نیمی از بودجه فعالیت‌های عاشورایی در عطر سیب هزینه می‌شود

کدخبر: ۲۳۶۸۹۲
اقتصادنیوز :نزدیکی های محرم سال گذشته بود که اعضای شورای شهر پنجم از ارسال ۱۰ میلیون بن به عنوان نمایشگاه عطر سیب و کمک اعضا به هیات های مذهبی متعجب شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازاسکان  ، زهرا صدر اعظم نوری در آن زمان انتقاد تندی به این حرکت کرد وگفت هرساله نمایشگاهی با عنوان عطر سیب برگزار می‌شود که یکسری اقلام و اجناس متعلق به گروه‌های مذهبی و هیات‌ها به نمایش گذاشته شده و بن‌هایی به هیات‌ها واگذار می‌شود، شهرداری تعدادی از این بن‌ها را هم به اعضای شورا می‌دهد تا به هیات‌ها بدهند. امسال هم این کار تکرار شد و به هرکدام از اعضای شورا ۱۰ میلیون تومان بن دادند تا به هیات‌ها کمک کنند.

او  معتقد بود توزیع بن‌ها   بین هیات‌های و تشکیلات مذهبی هیچ معیار و شاخصی  ندارد و اساساً توزیع بر مبنای معیار عدالت نیست  در حقیقت هرکس که نزدیک‌تر باشد و بیشتر بتواند ارتباط برقرار کند، می‌تواند برخوردار باشد. اما از آنجایی که ما نماینده همه مردم هستیم باید به همه با یک دید نگاه کنیم و من این بن‌ها را قبول نکردم.

سال گذشته این عضو شورای شهر تهران قاطعانه از این رویه در شهرداری گلایه کرد و گفت: من به عنوان نماینده مردم در شورای پنجم با این رویه مخالف هستم. با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود.

انتظار می رفت پس از مخالفت های اعضای شورای شهر تهران که بیشتر آنها دراین موضوع هم نظر بودند، امسال نمایشگاه عطر سیب برگزار نشود.

موضوعی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم آن را اعلام کرده بود. اما پس از فشارهای  خبری برخی رسانه ها و قرار دادن نمایشگاه عطر سیب در برابر کنسرت های خیابانی و... و. معاونت اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد امسال هم نمایشگاه عطر سیب برگزار می شود.

اما منابع این نمایشگاه از چه ردیفی تامین می شود. حجت میرزایی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران به اسکان نیوز می گوید : در بودجه مصوب شورای شهر تهران ردیفی به عنوان فعالیت های عاشورایی داریم که حدود ۲ و نیم میلیارد تومان است که این اعتبار مربوط به کل فعالیت هایی است که در این حوزه توسط شهرداری انجام می شود.

او ادامه می دهد : این اعتبار نسبت به سال های گذشته به یک چهارم کاهش پیدا کرده است و از ۱۰ میلیارد به ۲ونیم میلیارد رسیده است که نیمی از آن به این نمایشگاه اختصاص پیدا می کند.

 حجت نظری عضو شورای شهر تهران معتقد است :نمایشگاه عطر سیب هیچ ردیفی در بودجه مصوب ندارد. او می گوید:مشخص نیست شهردار ازکدام منبع می خواهد نمایشگاه را برگزار کند اما چه زمانی که اصلاحیه بودجه بیاورد و یا گزارش   هزینه کرد بودجه را به شورا بیاورد این موضوع در آن زمان به دقت بررسی می شود.

او در پاسخ به این پرسش که امکان دارد شهردار از بودجه در اختیار خود برای این نمایشگاه هزینه کند به اسکان نیوز گفت : این احتمال وجود دارد اما من هنوز به نحوه اجرای این نمایشگاه تردید دارم و منتظر چگونگی برگزاری آن هستم.

اما رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران می گوید شهردار نمی تواند از محل بودجه در اختیار خود برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب هزینه کند.

به گفته مرتضی الویری  کل این بودجه ۶۷ میلیارد تومان است؛ اینکه گفته می‌شود شهردار تهران می‌خواهد از محل این بودجه برای برگزاری یک نمایشگاه مذهبی یا مراسم اربعین استفاده کند، مورد تائید شورای شهر تهران نیست، زیرا شورای شهر تهران بودجه ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی برای آئین‌های عاشورایی در نظر گرفته است و آقای افشانی باید در چارچوب این بودجه هزینه کند؛ بودجه در اختیار ایشان برای مواقع حساس و پیش‌بینی نشده است و شورای شهر صلاح نمی‌داند که این بودجه برای موارد دیگری هزینه شود.

وی ادامه داد: من با دولتی کردن دین و مذهب مخالفم؛ این روش ناصوابی است که عوارض شهروندان در بیرون از مرزهای ایران هزینه شود. ما باید همانند گذشته اربعین و مراسم مذهبی را به مردم و خیرین واگذار کنیم. ما کنترل خواهیم کرد که شهردار تهران خارج از بودجه مصوب برای این مراسم یا نمایشگاه مذهبی استفاده نکند. اعضای شورای شهر تهران به شهردارحضور دائمی پیمانکاران طلبکاردر مقابل شورا و شهرداری را یادآوری می کنند.

امسال هم رویه ها در حوزه اجتماعی همان رویه های سابق بود. با وجود آن که از سهم بودجه اجتماعی برای کاهش این کمک ها که در مسئولیت شهرداری تهران نیست، کاسته شده، فشارهای بیرونی شهرداری را به این نتیجه رساند همان راهی را برود که گذشتگان رفتند هرچندزمانی خود منتقدان آن راه بودند.   

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید