چگونه سهمیه قرمزها در تیم ملی فوتبال آب رفت؟

کدخبر: ۲۳۶۴۰۰
اقتصاد نیوز: با اعلام فهرست جدید تیم ملی، مشخص شد که پرسپولیس تنها یک نماینده در تیم ملی دارد و این مساله با واکنش هواداران و پیشکسوتان، این تیم همراه شد.
چگونه سهمیه قرمزها در تیم ملی فوتبال آب رفت؟

به گزارش اقتصاد نیوز وبه نقل از  سایت نود، انتقاد از لیست دعوت شدگان به تیم ملی، اتفاق جدیدی در فوتبال ایران نیست و این بار یکی از موضوعات داغ مورد بحث، تعداد ملی‌پوشان پرسپولیس است.در سالهای حضور کی‌روش در ایران، تعداد ملی‌پوشان پرسپولیس از جمله سوژه‌های قابل بحث بوده و حتی مربیان قبلی این تیم، به این امر معترض بودند که چرا باوجود نتایج نامطلوب، تعداد بازیکن زیادی از جمع سرخپوشان به تیم ملی دعوت شده و فرصت هماهنگی از این تیم گرفته می شود.

دعوت از بازیکنان، جزو اختیارات غیرقابل بحث سرمربی است و نمی توان مربی را بابت، دعوت یا عدم دعوت یک بازیکن مورد بازخواست قرار داد، اما به هرحال مرور پرسپولیسیهای تیم ملی در زمان حضور کی‌روش در ایران خالی از لطف نیست.

کارلوس کی‌روش از بهار سال ۱۳۹۰، به عنوان سرمربی تیم ملی آغاز به کار کرد.اولین بازی تیم ملی تحت هدایت این مربی پرتغالی با ماداگاسگار بود. این دیدار قبل از آغاز لیگ یازدهم برگزار شد و پرسپولیس که فصل قبل را با رتبه چهارم به پایان رسانده بود ۶ سهمیه در تیم ملی داشت (علیرضا حقیقی، محمد نصرتی، علی کریمی، مازیار زارع، مهرداد اولادی و هادی نوروزی).

هدایت پرسپولیس در آن فصل بر عهده حمید استیلی بود و روزهای بسیار بحرانی را پشت سرگذاشت ولی پرسپولیسی که در آن مقطع در رده های میانی و پایینی جدول به سر می برد ۴ تا ۵ بازیکن در تیم ملی داشت.

اعتراض هموطن کی‌روش

در لیگ دوازدهم، محمد رویانیان پروژه پرسپولیس پرستاره را کلید زد و ستارگانی نظیر سیدجلال حسینی،حسین ماهینی، کریم انصاری‌فرد را جذب کرد.همین امر تعداد ملی پوشان پرسپولیس را تا ۶ بازیکن بالا برد.اما پرسپولیس در آن فصل با مانوئل ژوزه بسیار بد عمل کرد و تعداد بالای ملی پوشان صدای این مربی هموطن کی‌روش را در آورد.

در لیگ سیزدهم، پرسپولیس با دایی نمایش با ثباتی داشت و در طول فصل در رده‌های بالای جدول بود و در تیم ملی نیز، ۴ تا ۵ سهمیه داشت، اما در لیگ چهاردهم پرسپولیس ۴ ملی پوش، شاغل در جام جهانی را از دست داد و باز هم در لیگ روزگار خوبی نداشت و محمدرضا خانزاده تنها ملی‌پوش این تیم در جام‌ملتهای آسیا ۲۰۱۵ بود.در این مقطع تا پیش از زمان فعلی، پرسپولیس کمترین ملی‌پوش را در تیم ملی داشت و در زمانیکه برانکو ایوانکوویچ در لیگ چهاردهم هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت تنها سوشا مکانی از پرسپولیس در تیم ملی حضور داشت.

با حضور برانکو در پرسپولیس این تیم اوج گرفت و این مربی توانست ملی پوشان جدیدی نظیر مهدی طارمی، محمد انصاری و .. را معرفی کند و با جذب ستارگانی نظیر علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، رامین رضاییان، کمال کامیابی‌نیا و ... تعداد ملی‌پوشان این تیم سیر صعودی پیدا کرد.نقطه اوج تعداد ملی پوشان پرسپولیس در اردوی دی ماه ۹۵ تیم ملی در دوبی بود که ۷ بازیکن از این تیم در اردوی تیم ملی حضور داشتند(علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان، سید جلال حسینی، محمد انصاری، وحید امیری ، مهدی طارمی و کمال کامیابی نیا)

شوک قبل از جام جهانی

پس از اردوی دبی جدال برانکو و کی‌روش آغاز شد.برانکو معتقد بود که این اردو در برنامه تیم ملی نبوده و حضور پرسپولیسیها باعث دور شدن این تیم از قهرمانی می‌شود و این صحبت سرمربی پرسپولیس با واکنش تند کی روش همراه شد و او تمامی پرسپولیسیهای حاضر در اردو را اخراج کرد.  پس از آن پرسپولیس دیگر هیچ وقت این تعداد ملی‌پوش را در اردوی تیم ملی ندید و همیشه جدال لفظی این دو سرمربی ادامه داشت و در آستانه جام جهانی نیز این بحث شدت گرفت و برانکو حاضر نبود ملی پوشان تیمش را به خاطر حضور در لیگ قهرمانان آسیا در اختیار تیم ملی بگذارد ولی در طول مدت آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی ۴ تا ۵ بازیکن از این تیم به عنوان ملی پوش در ساختمان پک حضور داشتند اما در موعد اعلام لیست تیم ملی جهت حضور در جام جهانی شوک بزرگی به این تیم وارد شد و تنها ۲ ملی پوش از پرسپولیس حضور داشتند  و پس از جام جهانی به یک نفر رسید.

البته در این مدت بازیکنانی نظیر،رضاییان،طارمی،امیری و محرمی از پرسپولیس جدا شده‌اند که در کاهش تعداد پرسپولیسی های تیم ملی بی‌تاثیر نبوده ولی از همین تیم فعلی پرسپولیس بازیکنانی نظیر سید جلال حسینی، علی علیپور،احمد نوراللهی، کمال کامیابی نیا،محمد انصاری،حسین ماهینی و امید عالیشاه در گذشته ای نه چندان دور در تیم ملی حضور داشتند که دیگر جایگاهی در تیم ملی ندارند.   

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید