آیا زلزله در سیاره مریخ هم رخ می‌دهد؟

کدخبر: ۲۳۵۴۸۸
اقتصاد نیوز: چرخ‌های مریخ نورد سال هاست که به مطالعه سطح کره مریخ پرداخته اند، اما تا کنون فعالیت‌های درونی این سیاره سرخ رازی سر به مهر شده برای دانشمندان باقی مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، چرخ‌های مریخ نورد سال هاست که به مطالعه سطح کره مریخ پرداخته اند، اما تا کنون فعالیت‌های درونی این سیاره سرخ رازی سر به مهرشده برای دانشمندان باقی مانده است و همچنان این سوال در ذهن وجود دارد که چه عواملی باعث لرزش سطح سیاره می‌شود. در دهه ۱۹۷۰، فضانورد ناسا سعی داشت تا با استفاده از چرخ‌های مریخ نورد، زلزله‌هایی را که در سطح مریخ رخ می‌داد را همانند سیاره زمین مورد بررسی قرار دهد، اما ابزار‌هایی که بر روی این چرخ نورد‌ها نصب بود در جمع آوری اطلاعات به مشکل بر می‌خورد.

 

با وجود آنکه وقوع زلزله در این سیاره هنوز تایید نشده است، اما دانشمندان گمان آن دارند که شاید این فعالیت‌ها بر مبنای نقشه‌های گسل زلزله رخ داده است. این بدان معناست که لرزش‌ها در سطح مریخ به نسبت کره ماه بیشتر بوده و در مقایسه با سیاره زمین کمتر است. این سوء ظن ممکن است در نوامبر سال ۲۰۱۸ با انجام ماموریتی که برلرزش‌های مریخ تمرکز دارد مورد تایید دانشمندان قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ای او اس، تیم تحقیقاتی با استفاده از تصاویر گرفته شده از سطح کره مریخ، تغییراتی را که زلزله در طول سال‌ها بر روی سطح مریخ ایجاد کرده است، را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند. نرم افزار به کار رفته در این تحقیق یخچال‌های طبیعی، رانش و زمین لرزه بر روی کره زمین را اثبات کرده بود و قرار بود تا در مریخ به دنبال اثبات حرکت تپه‌ها باشد تا نشانه‌هایی از جابه جایی‌های رخ داده در نزدیک گسل را شکار کند.

در این مطالعه تنها یک نشانه از وجود زلزله بر روی سیاره مریخ خبر داد که این نشانه نتوانست دانشمندان را برای تایید این فرضیه قانع کند، اما امید آن می‌رود که در آینده با استفاده از تصاویری با کیفیت بهتر نظریه وجود لرزش را اثبات کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید