افزایش قیمت گوشی های هوشمند و قدرت پایین خرید مردم

کدخبر: ۲۳۴۲۹۴
اقتصاد نیوز: با توجه به افزایش نجومی قیمت گوشی‌های هوشمند نسبت به گذشته و عرضه محصولات جدید با قیمت های سرسام آور توسط برخی افراد سودجو، شاهد کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم در بازار تلفن همراه کشور هستیم.
افزایش قیمت گوشی های هوشمند و قدرت پایین خرید مردم

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از کلیک؛ یکی از بنیادی‌ترین تعاریف در علم اقتصاد، واژه‌ای به نام قدرت خرید مردم است. اهمیت این موضوع تا جایی پیش می‌رود که کلیه برنامه‌های تدوین شده و شاخصه‌‌های اقتصادی به صورت کاملا مستقیم بر قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارند.

فارغ از مرزهای جغرافیایی در هر حکومت قدرت خرید مردم در اقتصاد، همانند رشته ای از یک ریسمان در هم تنیده است که هر یک از رشته‌های این ریسمان نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد و از بین رفتن هر یک از رشته‌ها به معنای سقوط سیستم اقتصادی آن حکومت است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که در اجرای طرح‌ و برنامه‌های اقتصادی قدرت خرید مردم جزو اولویت‌های مهم و سرنوشت ساز برای یک حکومت بشمار می‌رود.

قدرت خرید در جامعه زمانی در سطح ایده‌آل قرار می‌گیرد که مردم، فرایی از جایگاه اجتماعی، نسبت به درآمد شخصی‌شان در یک بازه زمانی مشخص، توانایی تأمین و تهیه مایحتاج ضروری زندگی خود را داشته باشند. در حال حاضر بخش کثیری از مردم با کاهش قدرت خرید دست و پنجه نرم می‌کنند و یا حتی قدرت خرید خود  را  به کلی از دست داده‌اند.

متاسفانه با توجه به آشفته بازار تلفن همراه کشور، همه روزه شاهد اعلام قیمت‌های عجیب و غریب از فروشندگان این کالای دیجیتال هستیم. داستان به قدری غم انگیز پیش می‌رود که علاوه بر عموم مردم، طرفداران گوشی‌های هوشمند که در گذشته نه چندان دور به صورت مداوم اقدام به تعویض تلفن همراه خود با مدل‌های روز دنیا می‌کردند، فقط پیگیر روند قیمت ها هستند و توان خرید محصولات جدید را ندارند.

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار کلیک از بازار تلفن همراه کشور، از سال گذشته تاکنون گوشی‌های هوشمند در برندهای مختلف دستخوش روند افزایشی نرخ قیمت‌ها بوده‌اند. آمار و ارقام به دست آمده از قیمت گوشی‌های هوشمند نشان می دهد محصولات پرطرفدار شرکت هواوی مثل p smart که قیمتی بالغ بر یک میلیون تومان داشت، امسال نرخ 3 میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است. مدل هواوی نوا 3e قیمتی در حدود 1 میلیون و 670 هزار تومان داشت، ولی در حال حاضر با افزایش فضایی به قیمت 4 میلیون و 450 هزار تومان رسیده است. محصول پرطرفدار دیگر این شرکت Honor 9 است که سال گذشته قیمتش 1 میلیون و 500 هزار تومان بود، اما در سال جاری شاهد قیمت 3 میلیون و 980 هزار تومان برای این گوشی هوشمند هستیم. این روند افزایش قیمت تنها برای محصولات شرکت هواوی نبوده است، بلکه گوشی هوشمند محبوبی همچون Galaxy s9  محصول شرکت سامسونگ نیز سال گذشته با قیمتی بالغ بر 3 میلیون و 880 هزار تومان عرضه می‌شد که در حال حاضر با قیمت 9 میلیون و 550 هزار تومان به فروش می‌رسد!

جالب است بدانیم فقط چند روز از معرفی و رونمایی محصول جدید شرکت سامسونگ هم نمی‌گذرد که این محصول با قیمت فضایی و فراتر از حد انتظار در بازار موبایل کشور اعلام حضور کرده است. شنیده ها حاکی از آن است که در حال حاضر Galaxy note9 در برخی فروشگاه‌های تهران با قیمتی بالغ بر17 میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه این محصول جدید از طریق نمایندگی های شرکت مذکور وارد بازار نشده قطعا فاقد گارانتی است.

با توجه به افت شدید قدرت خرید مردم، این سوال همواره مطرح می شود که در این اوضاع نابسامان قیمت گوشی‌های هوشمند آیا کسی توان خرید این محصولات را دارد یا خیر؟

تحریم ها، افزایش قیمت ارز و مشکلات اقتصادی کشور از یک سو و از سوی دیگر برخی سودجویان که در این وضعیت نابسامان تنها به فکر جیب خودشان هستند، فشار را بر قامت مردم چندین برابر می‌کنند؛ تا جایی که کارد به استخوان می‌رسد و بخش کثیری از مردم تنها به فکر گذراندن زندگی روزمره خود خواهند بود و از بروز بودن و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا صرف نظر می‌کنند.

با نگاهی خوشبینانه‌تر می‌توان امید داشت که در روزهای آتی با تثبیت نرخ دلار، روند افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند متوقف شود و ثبات قیمت، متناسب با قدرت خرید مردم در بازار حکمفرما شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید