نفت ایران به خشم ترامپ می ارزد

کدخبر: ۲۳۶۳۸۱
اقتصادنیوز : نشریه ایتالیایی 'ایل ونردی' با اشاره به دور زدن تحریم های ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سوی چین که بزرگترین وارد کننده نفت ایران است، نوشت: نفت ایرانی ها به خشم ترامپ می ارزد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه 'ایل ونردی' ضمیمه هفتگی روزنامه 'لارپوبلیکا' افزود: شرکت های نفتی چین با استفاده از کشتی های باری که به نام شرکت ملی نفت کش ایران ثبت شده اند، نفت خریداری شده از این کشور را به چین حمل می کنند. چین برای نخستین بار برای دور زدن تحریم علیه ایران در سال 2016 از این ابتکار عمل استفاده کرده بود و امروز برای مقابله با تحریم های ترامپ، بار دیگر به استفاده از ناوکش های ایرانی برای حمل نفت این کشور متوسل شده است. 

این نشریه نوشت: در قراردادهایی که بین چین و ایران منعقد شده، موضوع حمل نفت ایران توسط تانکرهای شرکت ملی نفت کش ایران به صراحت قید شده است و ایران باید ضامن حمل نفت تا مقصد آن باشد. مشخص نیست ایران به چه صورت هزینه پوشش بیمه ای خریدهای نفتی چین را که ماهانه به 5/1 میلیارد دلار می ‌رسد، پرداخت خواهد کرد و احتمال دارد که چینی ها با گنجاندن تبصره دیگری در قراردادها، پرداخت آن را تقبل کنند.

این نشریه افزود: میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه های ژوئن و جولای 20 درصد افزایش داشته است. هند و اتحادیه اروپا نیز تاکنون بدون توجه به تحریم های امریکا به خرید نفت از ایران ادامه داده اند. اما بدون شک چین مهمترین وارد کننده نفت ایران در جهان است و ادامه این روند در ماه های گذشته، واکنش خشمگینانه دولت ترامپ را به همراه خواهد داشت. 

درعین حال دشوار به نظر می رسد که ترامپ بتواند کشورهایی که مورد تحریم امریکا قرار دارند را به رعایت تحریم های واشنگتن علیه ایران وادار کند. پکن یا بروکسل در صورت ادامه تجارت با ایران چه چیزی برای از دست دادن، ندارند؟ واشنگتن پیش از این آنها را به دلیل تجارت پررونق شان مجازات کرده بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر چقدر تعداد کشورهای تحت مجازات و تحریم امریکا بیشتر باشد، همبستگی بین آنها نیز بیشتر خواهد شد و ترامپ احتمالأ به این موضوع نیاندیشیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید