فوتبالیست مشهور باعث ایجاد هرج و مرج در ورزش تنیس شد ! +عکس

کدخبر: ۲۳۴۶۴۷
​اقتصاد نیوز:انتقادات فراوان به تغییر فرمت جام دیویس به جایی رسیده که بسیاری از مخالفان آن از مرگ این تورنمنت ۱۱۷ ساله و محبوب حرف می‌زنند. تغییراتی که ژرار پیکه، ستاره فوتبال اسپانیا پشت آن است باعث شده بسیاری پیش‌بینی کنند در فرمت جدید هیچ بازیکن بزرگی نظیر راجر فدرر و رافائل نادال در آن شرکت نکنند
فوتبالیست مشهور باعث ایجاد هرج و مرج در ورزش تنیس شد ! +عکس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از بازار ورزش، هفته پیش فدراسیون جهانی تنیس (ITF)، تغییرات در فرمت دیویس کاپ را به رای گذاشت. نتیجه این رای‌گیری، رضایت به تغییرات بنیادین در این مسابقات که با قدمتی ۱۱۷ ساله جزو با پرستیژترین تورنمنت‌های ورزشی در سراسر جهان به شمار می‌رود بود.

بسیاری از هواداران تنیس نسبت به نقش ژرار پیکه، ستاره سرشناس فوتبال بارسلونا و اسپانیا در هدایت این جریان ابراز ناخشنودی کرده‌اند.

مسابقات ملی دیویس کاپ که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن طی این سال‌ها، رقابت تیم‌ها در دیدارهای خانگی و خارج از خانه و جو متفاوت استادیوم‌ها در حین برگزاری بازی‌ها، بوده است. این در حالی است که در فرمت جدید، مسابقات طی یک هفته و به میزبانی یک کشور برگزار خواهد شد.

سال گذشته پیکه، مالک شرکت کاسموس که اسپانسر اصلی این طرح است، از ایده خود مبنی بر برگزاری جام جهانی تنیس خبر داده بود و مذاکرات خود را با مسئولین و بازیکنان نامدار تنیس در جهت جلب حمایت آن‌ها آغاز کرد. حال این مسئله که یک بازیکن فوتبال بانی ایجاد تغییرات در یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای ورزش تنیس بوده، با واکنش بسیاری از اهالی تنیس روبرو گشته است.

در جلسه سالانه‌ فدراسیون جهانی تنیس که در اورلاندو برگزار شد، طرح جایگزینی مسابقات گروه جهانی جام دیویس با «جام جهانی تنیس» به رای گذاشته شد و با ۷۱ درصد آرا به تصویب نهایی رسید.

به موجب این طرح، هر ساله در پایان فصل تنیس در ماه نوامبر، مسابقاتی یک هفته‌ای تحت عنوان «جام جهانی تنیس» با حضور ۱۸ تیم برتر جهان برگزار می‌گردد. این مسابقات که قرار است از سال آینده اجرایی شود، جایگزین رقابت‌های فعلی دیویس کاپ در گروه جهانی می‌شود. میزبان دوره اول این مسابقات از بین دو شهر مادرید و یا لیل انتخاب خواهد شد.

اضافه شدن دو تورنمنت تیمی به تقویم شلوغ مسابقات تنیس که قرار است به فاصله حدود یک ماه از یکدیگر برگزار شوند، تردیدهایی را در خصوص میزان استقبال بازیکنان برتر از این مسابقات پدید آورده است.

انتقادات فراوان

از مهم‌ترین انتقاداتی که به دیویس کاپ جدید می‌شود، برگزاری متمرکز آن در یک شهر است. تنیس به خاطر ماهیتی که دارد، یکی از ساکت‌ترین ورزش‌های مهیج جهان است طوری که هواداران در اغلب زمانی که بازی در جریان است سکوت می‌کنند. دیویس کاپ اما به خاطر حس وطن‌پرستی هوادارانش، با سر و صدا و هیجان بیشتری دنبال می‌شود. فدراسیون جهانی تنیس حتی چند سال پیش کمپینی راه انداخته بود که طی آن هواداران به حمایت پر سر و صداتری تشویق شده بودند. پوستر بیورن بورگ، اسطوره تنیس جهان در حالی که بلندگویی استادیومی در دست دارد بسیار مورد توجه قرار گرفت. حتی حمایت هواداران ایرانی در گروه دوی جام دیویس که طی سال‌های گذشته در باشگاه تنیس آپت مجموعه ورزشی انقلاب و باشگاه تنیس استقلال برگزار شده بود مورد حمایت ناظران ITF قرار داشت.

حالا اما گانتر برسنیک، مربی دومنیک تیم، ستاره تنیس اتریش گفته که با حذف بازی‌های رفت و برگشتی و میزبانی یکی از دو تیم حاضر، دیگر اتمسفری در دیویس کاپ وجود نخواهد داشت.

غیبت فدرر، نادال و امثالهم

یکی از معضلات مطرح شده در طرح جدید دیویس کاپ، نوع و زمان برگزاری آن است. حالا دیویس کاپ مثل هر تورنمنت بزرگی دیگری در زمانی متمرکز در ماه نوامبر برگزار می‌شود. در آن تاریخ نه تنها هر ۴ گرنداسلم سالانه تمام شده، بلکه مسابقات مسترز فاینال که آخرین تورنمنت بزرگ هر سال است نیز به پایان رسیده و پس از آن ستاره‌های بزرگ تنیس در حال ریکاوری و برنامه‌ریزی برای فصل بعدی هستند و بهایی به مسابقات جام دیویس نمی‌دهند.

گرگ روزدسکی، نفر چهارم سابق جهان نیز گفته:«واقعا فکر می‌کنید آن موقع فدرر و نادال برای مسابقه می‌آیند؟ آن هم درست وقتی که بعد از یک فصل سخت نیاز به استراحت دارند. فکر می‌کند می‌آیند و ۵ روز پیاپی مسابقاتی دشوار می‌دهند؟»

او حتی فراتر هم می‌رود:«فکر می‌کنید هواداران یک کشور برای یک هفته در نوامبر به سفر می‌روند تا تیمشان را تشویق کنند؟ استادیوم قرار است با هواداران کشور میزبان پر شود؟ اما وقتی ستاره‌ای نباشد چه کسی به تماشای آن می‌آید؟».

میزبانی دیویس کاپ جدید

مادرید و لیل رقبای اصلی هم برای گرفتن میزبانی دیویس کاپ جدید در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هستند. پیکه با این که بارسلونایی است، به عنوان اسپانسر طرح جدید تمایلش به مادرید است. به نظر او مادرید شهری تنیسی است و می‌تواند برای گرم کردن دیویس کاپ جدید در سال‌های اولیه میزبان مناسبی باشد.

مرگ دیویس کاپ

درک هوردوف، رئیس فدراسیون تنیس آلمان که علیه این طرح رای داده بود می‌گوید:«این طرح دیویس کاپ را می‌کشد».

اما پیکه که برای این طرح که ۲۵ سال طول خواهد کشید قصد ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون پوند سرمایه‌گذاری خواهد کرد می‌گوید:«بعضی چیزها باید تغییر کند. باید ریسک مرگ آن را کرد».

این که یک بازیکن فوتبال در تنیس دخالت کند و به راحتی از ریسک مرگ آن حرف بزند صدا لیتون هیوییت را درآورده. ستاره استرالیایی تنیس که سابقا مرد شماره یک جهان بوده گفته:«این تصمیم افتضاح است».

توماس بردیچ، قهرمان کروات دیویس کاپ گفته:«افتخار می‌کنم جامی به قدمت بیش از ۱۰۰ سال را برده‌ام که دیگر قرار است وجود نداشته باشد».

هجمه انتقادات به حدی است که این مسابقات هنوز شروع نشده، پیش‌بینی می‌شود بازار مناسبی در جوامع تنیس نداشته باشد. مگر این که پیکه با ظرفیت فوتبالی‌اش، جنس هواداران تنیس را طی ۲۵ سال آینده تغییر دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید