اجاره لاستیک؛ روش جدید برای دور زدن آزمون معاینه فنی خودرو ! +عکس

کدخبر: ۲۳۶۱۹۰
اقتصاد نیوز:از روزی که چرخهای اتومبیل روی خیابان‌های شهرها به حرکت درآمدند معایب و محاسن آنها نیز زیر نگاه تیز بین متخصصان مختلف به نقد کشیده شد. یکی از عمده ترین مشکلاتی که با ظهور اتومبیل پدیدار شد مسئله ایمنی و تبعات زیست محیطی اتومبیل است. همانطور که از اسمش پیداست، معاینه فنی خودرو ، تست و آزمایشی برای تشخیص سلامت و میزان سلامت خودرو است.
اجاره لاستیک؛ روش جدید برای دور زدن آزمون معاینه فنی خودرو ! +عکس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو،چند سالی است که پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو را برای رانندگان و همراه داشتن آن را الزامی کرده است. البته نکته ای را باید دانست که این معاینه برای خودروهایی است که عمرشان بیشتر از ۵سال است و خودروهایی که کمتر از ۵سال از تولیدشان می گذرد نیازی به داشتن و حمل برگه معاینه فنی خودرو ندارند.

اما کیفیت نازل بیشتر خودروها و قطعات آنها، معاینه فنی را به دردسری برای دارندگان خودرو تبدیل کرده و از سوی دیگر بازار سیاهی برای سودجویان به وجود آورده است. در همین رابطه چند روزی است که تصویری از یک آگهی تبلیغاتی در فضای مجازی پخش شده که در آن نوشته شده: «لاستیک اجاره ای برای معاینه فنی موجود است».

 

کاربران زیادی درباره این تصویر نظر دادند. یکی از کاربران نوشت:«وقتی مردم می‌ بینند که معاینه فنی کاملا فرمالیته و بی تاثیر در کاهش آلودگی هوا و ... هست و هدفی جز پول گرفتن ندارن، قطعا چنین راه هایی هم برای دور زدن آن به وجود خواهند آورد.»

کاربر دیگری نوشت:«یادتان باشد معاینه فنی برای داشتن یک هوای پاک برای همه است یعنی خودمون و خانواده مون رو هم شامل میشه لااقل به خانواده خودمون خیانت نکنیم»

کاربر دیگری ضمن انتقاد به کسانی که از این ترفند برای گرفتن معاینه فنی استفاده می کنند نوشت: « واقعا داریم سر کی کلاه می‌ذاریم؟ سر خودمون یا معاینه فنی؟»

 

یکی از اهداف طرح معاینه فنی تحقق دستور شورای عالی حفاظت محیط زیست و کاهش آلودگی هواست اما این تمام ماجرا نیست بلکه اطمینان از ایمنی خودرو و سلامت فنی آن موضوع مهمتری‎ست که موجب افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث رانندگی می‌شود، نکته‌ای شاید از نگاه بسیاری از افراد دور مانده و دلیلی شده تا معاینه فنی را جدی نگیرند.

نکته مایوس کننده تر آنکه، در صورت فراگیر شدن این روش، عملا امکان کنترل کردن اصلی بودن یا اجاره ای بودن قطعات برای مراکز معاینه فنی وجود نخواهد داشت و حتی ممکن است در صورت وجود تقاضا، در اطراف مراکز معاینه فنی، کسب و کارهایی برای اجاره قطعات ضروری از این دست ایجاد شود. از این رو بهتر است تا قبل از گسترش چنین روش هایی، به نوعی زمینه های اصلی مشکل به شکل ریشه ای حل و فصل شود تا بلکه شاهد سود جویی دلالان و از بین رفتن ایمنی خودروها به اسم معاینه فنی نباشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید