مقایسه مثلث فصل پیش و این فصل پرسپولیس

کدخبر: ۲۳۴۶۸۸
اقتصاد نیوز: با مقایسه آمار ۵ هفته ابتدایی فصل قبل مسلمان، امیری و احمدزاده با جانشینان‌شان در این فصل مشخص می‌شود که چرا خط آتش پرسپولیس از کار افتاده است.
مقایسه مثلث فصل پیش و این فصل پرسپولیس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، شروع پرسپولیس در این فصل با لیگ هفدهم قابل مقایسه نیست. سال گذشته پرسپولیس در پنج مسابقه اولِ فصل ۴ بازی را برده بود، ۱۱ گل زده بود و با تفاضل مثبتِ نه، صدرنشین بود. ولی در این فصل تعداد بردهایش نصف شده، تعداد گل‌هایش حتی به نصفِ فصل گذشته هم نرسیده و صدرنشین هم نیست. بخش عمده‌ای از این افت به از دست رفتن ستاره‌های کلیدی تیم برانکو برمی‌گردد. دیگر مسلمانی در ترکیب نیست که با وجود نیمکت‌نشینی‌ آقای پاس‌گل لیگ شود، از امیری خبری نیست که انقدر پاس‌کلیدی بفرستد تا علیپور را هم وادار به گل زدن کند، و همچنین فرشاد احمدزاده که تا این مقطع از فصل به تنهایی ۳ گل زده بود. با مقایسه آمار ۵ هفته ابتدایی فصل قبل این سه بازیکن با جانشینان‌شان در این فصل دلیل عمده افت پرسپولیس مشخص می‌شود. در این فصل عالیشاه در سمت چپ خط حمله به جای امیری بازی می‌کند، در سمت راست هم بشار رسن جایگزین فرشاد احمدزاده شده است. همچنین نسبت به ترکیب فصل قبل، نعمتی جای مسلمان را گرفته است. تمامی آمارهای زیر بر اساس داده‌های متریکا است. 

وحید امیری - امید عالیشاه

تفاوت امیری با عالیشاه در همان اولین ردیف جدول آشکار می‌شود. جایی که وحید امیری ۹ موقعیت خلق کرده بود، ولی شماره دو این فصل پرسپولیس فقط به اندازه شماره پیراهنش پاس کلیدی داده است. دو بازیکن به یک اندازه خودشان را در موقعیت شوت زدن قرار دادند، با این تفاوت که شوت‌های امیری دو برابر عالیشاه در چارچوب بود. امیری فصل قبل در پنج مسابقه نخست، ۱ گل هم زده بود. کاری که عالیشاه هنوز از پس آن برنیامده است. دیگر تفاوت برجسته دو بازیکن، تبحر در کارهای تدافعی است. عالیشاه در این فصل ۷ عملکرد دفاعی ثبت کرده است، امیری سال قبل در همین تعداد بازی، دو برابر عالیشاه عملکرد دفاعی ثبت کرده بود. از لحاظ تکنیک هم دو بازیکن تا به حال شبیه به هم بوده‌اند. نمایش دور از انتظار عالیشاه باعث شده که برانکو هم کمتر به او اعتماد کند و در این فصل نزدیک به یک ساعت نسبت به سال قبلِ امیری کمتر به عالیشاه بازی دهد.

.

 فرشاد احمدزاده - بشار رسن

۱۲ شوت فصل قبل فرشاد، سه گل برای پرسپولیس به همراه داشت. در حالی که هیچ کدام از ۹ شوت بشار در این فصل ثمره‌ای برای تیم برانکو به همراه نداشت. احمدزاده کمتر از بشار دریبل می‌زد و پاس کلیدی می‌داد، ولی انقدر به دفاع کمک می‌کرد که جایگاه ویژه‌ای در قلب برانکو داشته باشد. فرشاد به طور متوسط در هر مسابقه یک مرتبه بیشتر از رسن به دفاع کمک می‌کرد. دو بازیکن از حیث حضور در زمین در ۵ مسابقه ابتدایی فصل هم تفاوت زیادی با هم ندارند و شرایط‌شان حدودا برابر است.

محسن مسلمان - سیامک نعمتی

مقایسه این دو بازیکن کمی دشوار است. مسلمان فصل قبل را به عنوان هافبک مرکزی استارت زد و سیامک این فصل در پست مهاجم بازی می‌کند. به همین دلیل قابل درک است که مسلمان ۶-۰ نبرد پاس کلیدی‌ها را برنده شود و نعمتی به طور متوسط یک شوت در هر بازی بیشتر از مهندسِ سابق پرسپولیس بزند. مسلمان بدون اینکه گلی بزند، در پنج بازی نخست، ۴ پاس‌گل داده باشد و نعمتی ۲ گل زد، با صفر پاس گل. مسلمان فصل گذشته مورد غضب برانکو هم قرار گرفته بود و برای ثبت این آمار ۵۰ دقیقه کمتر از سیامک نعمتی فرصت داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید