خوراکی هایی که مغزتان را ۱۱ سال جوان‌تر می کند

کدخبر: ۲۳۲۷۷۳
اقتصادنیوز: اگر در سنین پایین و قبل از دوران پیری مغز خود را تقویت و جوان کنید در کهن سالی هرگز به بیماری هایی مثل آلزایمر و زوال عقل دچار نمی شوید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ انسان ها می توانند با خوردن بعصی مواد غذایی و یا انجام بعضی از کارها به تقویت و جوان سازی مغز خود کمک کنند. و با انجام بعضی از کار از ابتلا به بیماری های آلزایمر و زوال عقل در کهنسالی جلوگیری کنند. در ادامه با راهکار های جوان سازی مغز بیشتر آشنا می شوید.

راهکار های جوان سازی مغز

بررسی جدیدی نشان می‌دهد، خوردن تنها یک بار اسفناج در روز سرعت فرایند کاهش حافظه مرتبط با پیری را کاهش می‌دهد. دلیل این تأثیر چیست؟ ویتامین K.

گروهی از محققان دانشگاه راش شیکاگو رژیم غذایی و عملکرد مغزی ۹۵۴ فرد مسن را در طول ۵ سال بررسی کردند و پی بردند افرادی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات استفاده می‌کنند، حافظه قوی‌تری دارند. محققان رژیم غذایی شرکت کنندگان را که میانگین سنی آنها ۸۱ سال بود به مدت ۵ سال بررسی کردند.

توانایی شناختی درافرادی که سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود جا داده بودند، به اندازه افرادی بود که ۱۱ سال از آنها کوچک‌تر بودند و هرگز از برگ‌های سبز در رژیم خود استفاده نکرده بودند. علاوه بر اسفناج، انواع کلم‌ها نیز سرعت پیر شدن مغز را کاهش می‌دهد.

جوان سازی مغز

تاثیر اسفناج در جوان سازی مغز

در بررسی‌های قبلی به تأثیر فولات و بتاکاروتن در تقویت مغز پی برده شده بود، اما این اولین بررسی است که به ارزیابی اثر ویتامین K روی مغز پرداخته است. این تیم تحقیقاتی معتقد است، غذاهای دیگری مانند اسفناج،‌ کرفس و هویج نیز سرشار از این مواد غذایی است و می‌توانند خاصیت سبزیجات دیگر را داشته باشند و آنها می‌خواهند تحقیقات خود را برای بررسی این امکان گسترش دهند.

راهکارهایی برای توانمندی و جوان سازی مغز

ورزش و انجام حرکات ورزشی برای سالم و جوان نگه‌داشتن جسم انسان توصیه می‌شود، اما آیا می‌دانید برای جوان نگه‌داشتن مغز و دوری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز باید تمرینات و حرکات ذهنی و مغزی انجام شود؟

در ادامه برخی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت مغز گفته می‌شوند:

جوان سازی مغز

کارهای مناسب برای جوان سازی مغز

نقش تقویت حافظه در جوان سازی مغز

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده شده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.‌ برای چند ثانیه به فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید، نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید آنها را به ترتیب از حفظ بگویید.

افزایش توان ساماندهی برای به‌دست‌آوردن زمان

سازماندهی امور فعالیت‌های بی‌فایده و ازدست‌رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنا بر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر، تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌

تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود؛ برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهن‌تان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید و به این ترتیب ذهنتان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.

راهکارهایی که با انجام آن ها به جوان سازی مغز خود کمک می کنید

برای تصمیم‌گیری‌هایتان استدلال کنید

تصمیم‌گیری بر اساس عقل سلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شیوه نه‌تنها افراد را از خطرهای احتمالی دور می‌کند، بلکه به تقویت قوه استدلال نیز کمک می‌کند. استدلال‌کردن نیز به نوبه خود از برترین مهارت‌هایی است که مغز و ذهن را قوی و نیرومند می‌سازد. بنابراین ذهنتان را به استدلال، شیوه‌های سازنده و منطقی عادت دهید.‌ برای دستیابی به مهارت استدلال، هر روز پنج دقیقه را صرف کامل‌کردن سری‌های عددی منطقی کنید. این نوع از تمرین‌های روانی به شما کمک می‌کند که به طور خودکار و بر اساس طرح‌های منطقی استدلال کنید.

توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

برای به‌خاطر سپردن فعالیت‌های روزانه، یک راه‌حل وجود دارد: هر روز یک چیز جدید در زمینه‌های متنوع یاد بگیرید. یادگرفتن نکات جدید، بدون این‌که نورون‌های مغزی را خسته کند، به حفظ‌شدن فعالیت‌های ذهنی منتهی می‌شود. این تمرین به مغزتان کمک خواهد کرد همیشه بانشاط و آماده یاد گرفتن بماند.

برای این‌که نکات جدیدی یاد بگیرید، هر روز چند دقیقه را در صفحات آموزشی اینترنت بگذرانید. در پایان مطالعه، اطلاعات کلیدی را جمع‌بندی کنید. به این ترتیب، نکات فراگرفته‌شده به شکلی پایدار در ذهن‌تان حفظ خواهند شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید