نخستین نشست پارلمان عراق؛

ائتلاف فتح و قانون صحن پارلمان را ترک کردند

کدخبر: ۲۳۶۳۴۰
اقتصادنیوز؛ در جریان نخستین نشست پارلمان جدید عراق، نمایندگان دو ائتلاف فتح و قانون در اعتراض به روند نشست، صحن پارلمان را ترک کردند.
ائتلاف فتح و قانون صحن پارلمان را ترک کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ منابع عراقی به ازسرگیری جلسه پارلمان عراق پس از یکساعت تنفس اشاره کردند.

محمد علی زینی به عنوان رئیس سنی پارلمان امروز دوشنبه سوم سپتامبر ۲۰۱۸ دوره چهارم مجلس عراق را با حضور ۲۹۷ نماینده افتتاح کرد.

رئیس و نمایندگان پارلمان عراق امروز دوشنبه سوم سپتامبر مراسم سوگند قانون اساسی را به جا آوردند.

محمد علی زینی که ریاست جلسه اول را به عنوان مسن ترین نماینده برعهده داشت و نمایندگان چهارمین دوره مجلس ۲۰۱۸-۲۰۲۲ سوگند یاد کردند.

این در حالی است که پس از مراسم ادای سوگند، طبق گزارش رسانه های عراقی؛ نمایندگان الفتح و دولت قانون و دو حزب کُردی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان صحن پارلمان را ترک کردند.

یک منبع پارلمانی درباره علت خروج نمایندگان الفتح و دولت قانون گفت: این پس از آن صورت گرفت که حسن العاقولی رئیس ائتلاف سائرون اعلام کرد که محور سائرون، النصر، حکمت، و الوطنیه فراکسیون بزرگ را تشکیل داده اند.

ای در حالی است که حسن العاقولی رئیس ائتلاف سائرون اعلام کرد: ائتلاف النواة فراکسیون بزرگ پارلمانی را نام اصلاح و سازندگی با ملحق کردن ۲۰ ائتلاف سیاسی تشکیل داده است. وی تعداد نمایندگان فراکسیون بزرگ را فراتر از ۱۸۰ نماینده دانست.

از سوی دیگر احمد الاسدی سخنگوی ائتلاف الفتح گفت: ائئلاف ما ۱۳ ائتلاف سیاسی را ملحق کرده و موفق به تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمان شده است.

همزمان محمد المیاحی از رهبران ائتلاف حکمت عراق از ثبت فراکسیون بزرگ که تعداد نمایندگان آن ۱۹۰ نماینده تشکل اصلاح و سازندگی است خبر داد و اعلام کرد: ریاست پارلمان و معاونانش انتخاب نشدند. سه روز آینده در زمینه انتخاب پست ها سرنوشت ساز خواهد بود.

از سوی دیگر هادی العامری رئیس ائتلاف التفح اعلام کرد: ائتلاف الفتح امضای ۱۵۰ نماینده را به رئیس سنی مجلس برای تشکیل فراکسیون بزرگ تحویل داده است. این امضاهای خود نمایندگان است نه روسای فراکسیون های سیاسی. ائتلاف الفتح بر گفتگوها با همه گروههای سیاسی به منظور تشکیل فراکسیون بزرگ تاکید دارد.

وجیه عباس نماینده ائتلاف الفتح گفت: ائتلاف البناء ۱۵۰ امضای زنده نمایندگان برای ائتلاف بزرگ پارلمانی را دارد.

وی در عین حال افزود: موضوع تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی جز از طریق دادگاه فدرال حل نخواهد شد.

احمد الاسدی سخنگوی این ائتلاف نیز گفت: ائتلاف البناء ۱۵۳ امضای نمایندگان را جمع کرده و به رئیس سنی پارلمان ارائه کرده است. ائتلاف شامل الفتح، دولت قانون، اراده و ۲۳ نماینده از النصر، الوطنیه، المحور الوطنی و دیگر فهرست های کوچک است. ائتلاف الفتح متنظر اعلام تشکل البناء به عنوان اکثریت ازسوی رئیس سنی پارلمان است.

این نماینده فتح گفت: ائتلاف دولت قانون و فتح و گروههای همپیمان آن فراکسیون بزرگ است برعکس تشکلات دیگر که امضا ارائه کرده اند نه نماینده.

از سوی دیگر هشام الرکابی سخنگوی ائتلاف دولت قانون درباره خروج نمایندگان این ائتلاف و الفتح از صحن پارلمان گفت: خروج نمایندگان ائتلاف البناء با هدف تحقق تفاهم و توافق با تشکلات دیگر درباره نامزدهای ریاست و معاونان پارلمان و نیز به منظور رایزنی ها داخلی ائتلاف البناء رخ داده است و هر چه عکس آن بیان شده نادرست است.

همزمان ایمن الشمری عضو ائتلاف سائرون اعلام کرد: ائتلاف اصلاح و سازندگی ۱۸۴ کرسی برای تشکیل فراکسیون بزرگ داخل پارلمان کسب کرده است و طی ساعات آتی آنرا اعلام خواهد کرد.

وی افزود: درخواست رئیس سِنی پارلمان برای رجوع به دادگاه فدرال غیرمنطقی است.

الشمری تاکید کرد: دولت قانون و الفتح به تعداد کرسی های ائتلاف اصلاح و سازندگی برای تشکیل ائتلاف بزرگ نرسیدند. ائتلاف ما طی ساعات آینده از سوی رئیس سنی پارلمان مامور تشکیل کابینه خواهد شد.

این در حالی است که محمد علی زینی رئیس سِنی خواستار رجوع به دادگاه فدرال درباره انتخاب فراکسیون بزرگ پارلمانی از میان ائتلاف اصلاح و سازندگی و ائتلاف البناء شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید