اجبار عراق ولبنان به تبعیت از تحریم ها علیه ایران خطرناک است

کدخبر: ۲۳۵۰۱۵
اقتصادنیوز: مدیر بخش تحلیل و تفسیر مرکز عربِ واشنگتن دی.سی' در یادداشتی با عنوان «مجبور کردن عراق و لبنان به تبعیت از تحریم ها علیه ایران یک تجارت پرخطر است» نوشت : هرگونه حمایت این کشورها از تحریم های واشنگتن علیه تهران می تواند ثبات سیاسی آنها را به نابودی بکشاند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ؛ در یادداشت «عماد هرب » که در تارنمای آمریکایی لوبلاگ منتشر شده آمده است : 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام تصمیم به بازگرداندن تحریم ها علیه تهران کرده است و این امر برای همسایگان منطقه ای ایران همچون لبنان و عراق نمی تواند پیامدهای خوبی داشته باشد. چراکه هر دو کشور در گیر و دار بحران های سیاسی هستند و دموکراسی شکننده آنها هر لحظه در معرض فروپاشی است.

وی معتقد است که مقامات لبنان و عراق باید پیش از اتخاذ هر تصمیمی از پیامدهای اقدام ترامپ علیه ایران آگاه باشند.

در این یادداشت آمده است : تحریم هایی که آمریکا باردیگر بر ایران اعمال کرده شامل خرید و فروش فلزات گرانبها و دلار می شود و این تحریم ها قرار است در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) صادرات نفت ایران را به کمترین میزان برساند؛ تحریم هایی که می تواند زیان بزرگی برای بازار جهانی نفت باشد و افزایش بهای 20 دلار برای هر بشکه نفت دور از انتظار نخواهد بود.

'در واقع، صرف نظر از تاثیرات داخلی این تحریم ها در ایران، این اقدامات احتمالا منجر به اختلالاتی در بازار های مالی و عرضه و تقاضا در سطح بین المللی می شود که اقتصاد های خرد و کلان را نیز درگیر می کند.'

از سویی، با توجه به رابطه اقتصادی لبنان و عراق با ایالات متحده ؛ این دو کشور از هیچ منابع حمایتی برخوردار نیستند اما بنا به خواست آمریکا باید به تحریم های واشنگتن علیه تهران پایبند باشند. لذا از آنجا که هر دو کشور در شرایطی بسر می برند که دولت هایشان موقت است، بنابراین مقامات لبنان و عراق قادر به اتخاذ تصمیم های محکم در چنین شرایطی نیستند.

شایان ذکر است در هر دو این کشورها نیروهای سیاسی طرفدار ایران وجود دارند که با تحریم ها مخالفت می کنند که این امر می تواند به عنوان یک ابزار خارجی برای دفاع و ایستادگی در برابر هرگونه فشار علیه تهران قلمداد شود.

با نگاهی به شرایط کنونی لبنان، درمی یابیم که شرایط سیاسی این کشور پس از انتخابات پارلمانی ماه می دستخوش تغییراتی شده و انتخاب اکثریت کوچک حزب الله؛ جناح سیاسی وابسته به ایران، نقش پررنگی در تصمیم دولت لبنان در خصوص تبعیت بیروت از تحریم های واشنگتن خواهد داشت. به گونه ای که 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان که دارای روابط دوستانه با آمریکا است، نمی تواند بدون حمایت حزب الله حتی کابینه خود را تشکیل دهد. لذا باتوجه به این شرایط بعید است حزب الله پایبندی کامل لبنان به تحریم های آمریکا علیه ایران را بپذیرد.

'سید حسن نصرالله' دبیرکل حزب الله، در 14 اوت (مرداد ماه) در پیامی به مخالفان سیاسی خود پیش بینی کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران شکست خواهند خورد. او همچنین اعلام کرد به ایستادگی ایران در برابر تحریم ها باور دارد و تلاش دولت ترامپ در این راستا 'رویایی' بیش نخواهد بود.

در این یادداشت آمده است : در عراق هم شرایط چندان متفاوت از لبنان نیست. پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در سالجاری و مطرح شدن اتهام های تقلب در این انتخابات، اختلافات زیادی میان حزب میانه رو و طرفداران ایران بر سر کرسی های پارلمان به وجود آمده است ؛ اما 'حیدر العبادی' نخست وزیر دولت موقت که ائتلاف آن با 42 کرسی مقام سوم در انتخابات را بدست آورده همچنان یک سیاستمدار مورد قبول برای تشکیل حکومت جدید عراق بشمار می رود. او روابط بسیار خوبی با ایالات متحده دارد و به نظر می رسد که در مبارزه با داعش خوب عمل کرده است. حامی اصلی او 'مقتدی صدر' روحانی پرنفوذ شیعه است که در حال حاضر نفوذ ایران در میان شیعیان عراق را به چالش کشیده و 54 کرسی از پارلمان عراق را در انتخابات ماه می از آن خود کرده است. اما اعلام العبادی برای تبعیت از تحریم های آمریکا علیه تهران، چشم انداز نخست وزیری وی را در خطر قرار داده است.

چرا که تهران پس از شنیدن اعلام موضع وی در خصوص تحریم های آمریکا، ضمن سرزنش وی، این اظهارات را بی احترامی العبادی به شهدای ایرانی که برای عراق در برابر داعش جنگیده بودند دانست و این اعتراض باعث شد العبادی سفر خود به تهران را لغو کند.

در نهایت هم این امر سبب شد که نخست وزیر عراق تعهد دولت خود به تحریم های آمریکا را کنار بگذارد و امتیازاتی به تهران بدهد.

مدیر بخش تحلیل و تفسیر مرکز عربِ واشنگتن دی.سی' در یادداشت خود می افزاید : شرایط نشان می دهد که مشکلات حال حاضر العبادی نمی تواند وی را به یک شریک راهبردی برای آمریکا در برابر تهران بدل کند.

لذا ائتلاف کشورهایی که دولت ترامپ امیدوار بود از آن برای تحریم های جدید علیه ایران سود ببرد چندان قدرتمند نیست و باید اذعان داشت خطر اجبار بیروت و بغداد به تبعیت از تحریم های واشنگتن علیه تهران می تواند هرگونه ثبات سیاسی که این دولت ها تاکنون بدست آورده اند را به نابودی بکشاند .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید