ظریف: بار سیاست خارجی را مردم تحمل می‌کنند

کدخبر: ۲۳۴۶۴۶
اقتصادنیوز؛ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشور گفت: بار سیاست خارجی را مردم تحمل میکنند؛ آیت الله هاشمی نمیخواست مردم بار زیادی تحمل کنند، اما این به معنای عدول از اصول نیست.
ظریف: بار سیاست خارجی را مردم تحمل می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ محمدجواد ظریف عصر امروز در همایش عبور از بحران و توسعه ایران در حسینیه شماره دو جماران گفت: این همایش باشکوه برای پاسداشت مردی است که از همه چیز خود برای اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی مایه گذاشت و از هیچ چیز برای پیشبرد این کشور و اهداف انقلاب ابا نکرد و از آبرویش مایه گذاشت تا ما و جمهوری اسلامی ایران سربلند باشیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز برای آنکه بتوانیم اهداف کشور و انقلاب را پیش ببریم، باید تمامی ظرفیت‌های خود را به درستی بشناسیم، این ظرفیت‌ها را به موقع بکار ببندیم و برای رسیدن به اهداف جز موضوعات مقدس و اهداف خودمان موضوع دیگر را قدسی نکنیم. ابزارهای مختلف را بکار ببریم و نگران ثبت در تاریخ نباشیم، زیرا تاریخ خود به درستی قضاوت خواهد کرد. برای مصالح مردم که همه چیز ما هستند، خود را فدا کنیم و مصالح مردم را فدای خود نکنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه باید ببینم چه امکاناتی داریم و آنها را درست بشناسیم، اظهار داشت: استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات ضروری است اما قبل از آنها، شناسایی واقع‌بینانه شرایط و ظرفیت‌ها ضروری است. جمهوری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و تعالیم حضرت امام و رهنمودهای رهبری یک شرایطی را در منطقه و جهان پیدا کرده است که استثنایی است.

ظریف افزود: این شرایط همراه با خودش هم ظرفیت ایجاد می‌کند و هم چالش. این را هم بدانیم هیچ فرصت و ظرفیتی بدون چالش نیست و هیچ چالشی بدون فرصت نیست. بدانیم خدا هیچ امکاناتی را بدون تلاش مهیا نمی‌کند و تحمل فشارها است که می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف کمک کند و برای همین آیت‌الله هاشمی یک انقلابی مصلح و مصلح انقلابی بود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای خلاص شدن از چالش‌ها، از ظرفیت‌هایمان که موجب قدرت ما شده فرار کنیم، تصریح کرد: شرایط و ظرفیت‌های ما ضرورت‌هایی را ایجاد کرده تا دیگران در برابر آن مقاومت کرده و چالش ایجاد کنند. عبور از این ظرفیت‌ها برای خلاصی از این چالش‌ها هیچ‌گاه در نگرش و ذات آیت‌الله هاشمی نبود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره تاکید داشتند از امکانات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی مدبرانه و عاقلانه و واقع‌بینانه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: همین مسئله موجب شد تا آیت‌الله هاشمی در بهترین فرصت مذاکره با صدام را شروع کند. اگر ‌آیت‌الله هاشمی نگران حرف جامعه بود، هیچ‌گاه نمی‌توانست مسیر منطقه را عوض کند. درایت رهبری و آیت‌الله هاشمی بود که توانستند از آن فرصت استفاده کند.

ظریف اضافه کرد: اگر آیت‌الله هاشمی گفت‌وگو با امیر عبدالله را انتخاب نمی‌کرد و از برخی نگرانی‌ها عبور نمی‌کرد، هرگز نمی‌توانست تاریخ‌ساز شود. شجاعتی که در امام و رهبری سراغ داریم در آیت‌الله هاشمی به وفور دیده می‌شود که اوجش در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پذیرفتن مسئولیت آن بود.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی یکی از ابزارهای رسیدن به قدرت است، ابراز داشت: اگر به منطقه نگاه کنیم به هر کشوری که نگاه می‌کنیم، سلاحش از ما بیشتر است. عربستان ۶۷ میلیارد خرد تسلیحاتی داشت، امارات ۲۲ میلیارد خرید تسلیحاتی داشت و سایر کشور زیر چتر امنیتی یک کشور هستند ولی ما چه داریم که از همه امن‌تر بوده و قدرت داریم؟

این عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: وجه تمایز ما با این رژیم‌ها که خرید تسلیحاتی می‌کنند و در ناامنی هستند و ترامپ می‌گوید با عبور از این کشور عمرشان در سه هفته خلاصه می‌شود، ما چه داریم جز اتکا به خدا و مردم؟ این ظرفیت را باید قدرش را دانست کمااینکه باید قدر حضور در منطقه و استقلال‌مان را بدانیم.

ظریف گفت: یک ظرفیت دیگر دیپلماسی است؛  این خودش یک توانمندی است. می‌تواند باعث شود یک کشور شرایط خوب را به شرایط نامناسب تبدیل کند و برای یک کشوری باعث شود از شرایط مناسب، توسعه ایجاد کند و برای یک کشور با شرایط نامناسب امنیت ایجاد کند.

وزیر خارجه کشورمان وضعیت کوبا را در همسایگی آمریکا مثال زد و گفت: شما تصور کنید کشوری مانند کوبا،  بزرگترین قدرت هسته‌ای دنیا که ۴۰ سال دشمنی با آنها دارد فاصله کمی با آنها دارد و کوبا چتر هسته‌ای‌اش را نیز از دست داده است. آنچه کوبا را امن نگه داشته قدرت دیپلماسی کوبا بوده است.

وی افزود: دیپلماسی باعث می‌شود از شرایط پر مخاطره با امنیت عبور کنید. این قدرت را هاشمی خوب می‌شناخت. من در جنگ ایران و عراق و مذاکرات هسته‌ای دور اول و این دوره این درک واقعی از شرایط بین‌المللی را در ایشان دیدم. عدم شناخت شرایط بین‌المللی شما را در اوج قدرت به نابودی می‌کشاند. در مورد صدام، مگر در زمان حمله به کویت در اوج قدرت نبود؟ سلاح‌هایی که همه جهان به عراق داده بودند، کم نبود. نشناحتن زمان باعث این حادثه شد و هرکس افراط یا تفریط کند، به این روز می‌افتد.

ظریف گفت: شناخت توانمندی‌ها و سرمایه‌گذاری بر توانمندی‌ها و مدیریت بحران یعنی اینکه بحران را به شکلی مدیریت کنید که توانمندی کشور از این بحران سالم خارج شود. هاشمی معمار هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود برنامه هسته‌ای ما در زمان ریاست جمهوری ایشان شکل گرفت؛ این توانمندی باید حفظ می‌شد اما نه این‌که به جای قدرت ایران باعث ضعف شو.د

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه نیازمند جامع‌نگری هستیم، گفت: اول اینکه باید سیاست را برای خدمت به مردم بدانید نه نام خود، بلکه باید نام و آبرو و عزت خود را هم برای عزت مردم و کشور بداند. اینکه کسی از خودش بتواند برای منافع کشور عبور کند و از آبروی خود که گاهی از جان مهم‌تر است برای منافع کشور عبور کند، خیلی ارزشمند است.

وی گفت: نکته آخر اینکه وظیفه سیاست خارجی حراست از امنیت ملی و تمامیت ارضی و کمک به رفاه مردم است، هاشمی این را با خوبی درک کرد. دوران سازندگی نمونه استفاده از امکانات خارجی برای رفاه مردم بود. ما وظیفه داریم روابط خارجی را باری بر دوش مردم نکنیم، بار سیاست خارجی را مردم تحمل می‌کنند تلاش هاشمی این بود که سیاست خارجی باری بر دوش مردم نباشد

ظریف تاکید کرد: این نیاز ندارد ما از قدرت و خود نزول کنیم اتفاقا نیاز دارد که ما ظرفیت‌ها و قدرت خود را به خوبی بشناسیم اما بپذیریم دیپلماسی یکی از راه‌های کسب منافع است. رهبری گفتند دیپلماسی ارزان‌تر و بهتر از نیروی نظامی می‌تواند اهداف کشور را پیش ببرد به شرطی که متکی بر قدرت و ظرفیت کشور باشد و این درس‌هایی است که من به عنوان شاگرد کوچک مکتب آیت الله هاشمی آموختم و امیدوارم این درس‌ها کمک کند از مسیر پر مخاطره که بحرانی هم نیست، به سلامتی و با عاقبت به خیری و عزت و سربلندی و معیشت بهتر برای مردم عبور کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید