طرح شفافیت فعالیت نمایندگان با 190 امضا به هیات رییسه رفت

کدخبر: ۲۳۶۴۷۱
اقتصادنیوز: عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شفافیت فعالیت نمایندگان در راستای تکمیل طرح شفافیت آرا با 190 امضا تقدیم هیات رییسه شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علیرضا سلیمی اظهارداشت: این طرح که در فراکسیون نمایندگان ولایی تدوین شد، تکمیل کننده طرح قبلی این فراکسیون است.

وی یادآور شد: حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی اخیرا طرحی با 29 امضا با عنوان شفافیت آرای نمایندگان به هیات رییسه مجلس تقدیم کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: این طرح ر راستای شفافیت فعالیت نمایندگان مجلس است البته ما طرح کنونی را نیز کامل نمی دانیم و تاکید داریم که میزان دریافتی نمایندگان نیز باید برای مردم مشخص شود.

سلیمی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ارکان نظام اسلامی است که وجود یا فقدان عوامل متعددی در کارآمدی یا ناکارآمدی آن می‌تواند مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید راه یافتن نمایندگانی مؤمن، متقی، خداترس، متخصص، کاردان، کارآمد، ولایت مدار، انقلابی و شجاع به خانه ملت در دستور کار باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بر ضرورت شفافیت اقدامات و رأی نمایندگان تاکید کرد و گفت: به طوریکه نخبگان، رسانه‌ها، آحاد و اقشار ملت و موکلین باید بتوانند حضور، مأموریت، غیبت و میزان فعالیت نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند و کیفیت و مشارکت آنان را در عرصه قانونگذاری و انجام مأموریت نظارتی آنان بررسی کنند.

سلیمی خاطرنشان کرد: این حق مردم و موکلین است که بدانند نماینده منتخب آنان در رأی به لوایح و طرح‌ها، برنامه‌ها، بودجه سالانه کشور، استیضاح ها و رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران، سؤال و موارد دیگر چه رأی و مواضعی داشته ‌است.

در ماده واحده این طرح آمده است: هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی ملزم می‌ شود در مدت دو ماه پس از تصویب این قانون از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی ساختن و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، حضور، غیبت، مأموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا عدم مشارکت در رأی‌گیری، نوع رأی نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس یا کمیسیون‌ها اقدام نمایند به شکلی که رسانه‌ها و آحاد ملت شریف ایران بتوانند به صورت برخط (آن لاین)‌و نیز دستیابی به ذخیره و آرشیو، از همه امور ذکر شده مربوطه به هر یک از نمایندگان دسترسی و آگاهی پیدا کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید