راغفر: این مردمند که باید از پاسخ های روحانی قانع شوند

کدخبر: ۲۳۵۴۶۰
اقتصادنیوز: «حسین راغفر» اقتصاددان در خصوص سخنان دیروز رئیس جمهوری در مجلس اظهار داشت فارغ از رویکرد نمایندگان به پاسخ های رئیس جمهوری، این مردمند که باید قانع شوند و اعتماد آنان به دولت تحکیم شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حضور «حسن روحانی» در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان و توضیحات رئیس جمهوری درباره علل مشکلات و تنگناهای اقتصادی، واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

راغفر صاحبنظر اقتصادی و استاد دانشگاه الزهرا درباره نحوه پاسخگویی رئیس جمهوری اظهار داشت: مشکلات اقتصادی امروز کشور، حاصل بحران های انباشته شده در سال های گذشته و نگاه و رویکرد 30 سال گذشته به اقتصاد بوده است و تا این نگاه تغییر نکند، وضعیت به همین گونه خواهد بود.

** در اقتصاد ما مدیریت واحد وجود ندارد

به گفته این چهره دانشگاهی، هرچند عملکرد وزرای اقتصادی دولت قابل نقد است اما با استیضاح وزرا، مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد. واقعیت آن است که وزارت اقتصاد، بخش تعیین کننده نظام اقتصادی کشور نیست و مشکلات امروز ناشی از کلیت نظام اداره اقتصاد ایران است.

ساختار کلان اقتصادی کشور، بسیار پراکنده است، مدیریت واحدی وجود ندارد، سازمان ها و مراکز تصمیم گیری اقتصادی متعدد و متکثر هستند و هیچکس مسئولیت مدیریت کل این نظام اقتصادی را برعهده ندارد.

نمی شود که ما وزارت اقتصاد داشته باشیم اما وزارتخانه ها و سازمان های مختلف دیگری هم وجود داشته باشند که در شکل گیری مسیر اقتصادی کشور نقش ایفا کنند. باید یک نفر مسئولیت کل اقتصاد کشور را برعهده گرفته، اختیارات لازم و کامل برای اداره اقتصادی کشور هماهنگی میان بخش ها را پذیرفته و نسبت به وضعیت اقتصادی کشور پاسخگو باشد. در غیر این صورت هیچکس مسئولیت کل مسائل را برعهده نخواهد داشت و تغییر وزرا نیز اثر چندانی نخواهند داشت.

**باید اعتماد مردم را بازگرداند

فارغ از آن که آیا نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهوری قانع شده اند یا خیر، این قانع شدن مردم از پاسخ های روحانی است که اهمیت دارد. مردم در شرایط خاصی هستند و بایستی اعتماد آنان به دولت تحکیم شود.

برای این منظور انجام برخی اقدامات ضروری است. بطور مثال تلاش بیشتر برای شفاف سازی از طریق اقداماتی همچون انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز یا کسانی که فساد کرده اند، از سوی وزیر صنعت، اهمیت بسیار زیادی دارد. در عین حال باید برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت و سیاست های کلان اقتصادی آن ها تغییر کند، بنگاه های خصولتی باید نظم پیدا کرده و با فساد رخ داده در این بخش از اقتصاد به شدت مقابله شود.

باید با فساد و اشتباهات ارزی مقابله کرد. آقای روحانی مداوماً تاکید دارند که مشکلات را می شود با همراهی مردم حل کرد اما باید گفت که برای همراه داشتن مردم، باید اعتماد آنان را جلب کرد. وضعیت امروز به هیچ وجه با خونسردی رئیس جمهور در پاسخ به نمایندگان، تناسب ندارد.

**جنگ اقتصادی با آمریکا، سیاست های اقتصادی متفاوتی می طلبد

شوک ارزی که بسیار تکان دهنده است و به صورت ضربه ای وارد شده، اضطراب زیادی به وجود آورده و بنیادهای تولید را نابود و اصناف را با ورشکستگی روبرو می کند، نرخ تورم را به 60 درصد می رساند و بیکاری را افزایش خواهد داد. این مشکلات را نمی توان به مسائل غیرقابل پذیرش مربوط دانست و مردم را متهم کرد که تقاضا، انتظارات و مصرف زیادی دارند.

دولت هر چند ارز بسیاری برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده است اما با همه این ها، ما با تورم در قیمت این کالاها مواجه هستیم. در بخش حمل و نقل هوایی، قیمت بلیط خطوط هوایی کشور، به ویژه برای پروازهای خارجی به شدت گران شده است، در حالی که ارز به این اندازه تغییر قیمت نیافته است و در بخش داخلی نیز ما با افزایش قیمت ها و کاهش شدید مسافران مواجه شدیم.

همچنین برخی به اسم صادرات کالا، مشغول فروش کالاهای انبار شده با ارز دولتی، به کشورهای همسایه اند. با این اوضاع، گویی این کالاها عملا با هفتاد درصد تخفیف در حال فروشند.

این سوال مهم است که چرا چنین اتفاقاتی افتاده است؟ واقعیت آن است که ما در جنگ اقتصادی با آمریکا به سر می بریم و باید سیاست های کلان اقتصاد کشور بر همین اساس تنظیم شوند و به صورت جدی با هرگونه تخلف اقتصادی و رانت خواری مقابله گردد. این در حالی است که مدیریت منفعلانه و ضعف در بخش اقتصادی دولت، نیز بر گسترش مشکلات اثرگذار بوده است. دولت باید به صورت جدی و عاجلانه، تصمیمات اقتصادی را اتخاذ کند تا بتواند بحران پیش رو را مدیریت نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید