل اختلافات، ترامپ دستور دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را صادر کرد.

این تصمیمات موجب خشم و واکنش مقامات و مردم ترکیه و در ادامه بازارهای مالی و پولی ترکیه دچار التهاب شد به طوری که نرخ ارز در بازار این کشور به شکل کم سابقه ای افزایش یافت.

اغلب کارشناسان، مقامات سابق و فعلی و احزاب موافق و مخالف دولت ترکیه در برابر اقدامات یکجانبه و فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه کشور خود متحد و یکصدا شده اند.

در بازار ترکیه نرخ ارز دلار از اول سال جاری میلادی 84 درصد و نرخ یورو نیز 74 درصد افزایش یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید