محمدرضا عارف:

امیدوار ساختار دولت اصلاح شود

کدخبر: ۲۳۳۱۲۵
اقتصادنیوز: محمدرضا عارف رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس دهم در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به تحلیل شرایط سیاسی کشور پرداخت.
 امیدوار ساختار دولت اصلاح شود

به گزارش اقتصادنیوز گزیده این مصاحبه به این شرح است:

*روزنه‌ها یا نشانه‌هایی هست که آقای روحانی نسبت به عقبه خودش فاصله گرفته که البته الان نمی‌خواهم این تعبیر را تایید کنم. آنچه برای ما تقریبا مطرح است این که ما باید همان حمایت کلی را که از ابتدا داشتیم همچنان ادامه دهیم. با این حال نقد مشفقانه و جدی را نسبت به عملکرد دولت برای اصلاح امور فراموش نکنیم. انتظارمان هم این است که آقای روحانی واقعا عقبه خودش را در نظر بگیرد و فراموش نکند چه کسانی و چه گروه‌هایی کمک کردند که ایشان رئیس‌جمهور شود. طبیعتا اصلاح‌طلبان هم برای روی کار آمدن حسن روحانی و بهبود اوضاع کشور، به مردم وعده‌هایی دادند و مردم مطالباتی دارند و باید اعتماد آنها نسبت به این گروه حفظ شود. راهکار هم این است که آقای روحانی ارتباط نزدیک و تعامل بیشتری با این گروه‌ها داشته باشد. در جلسه‌ای که اخیرا با ایشان داشتیم هم همین بحث را مطرح کردیم؛ ضرورت تعامل نزدیک با جریان حامی دولت برای اینکه دولت بتواند موفق باشد.

 

 

 

*اصلاح‌طلبان حامی اصلی آقای روحانی بودند. دولت آقای روحانی هم دولت اصلاح‌طلب نیست. خود آقای روحانی هم هیچ وقت ادعا نکرده من اصلاح‌طلب هستم، ولی در یک روند ما اصلاح‌طلبان ترجیح دادیم از ریاست جمهوری ایشان حمایت کنیم و این کار را هم تمام و کمال انجام دادیم. حالا باید دید که راهبرد تعامل و همکاری ما با دولت باید به چه صورت باشد که ما در انتخابات بعد هم بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم و در عین حال مطالبات مردم به‌خصوص مطالبات اقتصادی به‌طور جدی پیگیری و پاسخ داده شود. اصلاح‌طلبان هم به تبع برنامه‌های دولت وعده دادند. الان ما خودمان را نسبت به مردم متعهد می‌دانیم. این را ان‌شاء‌الله ما باید با دولت آقای روحانی کم‌کم بتوانیم مشخص کنیم.

*مطمئنا دولت تلاش کرده اما به‌نظر من، با توجه به شرایط کشور و با آن پشتوانه قبلی‌ای که دولت داشت، انتظار می‌رفت که عملکرد بهتری داشته باشد به‌خصوص در بخش اقتصادی. البته در بخش سیاست خارجی در برجام واقعا کار شایسته و برجسته‌ای را انجام دادند اما ما در بخش اقتصادی انتظار عملکرد بهتری را داشتیم و برخی انتقادها به این حوزه از عملکرد دولت وارد است.

*هنوز هم اعتقاد داریم بخش قابل‌توجهی از مستقلین با ما هستند. البته من به آقای لاریجانی هم گفتم که نگاهم به مجلس دهم دوفراکسیونی است؛ به‌صورت شفاف. این فراکسیون مستقلین که گاهی به این سمت غلت می‌خورد و گاهی به آن سمت؛ این موضوع برای کشور مساله‌ساز شده است. نمی‌شود تصمیم فراکسیونی سیاسی گرفت. بنابراین خوب است بخشی از این فراکسیون مستقلین که اصولگرا هستند به سمت اصولگرایان بروند و بخشی هم که گرایش اصلاح‌طلبی دارند به امید بیایند که در مجلس روشن شود که فراکسیون اکثریت کدام است و فراکسیون اقلیت کدام. من بارها به دوستان توصیه کرده‌ام. حالا چقدر عمل بکنند یا نکنند. چون می‌دانید، اصلا اعتدال یک روش است، یک منش و رویکرد است. گفتمان نیست.  به هر حال ما در مسیر خودمان جلو می‌رویم و دست دوستی را دراز کردیم و هر جایی هم که بتوانیم بحث ائتلاف حتی سه فراکسیونی را دنبال کردیم.

*من بارها گفتم. براساس تجربه این دو سال، توصیه‌ام به اصلاح‌طلبان این است که شفاف و با لوگوی اصلاح‌طلب جلو بیایند. تجربه ما نشان داده که ائتلاف در انتخابات اگر هم انجام شود، شاید بعد از پیروزی در مجلس پایدار نماند. با کمال معذرت ما تجربه خوبی در این زمینه نداریم نمونه‌اش انتخابات مجلس دهم است که با نام اصلاح‌طلبی و فهرست امید به مجلس آمدند و به فراکسیون‌های دیگر پیوستند. ولی در عین حال ما باب مذاکره و باب ائتلاف را نمی‌بندیم؛ یعنی ما تا انتخابات آینده حداقل یک سال و نیم وقت داریم و گفت‌و‌گو را برای رسیدن به یک تفاهم و به یک اجماع منع نمی‌کنیم منتها به‌صورت شفاف. اگر ائتلافی صورت بگیرد باید خیلی شفاف باشد که با چه مکانیزمی و در چه محدوده‌ای ائتلاف می‌کنیم.

*بحث تغییر و ترمیم کابینه بحث تقریبا چند ماه اخیر است؛ مطالبه‌ای است که در مجلس به‌صورت کاملا مشخص مطرح شده است. دو نامه‌ای که نمایندگان با امضای حدود ۲۰۰ نماینده برای رئیس‌جمهور فرستادند بیانگر این نگاه است. در جامعه هم این توقع وجود دارد و شاید مهم‌تر از تغییر افراد، تغییر نگرش است و ایجاد انسجام و هماهنگی در تیم اقتصادی. یعنی در حقیقت انتظار می‌رود که تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشد و یک‌صدای واحد از تیم اقتصادی بیرون بیاید که الان ما این را حس نمی‌کنیم. وزرا و مسوولان مواضع خود را بیان می‌کنند اما آن چیزی که باید اتفاق بیفتد و مسوولیت مشترک وزرا است خیلی احساس نمی‌شود. در حقیقت در این باره می‌توان گفت که عملکرد وزرا مانند جزایر مجزا از هم است و هر کسی می‌خواهد گلیم خود را از آب بیرون بکشد. به‌نظرم این مهم‌ترین مساله دولت است که باید انجام آن به انسجام، ارتقا توانایی و کارآیی‌شان منجر شود. انسجام بحثی جدی است.  اما اینکه چه فردی در کابینه جدید جایگزین می‌شود، باید بگویم که طبیعتا ما از موضع اصلاح‌طلبی توقعی از دولت داریم. اصلاح‌طلبان که در هر دو دوره سهم جدی در پیروزی آقای روحانی داشتیم و به‌خصوص در دوره دوم که تقریبا جریان اصلاحات همه توان خود را به میدان انتخابات آورد، توقع دارند وزرایی که انتخاب می‌شوند با تفکر اصلاحات و هماهنگ و همسو با خود رئیس‌جمهور باشند و بتوانند ان‌شاء‌الله برنامه‌های رئیس‌جمهور و مطالبات مردم (مطالباتی که مطرح شد) که ما هم در همان چارچوب مطالباتی را مطرح کردیم، پاسخگو باشند.

*ما مشکل برنامه و کمبود برنامه نداریم و بلکه شاید تورم برنامه هم داشته باشیم. الان برنامه خود آقای روحانی و مطالباتی (مطالبات مردم) که آقای روحانی تایید کرده، اینها همه برنامه است.  آنچه که ما الان نیاز داریم افراد توانمندی هستند که بتوانند این برنامه‌ها را اجرایی کنند.  برنامه ششم توسعه برنامه مصوبی است که وجود دارد؛ اینکه دولت چه برخوردی با این قانون داشته یک بحث است اما الان به‌عنوان یک قانون در کشور موجود است. برای ما شاخص‌های کمّی مشخص است، جهت‌گیری‌ها مشخص است و اگر دستگاه اجرایی اینها را ملاک قرار بدهند طبیعتا به سیاست‌های اجرایی تبدیل می‌شود که این سیاست‌ها را باید وزیر و مسوول بیان و در چارچوب سیاست‌های کلی تبیین کند. مثلا الان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فرض کنید؛ دولت پذیرفته که اقتصاد مقاومتی اقتصاد پایدار کشور خواهد بود. خب راهبرد می‌تواند همین باشد. فردی که می‌خواهد وزیر شود باید برنامه‌اش را بگوید. قطعا در مجلس ملاک ما برای ارزیابی وزرا همین خواهد بود که وزیر چه برنامه‌ای برای اجرا شدن این سیاست‌ها دارد و در حقیقت آیا کل اصلاح کابینه به برون‌رفت از این شرایط که یک نوع جنگ اقتصادی است منجر خواهد شد یا نه. 

* آقای روحانی هیچ وقت از ما نخواسته فردی را به‌عنوان وزیر به او معرفی کنیم و درد ما هم این نبوده که فرد معرفی کنیم. البته انتظار داریم در انتخاب و معرفی کاندیدای مورد نظرشان با ما یعنی جریان اصلاح‌طلبی همفکری شود. گرچه این، انتظارمان از دولت بود؛ اما در دولت آقای روحانی این اتفاق نیفتاد. با این حال اصرارمان این است که در تغییرات و ترمیمات بعدی حتما با مجلس به‌صورت کلی رایزنی شود یعنی دولت حداقل با حامیان خود در مجلس مشورت و رایزنی کند تا ان‌شاء‌الله به گزینه‌های خوب و مناسب برسند.

 

*من یک بار در نطق ۷دقیقه‌ای که داشتم از مردم عذرخواهی کردم که ما نتوانستیم از ظرفیت کشور برای پاسخ به مطالبات مردم استفاده کنیم. ما در مجلس اکثریت نسبی را داریم ولی اکثریت مطلق نیستیم، بنابراین اگر دو فراکسیون دیگر با ما همراهی نکنند نه طرحی تصویب می‌شود و نه لایحه‌ای به تصویب می‌رسد. این وضعیت را داریم و می‌خواهیم در این شرایط کارنامه خوبی داشته باشیم. اولویت سال سوم را گذاشتیم روی اجرای برنامه و به‌خصوص مطالبات اقتصادی مردم که ان‌شاء‌الله امیدوار هستیم با یک اصلاحاتی که در ساختار دولت انجام می‌گیرد و همکاری‌ که دولت با مجلس خواهد داشت، بتوانیم عملکرد قابل‌قبولی را داشته باشیم.  ما الان دو تا تیم خوب برای مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی تشکیل داده‌ایم؛ یعنی هم از دوستان فراکسیون هستند و هم کارشناسان بیرون از مجلس که ان‌شاء‌الله بتوانیم به کمک آنها راهکارهای مناسب ارائه دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید