کلاه ایمنی مجهز به کولر و سیستم تهویه هوا برای موتور سواران +عکس

کدخبر: ۲۳۴۴۱۱
اقتصاد نیوز: شرکت استارت‌آپی فیهر قصد دارد با ارائه‌ی فناوری تهویه هوای کلاه ایمنی برای موتورسیکلت‌سواران، تغییری انقلابی در این وسیله‌ی سنتی ایجاد کند.
کلاه ایمنی مجهز به کولر و سیستم تهویه هوا برای موتور سواران +عکس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، شرکت نوپای فیهر (Feher Helmets) امیدوار است تا کلاه ایمنی موتورسیکلت با تهویه هوا را برای عموم قابل دسترس کند. برای این کار فیهر از طرح نسبتا ساده‌ای استفاده کرده و این پروژه را به گونه‌ای نوین در محصولات پیاده سازی کرده است.

کلاه ایمنی فیهر ACH-1 ایده ساده‌ای دارد. که البته تکنولوژی پشت آن حتما نیاز به مهارت مهندسی بیشتری برای درک دارد. واحد خنک کننده یک پمپ هوای کوچک و بهینه است که هوای گرم را به هوای سرد تبدیل و سپس آن را به داخل کلاه منتقل می‌کند. با استفاده از کانال هوا و لایه‌ی متخلخل (بدون استفاده از دریچه هوا بر روی کلاه)، هوای خنک اطراف سر موتورسوار حرکت می‌کند و دمای محیط داخلی را پایین می‌آورد. سر انسان از موثرترین اعضای بدن برای تبادل دمایی است و حدود هفت درصد قابلیت سرمایشی بدن انسان از طریق سر انجام می‌شود.

موتور سواران در انتخاب منبع انرژی برای سیستم خنک کننده بین باتری بیرونی و اتصال سیستم به باطری موتور سیکلت مختار هستند. این مدل ۵۹۹ دلار قیمت گذاری شده است که البته اکنون، با هدف تبلیغات اولیه، قیمت ۵۴۹ دلار دارد. تکنولوژی کلاه ایمنی ACH-1، حاصل کار استیو فیهر (Steve Fever) بنیانگذار شرکت فیهر است. استیو فیهر نقش مهمی در توسعه سیستم‌های خنک کننده مشابه در صندلی‌های خودرو داشته دارد.

کلاه ایمنی موتورسیکلت

اگر به تمام اطلاعات منتشر شده توسط شرکت فیهر اطمینان داشته باشیم باز هم موانع مهمی در سر راه موفقیت این کلاه ایمنی وجود دارد. اولین مشکل اساسى کلاه ایمنی فیهر وفاداری موتورسواران به برندهای کلاه ایمنی است. مشکل اساسی نه تنها فیهر بلکه دیگر شرکت‌های نوپای تولید کلاه ایمنی موتور نداشتن پایگاه قوی مثل برندهای معروف HJC Bell ،Arai ،AGV و ... است. این محصول مشکل ورود به بازاری کهنسال را دارد که محصولات آن در طی چندین نسل بهبود چندانی نیافته‌اند. برند های جدید دیگر (مانند 6D، اسکالی (Skully) و سنا (Sena) نیز با همین مشکل روبرو بوده‌اند که تلاش آن‌ها برای نوآوری با مقاومت برندهای سنتی به در بسته خورده است.

کلاه ایمنی فیهر ACH-1 مشکلات مخصوص به خود را نیز دارد. که از جمله می توان به وزن اضافه شده پمپ هوا اشاره کرد. کلاه ایمنی فیهر وزن کل ۱۴۵۰ گرمی دارد. معلوم نیست که این وزن مربوط به چه سایز از کلاه ایمنی است اما به احتمال زیاد کلاه ایمنی فیهر در تمام سایز‌ها از کلاه‌ ایمنی‌های متداول سبک‌تر نخواهد بود. برای نمونه وزن کلاه ایمنی سایز بزرگ ای جی وی (AGV) مدل Pista GP R تقریبا ۱۵۱۰ گرم است.

تا زمانی که کلاه ایمنی فیهر ACH-1 استفاده نشده است نمی توان راجع به آن نظر محکم و منطقی داد. اما می‌دانیم که بازار کلاه ایمنی موتور سیکلت بازاری نسبتا راکد و مقاوم به تغییر است. تولید‌کنندگان کلاه ایمنی موتور‌سیکلت طراحی‌های خود را برای چندین دهه عوض نکرده‌اند. آن‌ها شرکت‌های فناورانه‌ای نیستند و همچنین قوانین مربوط به ایمنی کلاه‌های موتورسیکلت در آمریکا از زمان ریاست جمهوری نیکسون (دهه هفتاد میلادی معادل دهه پنجاه خورشیدی) تغییر مهمی نداشته است.

به هر حال تولید کنندگان مشهور کلاه ایمنی، برندهای قوی با مشتریان وفادار دارند. این برندها به اندازه‌ای معروف هستند که شکل کلاه ایمنی ( مثل طرح کلاه Arai و شکل کلاه Shoei) از نام آن‌ها گرفته شده است. شرکت AGV با کلاه ایمنی روسسی رپلیکا (Rossi Replica) سالانه فروش خوبی را تجربه می‌کند و شرکت هایی مثل بل (Bell) و اچ‌جی‌سی (HJC) با شراکت با برندهای خارج از زمینه موتورسیکلت (مثل شراکت اچ جی سی با مارول) عملکرد خوبی داشته‌اند.

تغییر وفاداری یک موتورسوار در موضوع برندهای کلاه ایمنی، کار سختی است و فیهر مسیر دشواری در پیش دارد تا جای خود در بازار، پیدا کند. این احتمال وجود دارد که فیهر، توسط شرکت بزرگ دیگری خریداری شود. 

  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت
  • کلاه ایمنی موتورسیکلت

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید