احمدی:بازار آهن و فولاد از کنترل خارج شده است

کدخبر: ۲۳۴۶۹۷
اقتصادنیوز :نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بازار آهن و فولاد از کنترل خارج شده به این معنا که قیمت ورق و یا سایر محصولات فولادی در بازار با قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود و یا تولیدکنندگان ارائه می‌کنند بسیار متفاوت است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت ،فریدون احمدی افزایش قیمت و رانت در بازار آهن و فولاد، اظهار داشت: افزایش قیمت آهن و فولاد را به وزیر صنعت، معدن و تجارت منعکس کرده‌ایم، واقعیت این است که تولید کنندگان قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش نداده‌اند و افزایش قیمت ایجاد شده ناشی از آشفتگی در بازار است.

سازمان بازرسی و نظارت بر کالا و خدمات احیا شود

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واسطه‌ها و افرادی که فولاد و آهن‌ را بعد از زنجیره تولید در اختیار دارند عامل افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: به وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکر داده‌ایم و باید در شرایط جدید به بازار نگاه ویژه‌ای داشته باشند، ضرورت دارد تا سازمان بازرسی و نظارت بر کالا و خدمات که در گذشته وجود داشت به نحوی احیا شود.

مردم باید بازوی کنترل بازار دولت شوند

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آقای نعمت زاده اعتقاد به کنترل بازار نداشت اما در حال حاضر کنترل بازار به شیوه‌های عملی، صحیح و سیستماتیک اجناب ناپذیر است، ادامه داد: به‌صورت ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اقدام عاجلی در زمینه کنترل بازار داشته باشد، وزارت صمت در این زمینه کمبود نیروی انسانی دارند، خود مردم باید بازوی کنترل بازار دولت شوند.

وی با تاکید بر اینکه آشفته بازار موجود این نگرانی را ایجاد می‌کند که افزایش قیمت‌ها افسار گسیخته شود، عنوان کرد: در خصوص آهن و فولاد بازار از کنترل خارج شده به این معنا که قیمت ورق و یا سایر محصولات فولادی در بازار با قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود و یا تولیدکنندگان ارائه می‌کنند بسیار متفاوت است.

بازار آهن‌آلات جهش قیمت داشته است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرچند که بخشی از مواد اولیه تولید محصولات فولادی و آهنی وارداتی و افزایش قیمت داشته باشد اما این محصول تولید داخل است، اضافه کرد: در بازار آهن‌آلات شاهد افزایش قیمت نیستیم بلکه اتفاقات صورت گرفته جهش قیمت است، جهش‌های قیمت توجیح منطقی ندارد و وزارت صنعت باید سریعا راهکاری برای کنترل آن در نظر بگیرد.

در چرخه تولید فولاد رانت وجود دارد

احمدی با بیان اینکه در بازار آهن و فولاد رانت ایجاد شده است، تصریح کرد: چرخه فولاد از معدن تا محصولات پایین دستی را شامل می‌شود، زمانی که در زنجیره  تولید رانت وجود داشته باشد خودش را جا‌بجا می‌کند و همه به دنبال استفاده از آن هستند و تنها مصرف‌کننده است که چیزی به دست نمی‌آورد.

شبکه توزیع فولاد  از اتحادیه‌ها و اصناف برای کنترل بازار کمک بگیرد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید در کشور به سمت حذف رانت حرکت کنیم و اگر قصد داشته باشیم برای کنترل افزایش قیمت بعد از حذف رانت یارانه پرداخت کنیم این یارانه باید به مصرف کننده پرداخت شود اما نه به کسانی که در این حلقه‌های تولید اقدامات واسطه‌گری انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به صورت جدی وارد بازار آهن و فولاد شود و بر بورس، بازار، عرضه و تولیدکنندگان اصلی نظارت کند و شبکه توزیع باید از اتحادیه‌ها و اصناف کمک بگیرد تا بازار به وضعیت قابل قبولی برگردد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید