فعلا لپ تاپ نخرید

کدخبر: ۲۳۵۵۵۹
اقتصاد نیوز:آیا خرید لپ‌تاپ در شرایطی که بازار وضعیت ناآرامی را سپری می‌کند، کار درستی است؟ اگر این پرسش ذهن شما را درگیر خودش کرده، در ادامه همراه ما باشید. این مطلب شاید شما را در تصمیم گیری صحیح کمک کند.
فعلا لپ تاپ نخرید

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از کلیک، متاسفانه مدتی است اقتصاد کشور وضعیت ناآرامی را تجربه می کند. در همین زمان، مردم دقیقه به دقیقه با تماشای این تراژدی، قدرت خریدشان را از دست می‌دهند و با نگرانی بیشتر، به بازگشت ثبات به بازار امید دارند. اینکه این شرایط سخت یک روز به اتمام می‌رسد، بدیهی است؛ اما موضوعی که ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد، تصمیم برای خرید محصولات مختلف است. با توجه به اینکه معلوم نیست شرایط بازار تا کی به این شکل باقی بماند، آیا در حال حاضر خرید محصول کار درستی است؟ (در شرایط فعلی گوشی بخریم یا نخریم؟)

در این شرایط یکی از بخش‌هایی که بسیار تحت تاثیر تلاطم اقتصادی قرار گرفته، بازار لپ تاپ‌ها بوده است؛ به طوری که اگر نگاهی به نمودار قیمت این دسته محصولات بیندازید، متوجه روند صعودی آن در بازه زمانی کوتاهی می‌شوید. مدلی از مک بوک پرو که در ماه خرداد با قیمت 16 میلیون تومان به فروش می‌رسید، بعد از گذشت تنها 2 ماه، حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و همچنان با قیمت 26 میلیون تومان برای فروش در بازار موجود است. این تغییرات قیمت فقط شامل حال برند آمریکایی اپل نشده و تقریبا اکثر کمپانی‌ها تحت تاثیر آن قرار گرفته‌‌اند. 

در حال حاضر افرادی که تصمیم خرید لپ‌تاپ دارند، می‌توانند به دو صورت عمل کنند؛ 1) با توجه به وضعیت قیمت‌ها، تصمیم‌شان را برای خرید محصول به طور کل تغییر دهند و منتظر کاهش قیمت‌ یا حداقل بازگشت ثبات به بازار بمانند، 2) به هر طریقی که شده لپ تاپ مورد نیازشان را خریداری کنند و توجهی به نابسامانی بازار نداشته باشند. کسانی که در این گروه قرار می‌گیرند یا علی رغم متحمل شدن فشار زیاد، مجبور به خرید محصول هستند یا وضعیت بازار بر قدرت خریدشان تاثیری نگذاشته است.

عده زیادی نگران ادامه‌دار بودن روند صعودی افزایش قیمت‌ها و همچنین مدت ماندگاری جو حال حاضر در بازار هستند و به همین دلیل می‌خواهند تا قبل از اینکه قدرت خریدشان با گذشت زمان به صفر برسد، کالاهای مورد نیازشان را خریداری کنند. اینکه افراد با گران شدن محصول خاصی در بازار، سریعا برای خرید آن صف می‌بندند و بیشتر از احتیاج خودشان جنس خریداری می‌کنند، از همان ترس پایین رفتن قدرت خرید نشات می‌گیرد. با تکیه بر این موضوع شاید بتوان گفت، کار صحیح این است که هر وقت پول به دست‌تان رسید، سریعا برای خرید محصول مورد نظر خود از جمله لپ تاپ اقدام کنید؛ چرا که اگر دست روی دست بگذارید، احتمال گران‌تر شدن اجناس دوچندان می شود.

از طرف دیگر، شما واقعا نمی‌خواهید برای خرید یک لپ تاپ بیشتر از ارزشش هزینه کنید و مطمئنا در صورتی که این کار را انجام دهید، آن حال و هوای خوب داشتن یک محصول جدید را تجربه نخواهید کرد؛ چرا که از همان اول می‌دانید ارزش لپ تاپی که خریداری کرده‌اید، به اندازه هزینه پرداختی‌تان نیست.

علاوه بر این، خرید لپ‌تاپ در وضعیت کنونی نوعی ریسک به حساب می‌آید. از آن‌جایی که طی این مدت اعتمادها به وضعیت بازار و اقتصاد کمی سست شده، توقع هرچیزی را باید داشت. شاید همین لپ تاپ خریداری شده در عرض یک روز، 5 میلیون تومان گران‌تر شود؛ در این حالت خودتان را اینگونه راضی نگه می‌دارید که با خرید آن سود کرده‌اید. اما اگر خلاف این قضیه رخ دهد و یک روز بعد از خرید متوجه شوید که لپ تاپ‌تان با قیمت 5 میلیون تومان ارزان‌تر از آن چه هزینه‌ کرده‌اید، به فروش می‌رسد، چه حسی به شما دست خواهد داد؟

با توجه به این شرایط، نخریدن لپ تاپ بی خطر‌تر از خریدنش است. باید منتظر بود و دید این شرایط تا کجا ادامه پیدا می‌کند. حتی اگر قیمت‌ لپ تاپ‌ها با گذشت زمان کاهش پیدا نکند، با برقراری ثبات قیمتی، حداقل ریسک‌‌های احتمالی آن کم‌تر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید