پاسخ وزیر ارشاد به سوال یک نماینده: جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است

کدخبر: ۲۳۶۵۱۶
اقتصادنیوز: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالات نماینده بوشهر، گفت: جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است و نمی‌توان گفت اختلالی در برنامه‌های کاری وزارت ارشاد پیش آمده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه پارلمان) سؤالات عبدالحمید خدری نماینده بوشهر از عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

خدری در سؤال اول از وزیر ارشاد پرسید: نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1395 تاکنون چگونه بوده است؟ 

همچنین خدری در سؤال دوم از وزیر ارشاد پرسید: علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه‌های کلیدی وزارتخانه بوده‌اند و جایگزینی نیروهای بی‌تجربه چیست؟

وزیر ارشاد در ابتدای سخنانش در پاسخ به سؤال اول که درباره نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود، اظهار داشت: 400 میلیارد تومان هزینه کتابخانه‌ها بوده که 310 میلیارد تومان از این رقم صرف حقوق و دستمزد و پرسنل شده است و مابقی این رقم نیز برای خرید کتاب، نگهداری و موارد دیگر هزینه شده است. 

وی افزود: یک چهارم منابع مالی مورد نیاز کتابخانه‌ها از منابع کمک دولتی بوده است و مابقی توسط سه ردیف دیگر تأمین می‌شود. 

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در سال 94 با ارسال مستقیم خود وزارت اقتصاد به هر استان، بودجه کتابخانه‌ها ارسال شد و هر استان مبلغی را که شهرداری‌های آن منطقه پرداخت کرده بودند، به همان استان عودت داده شد، هر میزانی که شهرداری هر منطقه به عنوان نیم درصد پرداخت کرده به استان مربوطه عودت داده شده است تا به شهرهای مربوطه پرداخت شود.

صالحی تصریح کرد: بخش عظیمی از شهرها از درآمد محروم هستند که بخواهند نیم درصد سهم کتابخانه‌ها را پرداخت کنند.

وی افزود: قانون اداره نهاد کتابخانه های عمومی در سال 1382 به تصویب رسید و طبق ماده 5 این قانون منابع مالی نهاد کتابخانه های عمومی از طریق کمک‌های دولتی، درآمدهای حاصل از ماده 6 یعنی همان نیم درصد شهرداری‌ها، هدایا و کمک‌های مردمی و درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده است؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی حدود 3400 کتابخانه در کل کشور با 26 میلیون مراجعه کننده دارد؛  در سال 96 برای نهاد کتابخانه های عمومی 147 میلیارد و نیم بودجه در نظر گرفت که سازمان برنامه و بودجه 111 میلیارد تومان به این مجموعه اختصاص داد یعنی حدود یک چهارم منابع مالی مورد نیاز نهاد کتابخانه‌های عمومی تخصیص یافته است.

وزیر ارشاد ادامه داد: هرچند برای حوزه پرسنلی از منابع کمک‌های دولتی هزینه‌ها تأمین شده ولی مابقی توسط سه ردیف ثابت دیگر تأمین می‌شود؛ ماده 6 قانون اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌گوید نیم درصد منابع را شهرداری‌ها باید به انجمن کتابخانه‌ها تخصیص دهد و شهرداری‌ها با این اقدام به طور مستقیم منابع را واریز و این منابع در همان شهر و منطقه هزینه می‌شود.

وی یادآور شد: بنابر ماده 64 قانون تنظیم مقررات مالی در صورت امتناع هر یک از شهرداری‌ها از پرداخت نیم درصد، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است موارد را از سرجمع اعتبارات شهرداری‌ها کسر و نسبت به پرداخت این وجه به کتابخانه‌های عمومی همان شهر اقدام کند بنابر این ماده مسیر پرداخت بدهی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و وزارت اقتصاد بر اساس آمارها جمع و کسر کرده و آنچه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به وزارت اقتصاد ارسال می‌شود را از سال 94 به هر استان به همان میزان ارسال کرده است.

صالحی با بیان اینکه مدارک واریز منابع از این حساب ها به شهرهای مختلف در سال های 94، 95 و 96 وجود دارد که می‌توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم، افزود: این مدارک نشان می دهد هر میزان که شهرداری هر منطقه به عنوان نیم درصد باید پرداخت می کرده را به استان مربوطه عودت دادند، هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی نیز که برحسب قانون در ارتباط با منابع مالی و عملکردی تصمیم گیرنده اصلی بوده و موظف به تعادل سازی این منابع هستند طبق ماده 16 ما را موظف کردند مناطق محروم و شهرهای کمتر برخوردار در اولویت قرار گیرند.

وزیر ارشاد ادامه داد: هیأت امنا تصمیم گرفت که کمک‌های دولتی را در شهرهای کمتر برخوردار و محروم بیشتر هزینه کند و 120 میلیارد کمک دولت در سال 96 بر اساس عدالت و توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار توزیع شده است البته شهرهای پردرآمد نیز بی‌بهره نمانده‌اند.

وزیر ارشاد همچنین در جلسه کمیسیون فرهنگی نیز در پاسخ به سؤال مربوطه گفته بود درآمد سال 1395 شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم، از محل واریزی شهرداری‌ها 60 میلیون تومان بوده است، در خصوص کل کشور باید گفت‌وگوی مستقل و مفصلی صورت پذیرد چون رقم، رقم بالایی است و باید استان به استان ارائه دهیم. 

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به سؤال دوم خدری درباره جابه‌جایی مدیران، گفت: جابه‌جایی مدیران امر طبیعی است اما این اقدام با توجه به صلاحیت‌ها و بدون توجه به بحث‌های گروهی و قشری انجام شده است.

صالحی همچنین در کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه گفته بود در ارتباط با عزیزان روحانی که در وزارتخانه حضور دارند، به جای آقای ارباب سلیمانی، آقای ارزانی آمدند که ایشان هم روحانی هستند و بسیاری از دوستان، با سابقه کاری ایشان آشنایی کامل دارند و در مدت کوتاهی که آمده‌اند، فضای رونق‌افزایی به کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد ایجاد شده است و از آقای ارباب سلیمانی هم به عنوان مشاور در ستادهای مختلف استفاده می‌شود.

وزیر ارشاد همچنین گفته بود در معاونت قرآنی فردی که جایگزین شده‌اند، روحانی‌زاده هستند و به عنوان استاد تمام رشته‌های علوم و معارف قرآنی، معاون آموزشی دانشگاه الهیات دانشگاه تهران در دوره‌های طولانی خدمت نموده‌اند و مقالات و کتاب‌های ایشان قابل توجه و ارجاع است. آقای حسینی مدیرکل امور مجلس هم روحانی هستند، مدیرکل معاونت قرآنی از روحانیون انتخاب شده، در استان اصفهان نیز از مدیر روحانی بهره می‌بریم لذا نمی‌توان گفت که از این جهت اختلالی در برنامه‌های کاری وزارتخانه پیش آمده است.

وزیر ارشاد همچنین در صحن علنی مجلس گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عزیز روحانی در کانون مساجد بود که اکنون در جای دیگری مشاور وزیر شده و روحانی دیگر با سابقه جایگزین ایشان شده است. در معاونت قرآنی شخصیت دانشمندی حضور دارد. سه مدیرکل روحانی داریم و در سمت‌های دیگر از روحانیون استفاده شده است.

وی توضیح داد: در یکسال گذشته در حوزه فضاها و زیرساخت‌ها 12 فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی و 90 کتابخانه و 100 سالن سینمایی ساخته شده، بیش از 1400 کتابخانه نوسازی و تعدادی از موزه‌ها و تالارهای اصلی تعمیر و تجهیز شده است. بیمه هنرمندان نیز از ۱۹ هزار بیمه به ۳۰ هزار بیمه رسیده است؛ در سال ۱۳۹۶ فروش سینما ۱۸۴ میلیارد تومان بوده است، در سال گذشته حدود ۴۵۰۰ فیلم ساخته شد، در چهار ماه اول امسال حدود 106 میلیارد تومان فروش سینما بوده است در سال ۱۳۹۶ حدود 562 جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه سینما کسب شده، در حوزه هنرهای تجسمی ۳۰ جشنواره با اقتصاد ۷۰ میلیارد گردش بر پا شده است. در حوزه موسیقی نیز در سال گذشته حدود 8000 اجرا به اضافه جشنواره‌های متعدد فجر و موسیقی در این حوزه داشته‌ایم.

صالحی تصریح کرد: در هنرهای نمایشی در سال گذشته 6900 تئاتر اجرا داشتیم که حدود 5.5 میلیون مخاطب داشته است. در حوزه مد و لباس ۱۱ هزار و ۲۶۵ طرح ثبت شده و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد هم داشته‌ایم. در حوزه قرآن و عترت جشنواره‌هایی تشکیل شده در ۱۷ رشته نمایشگاه قرآنی در ۱۶۰ شهرستان داشته‌ایم. در بیش از ۴۰۰ شهر مسابقات مفاهیم و حفظ برگزار شده است.

وی اضافه کرد: حتماً این نگاه را داریم که عناصر فهیم نواندیش مستقل روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور فعال‌تر و جدی‌تر داشته باشند. در حوزه خدمات کاری و محصولات ارائه شده در سال ۱۳۹۶ و در شش ماه سال ۱۳۹۷ نشان دادیم که چنین امری را مدنظر داریم و پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های کیفی و رویکردهای عمومی داشتیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید