اصلاح نحوه محاسبه درصد آرای مأخوذه و بدون رأی در مجلس

کدخبر: ۲۳۵۴۴۸
اقتصادنیوز: نحوه محاسبه درصد آرای مأخوذه و بدون رای در مجلس اصلاح می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تابلوی اعلام نتایج  درجلسه علنی سوال از رئیس جمهور بارها خبرساز شد. در این جلسه حساس ، دوبار نمایشگر مقابل رئیس مجلس از کار افتاد و نیروهای فناوری اطلاعات بلافاصله تابلوی جایگزین را که کنار رئیس جلسه بود برای نشان دادن نتیجه آرا روی مونیتورها انتخاب کردند. اما این همه ماجرا نبود. در رای گیری آخر در مورد پاسخ رئیس جمهوری به سوالات نمایندگان در اتفاقی کم سابقه تمامی ۲۷۲ نفر نماینده حاضر در صحن علنی رای دادند، اما تابلوی نمایش درصد آرای ماخوذه عدد ۹۹ درصد را اعلام کرد. تصویر این تابلو که به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد، در فضای رسانه ای و مجازی سوال برانگیز شد. اما اصل ماجرا چه بود:

در نمایش محاسبه درصدها، عملکرد نرم افزار رای گیری بدین صورت بود که درصدها را  گرد می کند.

برای مثال در سوال ۵ با موضوع افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و ... نتایج زیر حاصل شده است:

تعداد حاضرین: ۲۷۲

موافق: ۶۸

تعداد رای داده‌ها: ۲۷۲

مخالف: ۱۹۶

رای نداده‌ها : ۰

ممتنع: ۸

 

 

برای رای گیری فوق نحوه محاسبه بدین گونه بوده است:

درصد موافقین:  ۲۵%=۲۷۲ / ۶۸

درصد مخالفین : ۷۲.۰۵%=۲۷۲/۱۹۶ که پس از گرد نمودن، عدد ۷۲% نمایش داده شده است.

درصد ممتنعین : ۲.۹%=۲۷۲/۸ که پس از گرد نمودن، عدد ۲% نمایش داده شده است.

مجموع درصدهای گرد شده ۹۹%=۲۵%+۷۲%+۲% می باشد که در قسمت درصد آراء ماخوذه نشان داده شده است و عدد فوق از ۱۰۰ کم شده و عدد ۱% در قسمت درصد عدد بدون رای، نشان داده شده است. بر مبنای این نحوه محاسبه (گرد نمودن درصدها)، درصدها (صرفا در نمایش) می تواند تا ۳% اختلاف داشته باشد که البته با مشاهده این نتیجه مقرر شد نحوه محاسبه درصد آرائ ماخوذه و بدون رای اصلاح گردد.

دیشب هم مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در فضای مجازی، توضیحاتی را درباره برخی سوءتفاهمات در خصوص آراء سوال از رییس‌جمهوری ارائه کرده بود. مهدی کیایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: توضیح درباره یک سوءتفاهم ریاضی در رای گیری امروز: عدد درصد آراء مأخوذه جمع درصد موافق، مخالف و ممتنع است و هر سه گرد شده و اعشار لحاظ نشده، یعنی ۲۵+۷۲+۲ را ۹۹ نمایش داده. عدد بدون رای هم از تفریق ۹۹ از ۱۰۰ حاصل و ۱ محاسبه شده. در آینده اعشار هم برای پرهیز از شبهه نمایش داده می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید