پاسخ وزارت خارجه روسیه به نگرانی وزارت دفاع آمریکا

کدخبر: ۲۳۵۷۴۰
وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به نگرانی مرکز فرماندهی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درخصوص رزمایش آتی این کشور در دریای مدیترانه اعلام کرد که این مانور نظامی مطابق با معیارهای بین المللی برگزار می شود.
پاسخ وزارت خارجه روسیه به نگرانی وزارت دفاع آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف گفت: رزمایش نیروی دریایی و هوافضای روسیه موضوعی عادی است و مطابق با معیارهای بین المللی برگزار خواهد شد. 

وی افزود: هر کشوری حق دارد که رزمایش مورد نظرش را مطابق با قوانین بین المللی در قلمرو خود یا هر کشور دیگر با موافقت آن کشور یا در دریای آزاد برگزار کند و این دقیقا مطابق با معیارها و قوانین بین المللی است. 

لاوروف درباره بیانیه ای که گفته می شود پنتاگون در این خصوص منتشر کرده است، گفت: نمی دانم چرا غرب(آمریکا) چنین واکنش تندی به رزمایش ما نشان می دهد. 

به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی دریایی روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که از فردا (شنبه) رزمایش دریایی بزرگ روسیه برای حمایت از سوریه با 26 ناو و دو زیر دریایی در دریای مدیترانه آغاز می شود و یک هفته بطول می انجامد. 

رسانه های روسی امروز اعلام کردند که پنتاگون به تازگی در بیانیه ای با ابراز نگرانی از رزمایش روسیه ابراز امیدواری کرده است که ناوهای روسی بطور ایمن و حرفه ای در دریای مدیترانه رزمایش برگزار کنند.

**مذاکرات برای ایجاد گذرگاههای امن در ادلب جریان دارد 

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه به موضوع ادلب سوریه اشاره و اعلام کرد که مذاکرات برای ایجاد گذرگاه های امن در استان ادلب جریان دارد. 

لاوروف به جزییات بیشتر در این خصوص اشاره ای نکرد با این وجود گفت که هیچ شکی نیست که تروریست ها در استان ادلب قصد دارند با اقدام تحریک آمیز از سلاح شیمیایی استفاده کنند. 

وی افزود: روسیه شواهدی در این زمینه در اختیار دارد که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل ارائه کرده است، باید تلاش کرد تا سازمان های بین المللی مسئولیت خود را در قبال اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده در سوریه درک کنند و به این گونه تلاش ها واکنش نشان دهند. 

لاوروف در ادامه گفت: روسیه مقاصد خود برای حمایت از دولت سوریه در ریشه کن کردن تروریست ها و بازگشت سوریه به وضع عادی را پنهان نمی کند. 

وی با بیان اینکه مسکو قصد پنهان کردن آنچه که در سوریه برای حمایت از دولت این کشور برابر تروریست ها انجام می دهد را ندارد، افزود: همکاری روسیه و آمریکا در سوریه و اجرای توافقات برای جلوگیری از حوادث در این کشور ادامه خواهد یافت.

لاوروف ادامه داد: همکاریهای دو کشور از طریق وزارت دفاع به صورت روزانه جریان دارد و ساز و کار فعلی برای جلوگیری از حادثه میان نیروهای دو کشور در سوریه موثر است. 

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه تمایل دارد همکاری های دو کشور به حل وفصل بحران سیاسی نیز کشیده شود.

**تروریست ها با جداسازی مقابله می کنند 

لاوروف در ادامه به ماهیت تروریست ها در سوریه اشاره کرد و گفت: تروریست ها در سوریه به تلاش ها برای جداسازی آنان از مخالفان دولت سوریه در ادلب مقابله می کنند. 

وی افزود: تروریست ها از تمام شیوه های ممکن برای جلوگیری از خروج مخالفان از این منطقه استفاده می کنند حال آنکه باید مخالفان مسلح آماده برای گفت وگو با دولت از تروریست های جبهه النصره و سایر سازمان هایی که از طرف شورای امنیت، گروه های تروریستی شناخته شده اند، جدا شوند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: تروریست ها تلاش می کنند با استفاده از امکانات مالی و سایر ابزار ازجمله ترساندن مردم مانع از خروج مخالفان مسلح از ادلب شوند. 

**برای دیدار با پمپئو آماده ام 

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که آماده دیدار با وزیر خارجه آمریکاست و طرف آمریکایی نیز برای برگزاری چنین دیداری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آماده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید