افغانستان خواستار توسعه روابط تجاری با ایران شد

کدخبر: ۲۳۶۶۳۵
والی هرات گفت: دولت افغانستان در صدد توسعه و گسترش روابط تجاری و ترانزیتی با ایران است.
افغانستان خواستار توسعه روابط تجاری با ایران شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد آصف رحیمی سه شنبه شب در نشست با استاندار خراسان رضوی و فعالان اقتصادی این استان افزود: در شرایط فعلی نیاز به گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
وی اظهار داشت: در بخش های مختلف اقتصادی، علمی، تجاری، فرهنگی و ورزشی اقدامات و همکاری های قابل توجهی طی سالهای اخیر صورت گرفته که این اقدامات باید با جدیت بیشتر ادامه یابد.
وی گفت: در بخش بهداشت و درمان نیز جراحی های پیشرفته در هرات با همکاری پزشکان متخصص ایرانی انجام می شود و برای اولین بار پیوند کلیه در این ولایت انجام شد که خواهان گسترش همکاری های پزشکی با ایران نیز هستیم.
والی هرات افزود: مواد مخدر و قاچاق انسان از مهمترین معضلات افغانستان است که عامل آن گروه های تروریستی هستند.
وی اظهار داشت: مبارزه جدی با این معضلات در دستور کار است و در یکسال اخیر در این راستا 6 تن مواد مخدر در افغانستان کشف و معدوم شده است.
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر در منطقه گفت: این حشکسالی ها برای زندگی میلیون ها نفر در افغانستان مشکل ایجاد کرده است.
رحیمی افزود: روند ذخیره سازی آب در سد سلما با مشکل جدی مواجه شده و طبق موافقتنامه در مذاکرات کمیته آب بین ایران و افغانستان بر اجرای کامل معاهده هیرمند تاکید شده و همچنین مطالعات در حوزه هریرود و مرز دو کشور نیز انجام می شود.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از برق هرات از استان خراسان رضوی تامین می شود، خواستار کاهش قطع برق در فصول مختلف شد.
وی اظهار داشت: پیگیری های لازم برای تکمیل خط آهن خواف - هرات نیز انجام شده و اعتبار لازم برای تکمیل آن و همچنین امنیت این مسیر با 450 نیروی امنیتی تامین شده است.

* لزوم تشکیل کمیته امنیتی مرزی
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در این نشست گفت: گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از اولیتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
محمود افخمی افزود: توسعه روابط همه جانبه و پایدار همیشه در دستور کار بوده و عزم، اراده و علاقه طرفین نیز بر همین امر استوار بوده است.
وی اظهار داشت: از ظرفیتهای استان های هرات و خراسان رضوی به صورت بهینه استفاده نشده است و این در حالی است که بسیاری از مشکلات این 2 استان با گسترش همکاری ها قابل حل است لذا باید این ظرفیتهای بالقوه به فعل درآید.
وی با تاکید بر تشکیل کمیته فرهنگی بین خراسان رضوی و هرات گفت: تروریسم این روزها بین المللی شده و باید موضوعات مرزی، قاچاق انسان و مواد مخدر در کمیته ای ویژه بررسی شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: این کمیته باید هر چه سریعتر تشکیل شود تا با همکاری های سازنده موفقیتهای لازم به دست آوریم.
اعضای هیات اقتصادی هرات طی سفر 2 روزه به خراسان رضوی علاوه بر نشست با استاندار این استان و بازدید از مرز دوغارون، نشستی نیز با فعالان اقتصادی و بازدید از شهرک صنعتی توس در مشهد دارند.
ولایت هرات سومین استان افغانستان با مساحت حدود 55 هزار کیلومتر مربع و یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در غرب این کشور و مرز شرقی خراسان رضوی قرار دارد.
شهر هرات مرکز این ولایت نیز با حدود 400 هزار نفر جمعیت پس از کابل دومین شهر پرجمعیت افغانستان، قطب صنعتی و مهمترین کانون فرهنگی هنری افغانستان به ‌شمار می رود.
هرات در 120 کیلومتری گذرگاه مرزی دوغارون شهرستان تایباد استان خراسان رضوی واقع است.
مرز و گمرک دوغارون محل عبور و صادرات کالا از ایران به افغانستان از طریق استان هرات است.
7505/ 6053

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید