واکنش وزارت خارجه به درخواست موشکی فرانسوی‌ها

کدخبر: ۲۳۵۶۱۹
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه بار دیگر تصریح کرد که برنامه موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع روشن و شفاف خود را در خصوص نگرانی های بی مورد و ناشی از برداشت های نادرست و از سر نا آگاهی برخی کشورها اعلام داشته است.

قاسمی تصریح کرد: مذاکرات برجام که به توافقی مستحکم و بین المللی انجامید نشانی از حسن نیت ایران و پایبندی به اصل گفتگو و تلاش در جهت بهره گیری از روش های منطقی و مسالمت آمیز بود که می توانست مبنایی اصولی و خردمندانه برای سنجش میزان حسن نیت و پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود باشد که با خروج یکجانبه یکی از مدعیان غوغا سالار، زیاده جو  و زیاده گو و کاستی و کاهلی دیگران کارنامه غیر قابل قبولی از خود بجای گذاشته اند. 

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران  همواره نشان داده است که از گفتگو و مذاکره هراس و واهمه ای نداشته و ندارد و به آن معتقد است، اما  در شرایطی که نتایج آن همه تلاش و کوشش همه جانبه ایران و دیگر قدرت های جهانی با قلدری و از سر زیاده خواهی توسط برخی شرکای وزیر امور خارجه فرانسه و به سادگی  در برابر عدم توانایی آنان نقض می شود و دولتمردان اروپایی هم  بیشتر تاکنون به اعلام مواضع سیاسی و تکرار آنها  بسنده کرده و نتوانسته اند در جهت ارایه تضمین های لازم و کافی مورد انتظار اقدام چشمگیری برای حفظ یک توافق بین المللی - که به عنوان مهمترین دستاورد دیپلماسی عصر حاضر به شمار می رود - به عمل آورند، دلیل ، ضرورت، اعتبار و اعتمادی برای مذاکره  آنهم برای موضوعات غیرقابل مذاکره باقی نمی ماند. وزیر امور خارجه فرانسه می داند که در این شرایط و بر اساس تفاهمات انجام شده  قبلی  آنان را گزیر و گریزی از انجام تعهدات شان نیست  و ایران و ایرانی را نیز تا عدم انجام  تمامی تعهدات آنان هیچ گزیری و گریزی از بی اعتمادی به آنان نیست.     

قاسمی در پایان تاکید کرد: جهانیان و دولتمردان فرانسه نیز به خوبی می دانند سیاست منطقه ای ایران در  راستای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و اگر چنین مبارزه ای خوشایند برخی کشورها که  اساسا تنش زا  و بحران سازند ، نیست می توانند سیاست های خود را اصلاح کنند. در خصوص برنامه موشکی کشور هم مجددا تاکید می کنیم این برنامه دفاعی، بومی و مشروع است و برای حفظ و حراست از کیان کشور و مردم ایران حیاتی است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه هرچند از لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد، اما در عین حال گفت ایران باید خواسته‌های کشورهای غربی را نیز بشنود.

لودریان که در پاریس در گردهمایی سفرای فرانسه صحبت می‌کرد، بار دیگر گفت که ایران باید درباره مسئله موشکی و منطقه‌ای و همچنین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، با غرب گفت‌وگو کند.

وی گفت: «در ارتباط با ایران، از تلاش‌هایمان برای حفظ برجام مطلع هستید. با اراده به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم، چراکه بحث ثبات بین‌المللی و استقلال اروپا مهم است. هنوز چند مسئله فنی باقی مانده که باید حل شوند، اما اراده لازم وجود دارد.»

لو دریان سپس ادامه داد: «اما، رژیم ایران هم باید وقتی ما درخواستی مطرح می‌کنیم، این خواسته‌ها را بشنود. من این را در جریان سفری که بهار امسال به تهران داشتم هم مطرح کردم. من آنجا گفتم که اگر سوریه از خط قرمزهای ما عبور کند، با تبعاتی مواجه می‌شود. این تبعات هم اتفاق افتاد.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه صحبت‌هایش درباره ایران، گفت: «من گفتم که اقدامات ایران نهایتا ریسک تقابل و درگیری را افزایش می‌دهد... ما در راستای منافع همه، همچنان از ایجاد یک چارچوب گفت‌وگوی جامع که به مسئله هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵، موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای رژیم ایران در آن منطقه بپردازد، حمایت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه فرانسه پیش از نشست مشورتی غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در وین اتریش هم اظهاراتی مشابه مطرح کرد و گفت ایران از مذاکره با اروپایی‌ها درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای «راه گریزی» ندارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، او گفت: «ایران از مذاکره درباره سه موضوع مهم مایه نگرانی ما، راه گریزی ندارد... لازم است که گفت‌وگو صورت گیرد، لازم است که ایرانی‌ها از این مسئله مطلع باشند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید