آمریکا مدعی شد،

کره شمالی برچیدن سایت آزمایش موتورهای موشکی را متوقف کرده است

کدخبر: ۲۳۴۱۹۵
اقتصاد نیوز: یک گروه تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا بعد از تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای جدید اعلام کرد کره شمالی کار برچیدن سایت آزمایش موتورهای موشکی این کشور را متوقف کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ خبرگزاری کیودو روز پنجشنبه گزارش کرد پژوهشکده 'شمال 38' که موضوع هسته ای کره شمالی را رصد می کند در گزارشی اعلام کرد تحلیل تصاویر بدست آمده نشان می دهد این کشور کار برچیدن سایت موشکی 'سوها' را از 20 روز پیش تا کنون متوقف کرده است. 

این مرکز پژوهشی تصریح کرده است اما در خرداد ماه پیشرفت‌های خوبی در برچیدن این سایت ثبت شده است هرچند قطعات برچیده شده‌ همچنان به صورت انباشته‌شده روی زمین باقی مانده‌اند. 

پیونگ یانگ پافشاری می کند که سوها یک مرکز پرتاب ماهواره است اما مقام های آمریکایی مظنون هستند که از آن برای پرتاب موشک های بالستیک استفاده شده باشد. 

انتشار این گزارش در حالی است که پیشتر همین پژوهشگاه از «شواهد قطعی» مبنی بر آغاز تخریب سایت هسته ای «پیونگ ری» کره شمالی توسط این کشور در راستای تعهدات خود به جامعه بین المللی خبر داده بود. 

کره شمالی خرداد ماه اعلام کرد سایت هسته ای اش را تعطیل و آزمایش موشک های بالستیک و سلاح های هسته ای خود را پیش از نشست برنامه ریزی شده 'کیم جونگ اون' رهبر این کشور و 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا متوقف خواهد کرد. 

انتشار این گزارش در حالی است که قرار است 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به زودی برای چهارمین بار به 'پیونگ یانگ' سفر کند. 

'دونالد ترامپ' و 'کیم جونگ اون' در 22 خرداد ماه امسال در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند، از آن جهت که نخستین بار بود رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری اش با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، نشست سنگاپور تاریخی به شمار می‌رود. 

با این حال شماری از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی کره شمالی در هفته‌های گذشته تردیدهایی را در مورد اقدامات پیونگ‌ یانگ، پنهان‌ کاری و یا برخی ساخت ‌و سازهای نظامی در آن کشور مطرح کرده‌اند. 

'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا بتازگی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، از اظهار تمایل خود برای دیدار مجدد با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی سخن به میان آورده و از تلاش های خود به منظور قانع کردن پیونگ یانگ برای تحویل سلاح های هسته ای دفاع کرده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک