آیا کوه دماوند فعال شده؟

کدخبر: ۲۳۶۲۷۳
اقتصادنیوز: یک زمین شناس با اشاره به اینکه فعالیت کوه آتشفشانی دماوند نمی‌تواند عامل سیلاب شهر گزنک باشد، گفت: گرمای هوا و ذوب برف عامل اصلی سیلاب است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سیدرمضان موسوی اظهار کرد: وقوع سیلاب‌های اخیر در روستای گزانه و شهر گزنک در بخش لاریجان آمل، یک پدیده طبیعی است که هرساله در فصل تابستان اتفاق می‌افتد بنابراین دلیل کافی برای فعالیت آتش فشان دماوند محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دماوند یک قله آتشفشانی است که بیش از ۲ میلیون سال قدمت دارد و 10 ها بار در طول تاریخ فوران داشته و هر بار رفتار خاصی از خود بروز داده است اما این شواهد دلیل کافی برای احتمال وقوع آتشفشان نیست.

این زمین شناس با بیان اینکه شهر گزنک و روستای گزانه به وسیله انباشته شدن رسوبات سیلاب از قله دماوند در طی سال های طولانی شکل گرفته است، ادامه داد: چنین حوادثی در دهه‌های مختلف تاریخ تکرار شده است و نمی‌تواند ناشی از حرارت شروع فعالیت آتشفشان باشد.

موسوی خاطرنشان کرد: امسال بارش برف خوبی را در در فصل بهار داشتیم که این برف ها به دلیل گرمای فصل تابستان، ذوب و موجب بروز سیلاب شده است.

مدیرگروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه کشاورزی در پایان گفت: وقوع چنین سیلابی در این حد، در ادوار و دهه‌های مختلف نیز بوده و پدیده جدید و نگران کننده‌ای مبنی بر تاثیر گرمای قله دماوند و وقوع آتشفشان نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید