هاشمی رفسنجانی چرا برای امیرکبیر گریه کرد؟

کدخبر: ۲۳۶۳۸۸
فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت :اگر به خاطر داشته باشید یکی از فیلم‌های سخنرانی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در فضای مجازی پخش شد در جمع هیات علمی و اجرایی و همایش سالگرد تاسیس دارالفنون و قتل امیرکبیر بود که او در آن فضا کتاب مخصوص خودش «کتاب امیرکبیر» را گشود و قسمتی از تاریخ ایران را برای جمع قرائت کرد و حین قرائت بسیار گریستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ، یاسر هاشمی در جلسه حزب ندای ایرانیان که درباره این موضوع که دانشگاه‌آزاد به کدام سو و جهت می‌رود، گفت: اگر به خاطر داشته باشید یکی از فیلم‌های سخنرانی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در فضای مجازی پخش شد در جمع هیات علمی و اجرایی و همایش سالگرد تاسیس دارالفنون و قتل امیرکبیر بود که او در آن فضا کتاب مخصوص خودش «کتاب امیرکبیر» را گشود و قسمتی از تاریخ ایران را برای جمع قرائت کرد و حین قرائت بسیار گریستند.

وی ادامه داد: ایشان روی این مسئله توجه ویژه داشتند که نهضت علمی و فکری که زمان امیر کبیر راه انداخته شد تا مقطعی جلو رفت اما متاسفانه زمان کافی برای پیش بردن آن برنامه‌ها وجود نداشت.

فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی این کتاب را در دهه ۴۰ و زمانی که تنها جوانی ۳۰ ساله بود نوشت؛ این نشان می‌دهد که یک جوان در آن سن و سال چقدر به مسئله دوره و زمانه خودش اهمیت می‌دهد. پس از آن سال ۶۰ و ۶۱ آیت‌الله به فکر تاسیس دانشگاه‌آزاد می‌افتد زیرا بر این امر همچون امیرکبیر معتقد بودند که علم پایه اصلی توسعه کشور است.

هاشمی افزود:‌ آیت‌‌الله هاشمی در بحبوحه جنگ به فکر تاسیس دانشگاه‌آزاد بوده و با یک ریشه فکری عمیق به آن پرداخت و همواره به این اعتقاد داشت که همه علوم باید به‌‌‌روز باشند و در جهت آن اقدام می‌کردند. این یک نسبت مستقیم بین تفکری است که آیت‌الله نسبت به تاسیس دانشگاه آزاد داشته است. او همچون امیرکبیر راه توسعه کشور را از راه توسعه علم می‌دانست.

وی با بیان اینکه برخلاف کسانی‌که معتقدند با اتفاقات اخیر دانشگاه‌ آزاد آینده‌ای خواهد داشت یا نه، معتقدم دانشگاه آزادی که مرحوم آیت‌الله هاشمی ساختند حتی با یک باد کوچک هم گزندی نمی‌بیند، اظهار داشت: در طول این سال‌ها شاید به آن آسیب‌هایی رسیده اما آنقدر ریشه‌ محکمی داشته که نتوانستند صدمه‌ای به آن وارد کنند. ساختن دانشگاه آزاد زمانی به فکر آیت‌الله هاشمی افتاد که ما در ایران تعداد محدودی دانشجو داشتیم و سال ۶۱ با وجود آن نگرش و دیدگاهی که در کشور حاکم بود دانشگاه‌آزاد تاسیس شد. به جرأت می‌توان گفت امروز مهمترین دستاورد علمی انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد است.

فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه آزاد امروز نزدیک به هفت و نیم میلیون فارغ‌التحصیل و دانشجو دارد، تصریح کرد: همچنین ۷۰ تا ۸۰ هزار هیات علمی و کارکنان در این دانشگاه فعالیت می‌کنند ضمن اینکه حدود هفت تا هشت میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به دانشگاه خدمت کرده‌اند و دانشگاه نیز به آنها خدمت‌رسانی کرده است. همان‌طور که پیش‌تر آیت‌الله هاشمی فهمیده بود جمهوریت را مردم تعیین می‌کنند. این را هم می‌دانستند که مردم صاحبان اصلی دانشگاه آزاد هستند و ایشان هرگز حس مالکیت نسبت به دانشگاه آزاد نداشتند.

هاشمی اضافه کرد: دانشگاه آزاد امروز آنقدر تنومند است که کسی نمی‌تواند برای آن مشکل ایجاد کند. البته در این میان یک‌سری مشکلات وجود دارد. بعد از اینکه رهبر انقلاب، حکم دانشگاه‌آزاد را به علی‌اکبر ولایتی داد ساختار آن تغییری نکرده و مدیران با همان ساختار قبلی به کار خود ادامه دادند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید