سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس؛

توتال تعلق خاطری به ایران و حتی فرانسه ندارد

کدخبر: ۲۳۴۴۱۷
اقتصادنیوز؛ اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره خروج توتال از ایران گفت: توتال یک شرکت فنی-اقتصادی بین‌المللی است که تحت تاثیر تصمیمات سیاسی دولت خود قرار نمی‌گیرد. آنها تعلق خاطری به ایران یا کشور دیگری و حتی فرانسه ندارند.
توتال تعلق خاطری به ایران و حتی فرانسه ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ اسدالله قره‌خانی، با اشاره به خروج شرکت توتال فرانسه از کشور گفت: توتال یک شرکت فنی-اقتصادی بین‌المللی است که تحت تاثیر تصمیمات سیاسی دولت خود قرار نمی‌گیرد و هر جا منافعشان باشد سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها تعلق خاطری به ایران یا کشور دیگری و حتی فرانسه ندارند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: براین اساس خروج شرکت توتال از ایران تاثیری بر روابط سیاسی کشورمان با فرانسه ندارد و به دلیل پیش‌بینی امروز، در زمان عقد قرارداد بحث تحریم‌ها و فشارهای آمریکا مورد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در قرارداد ذکر شده بود که در صورت خروج توتال از ایران، شرکتCNPC  چین همراه با پتروپارس جایگزین آن می‌شوند و این موضوع یعنی خروج توتال پیش بینی شده بود.

قره‌خانی بیان کرد: طبق قرارداد میان ایران و توتال قرار بود از پیمانکاران داخلی و همچنین حدود 70 درصد از تجهیزات داخلی استفاده شود لذا در این قرارداد بیشتر مباحث مدیریتی و تامین منابع مالی مطرح بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: براساس گزارش وزارت نفت به کمیسیون توتال مطابق زمانبندی تعریف شده در قرارداد پیش رفته و عقب نبوده‌اند، همچنین به دلیل آنکه در ابتدای راه بودند خیلی در شناسایی و آموزش شرکت‌های داخلی پیش نرفتند.

وی با بیان اینکه توتال به هیچ عنوان اجازه خروج آنچه را که به کشورمان آورده و سرمایه گذاری کرده را ندارد، بیان کرد: در قرارداد ذکر شده است ما مکلف به پرداخت سرمایه‌گذاری از نظر دلاری توتال در صورت خروج آن نیستیم، بلکه باید از تولیدات آن میدان بعدا به صورت تدریجی این مطالبه پرداخت شود و هیچ ضمانت و اجباری نداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید