برایان هوک: هدف نهایی تحریم‌ها تغییر سیاست نظام ایران است

کدخبر: ۲۳۵۴۹۱
اقتصادنیوز: رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران با طرح سخنانی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران، هدف نهایی تحریم‌ها علیه کشورمان را تغییر سیاست‌های نظام عنوان کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ برایان هوک، رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران روز گذشته در سخنانی  مداخله‌جویانه در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به مسئله حجاب تاخت و سپس اعلام کرد دولت دونالد ترامپ استراتژی جدید در مقابل ایران اتخاذ کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مصادیقی با سیاه‌نمایی برای نشان دادن ضعف حقوقی، سوءمدیریت اقتصادی  و اشتغال در ایران، کشورمان را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد.

وی با متهم کردم برخی مسئولان کشورمان به فساد مالی گفت: این‌گونه فسادها باعث بیکاری ایرانی‌ها می‌شود.

رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران ادامه داد: توافق هسته‌ای به این هدف ایجاد شد که رفتار ایران در گذر زمان متعادل‌تر شده و باعث شود که ایران به نرم‌های بین‌المللی پایبند بشود.

وی با ابراز نگرانی از حمایت‌های ایران از حزب‌الله، حماس و سوریه، عراق و یمن  مدعی شد: نظام ایران سعی دارد اروپا را متقاعد کند تا در توافق هسته‌ای باقی بمانند،‌در حالی که مخفیانه حملات تروریستی در دل اروپا ترتیب می‌دهد.

وی با ابراز خرسندی از «خبر جعلی لغو سفرهای غیرضروری دیپلماتیک فرانسه  به ایران» گفت: این همان اقداماتی است که رئیس‌جمهور ترامپ و وزیر پمپئو گرامی می‌دارند. ما فرانسه را به علت اتخاذ چنین اقدامی می‌ستاییم و از ملت‌ها نیز خواستار اقاداماتی مشابه هستیم.

هوک با اشاره به خروج آمریکا از برجام و دور جدید تحریم ها علیه ایران گفت: اولین بخش از کمپین فشار به ایران،‌ تحریم‌های اقتصادی است و هدف نهایی این تحریم‌ها نیز تغییر سیاست نظام است. اولین دور تحریم‌ها در هفتم آگوست اعمال شدند و باقی تحریم‌ها نیز در پنجم نوامبر اعمال خواهند شد.

وی مدعی شد: ما سعی داریم که تا چهارم نوامبر، ‌صادرات نفت خام ایران را تقریبا به صفر برسانیم. ما به همراه امارات متحده عربی، شبکه مبادله ارز که میلیون‌ها دلار به ایران منتقل می‌کرد را مختل کردیم. نا از سایر ملل‌ می‌خواهیم که به کمپین فشار بر ایران بپیوندند.

وی در ادامه صحبت‌هایش، ضمن اشاره به این‌که هدف آمریکا رسیدن به 12 شرطی که پمپئو در ماه می برای ایران وضع کرده بود است،‌ آن‌ها را بار دیگر متذکر شد که به شرح زیر بودند :‌

 ایران باید به آژانس گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ارائه کند و از این اقدامات دست بکشد و به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد برای همیشه برنامه نظامی هسته ای خود را کنار بگذارد.

 ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تاسیسات آب سنگین خود را ببندد.

 ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایتهای خود در سرتاسر کشور بدهد.

 ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان و شرکای ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند.

 ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.

 ایران به حاکمیت عراق احترام بگذارد و به دولت این کشور اجازه خلع سلاح شبه نظامیان شیعه را بدهد.

 ایران همچنین باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌ها پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح آمیز در یمن گام بردارد.

ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.

 ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.

 ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه نظامی خود پایان بدهد.

ایران باید رفتارهای تهدید کننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند. این مسئله شامل تهدیدات ایران برای نابودی اسرائیل و شلیک موشک به خاک عربستان و امارات متحده عربی نیز می‌شود.

وی در پایان مدعی شد که لیست علی‌رغم طولانی بودن، نیازهای ابتدایی است که تمام جهان از یک کشور عادی انتظارش را دارد.

وی در ادامه بیان کرد : رئیس‌جمهور ترامپ از شرک‌ها و متحدانمان می‌خواهد که به کمپین ما ملحق شوند. بسیاری از کشورها از تهدیدی که ایران جدای از تمایلات هسته‌اش ایجاد می‌کنند،‌ آگاهند. این مطلب در مذاکرت با متحدمان قبل از خروج از توافق هسته‌ای آشکار بود. ما می‌خواهیم که تعداد بیشتری از آنها به ما در مواجه با رفتارهای ایرانی‌ها ملحق شوند.

به گزارش ایسنا، سفیر ایران در لندن در واکنش به این ادعاها در صفحه توییتر خود نسبت به اعطای جایزه از سوی بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی FDD به نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و برایان هوک رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور واکنش نشان داد.

حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به اعطای این جایزه به نیکی هیلی و برایان هوک نوشت: این درحالی است که هدف دولت ترامپ قرار دادن ایران بر سر دوراهی فروپاشی یا حصول توافق با آمریکاست؛ که در آن ایران از جمله برنامه غنی‌سازی اورانیوم، تولید اورانیوم طبیعی، ساخت رآکتور اراک و برنامه موشکی را تعطیل کند.

نیکی هیلی از جمله مقامات ارشد آمریکایی‌ است که در مواضعش دشمنی با ایران و سیاست خارجی کشورمان در برجام و مسایل منطقه‌ای از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ زبانزد رسانه‌ها و افکار عمومی بین‌المللی است.

برایان هوک نیز که پیش از انتصابش به ریاست گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا با خروج آمریکا از برجام چندان موافق نبود به یک‌باره و بعد از اعطای این مقام به وی مواضعی کاملا متفاوت در راستای سیاست‌ خصمانه ترامپ علیه ایران و برجام اتخاذ کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید