سئول: رهبر کره شمالی با همکاری مشروط با آمریکا در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای موافقت کرد

کدخبر: ۲۳۶۹۵۶
اقتصاد نیوز: مقام‌های سئول امروز (پنج‌شنبه) گفتند رهبر کره شمالی با همکاری مشروط با آمریکا در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای موافقت کرده است.

ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های کره جنوبی گفتند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است اگر آمریکا  به اقداماتی که کره شمالی تاکنون در کاهش آزمایش‌های تسلیحاتی انجام داده اذعان کند، این کشور برای تلاش‌های جدی‌تر خلع سلاح هسته‌ای آماده خواهد بود.

بر این اساس گفته شده که رهبر کره شمالی آماده خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره در دور اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ است و با برگزاری سومین نشست با همتای خودش از کره جنوبی در همین ماه در پیونگ یانگ موافقت کرده است.

چونگ –الیویی – یونگ مشاور امنیت ملی کره جنوبی پس از نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ گفت: رهبران دو کره ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر(۲۷ تا ۲۹ شهریور) در پایتخت کره شمالی دیدار خواهند داشت و قرار است درباره تدابیر عملی به سمت خلع سلاح هسته‌ای رایزنی داشته باشند.

به گفته این مقام، رهبر کره شمالی به مقام‌های سئول گفته است که از عدم تغییر دونالد ترامپ اطمینان داشته و خواستار آن است که خلع سلاح هسته‌ای انجام شود و بن‌بست طولانی میان روابط کره شمالی و ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۲۱ که پایان دور اول ریاست جمهور است، پایان یابد.

اظهارات رهبر کره شمالی اولین اظهارنظر این مقام درباره یک جدول زمانی بالقوه برای خلع سلاح برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور است.

مشاور امنیت ملی سئول تاکید کرد: رهبر کره شمالی بار دیگر بر خلع سلاح هسته‌ای کامل در شبه جزیره کره تاکید کرده و برای همکاری نزدیک با کره جنوبی و آمریکا در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. کیم جونگ اون از برخی گزارش‌ها در جامعه بین‌الملل که اراده او را برای خلع سلاح زیر سوال می‌برند ناراحت است. کره شمالی تدابیری را در دست دارد که لازمه خلع سلاح هسته‌ای است. اون سپاسگزار می‌شود که چنین نیت خوبی با نیت خوب پذیرفته شود.

مون جائه این رییس جمهور کره جنوبی چانگ و سایر نمایندگان را چهارشنبه عازم پایتخت کره شمالی کرد تا جدول زمانی و دستور کار سومین نشست بین کره در سال جاری میلادی مشخص شود و بن‌بست در مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ بر سر خلع سلاح هسته‌ای برداشته شود.

رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ ماه ژوئن در سنگاپور نشستی برگزار کردند و طی آن بر خلع سلاح کامل هسته‌ای، برقراری مناسبات جدید و برقراری نظام صلح پایدار و همیشگی در شبه جزیره کره تاکید کردند، اما از آن زمان مذاکرات بر سر اختلافاتی درباره چگونگی اجرای این توافق و در بحبوحه رویت نشانه‌هایی از تداوم برنامه تسلیحاتی کره شمالی به بن‌بست رسید.

ترامپ همچنین سفر وزیر امور خارجه کشورش به پیونگ یانگ را به بهانه فقدان پیشرفت مذاکرات لغو کرد.

به گفته مشاور امنیت ملی سئول رهبر کره شمالی در جلسه روز چهارشنبه به گام‌هایی که کشورش برداشته از جمله امحای سایت آزمایش هسته‌ای زیرزمینی و یک تاسیسات موتور موشک گفت این به معنای آن است که این کشور آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی دوربرد را برای همیشه تمام کرده است.

این مقام افزود: چنانچه تدابیر کره شمالی که اکنون تکمیل شده است تایید شود او آمادگی دارد تا تدابیر بیشتری را در راستای خلع سلاح انجام دهد.

به گفته این مقام رهبر کره شمالی گفته که دو کره باید تلاش‌هایشان برای تحقق خلع سلاح‌های هسته‌ای در شبه جزیره کره را دو چندان کند.

او گفت:‌ مناسبات دو کره باید ارتقاء یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید