تاجرنیا: تکلیف اصلاح‌طلبان با دولت مشخص شود/ روحانی خود را به اطرافیانش محدود کرده

کدخبر: ۲۳۷۰۳۱
اقتصادنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد: من احساس می‌کنم حذف باقی مانده اصلاح‌طلبان از دولت تاثیری بر این جریان ندارد و در مجموع تکلیف جریان اصلاح‌طلبی با دولت و نوع تعامل با آن، با این اتفاقات باید مشخص شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی تاجرنیا در خصوص استیضاح‌های زنجیروار مجلس و پیامدهای آن گفت: استیضاح یکی از راه‌هایی است که مجلس فکر می‌کند باید برای نظارت انجام دهد اما به نظر می‌رسد استیضاح‌های اخیر بیشتر رفع تکلیفی از سوی مجلس است. 

وی افزود: مجلسی‌‌ها می‌دانند مجموعه شرایط کشور مولفه‌های بین‌المللی پشت صحنه خود دارد. علاوه بر این نقش مجلس نباید فقط سوال و استیضاح باشد، مجلس باید ببیند به طور بالقوه چه نقشی در حل مسائل کشور دارد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نگاه مجلس نسبت به مسائل کشور، نگاه مسئولیت شناسانه‌ای در موضوعات اخیر کشور نبود. 

وی با بیان اینکه مجلس از سال‌های قبل باید برای مشکلات فعلی برنامه‌ریزی می‌کرد، اظهار داشت: مجلس طی سال‌های گذشته با اصلاح قوانین و مقررات می‌توانست از این اقدامات جلوگیری کند، شاید قبل از اینکه مشکلات اخیر در کشور ظهور پیدا می‌کرد مجلس باید نسبت به پیش‌بینی و اصلاح قوانین اقدام می‌کرد. 

تاجرنیا خاطرنشان کرد: مجلس باید قبل از بحران‌های پیش آمده فعال‌تر عمل می‌کرد و با برگزاری جلسات و برنامه‌های مربوط و البته تقویت بعد قانونگذاری از پیش آمد این مشکلات جلوگیری می‌کرد. 

وی اضافه کرد: به اعتقاد من به این دلیل که استیضاح‌ها عمدتا با نگاه رفع تکلیف و شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها صورت می‌گرد تاثیری هم در تغییر و بهبود شرایط فعلی ندارد.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه روحانی باید تغییرات از درون دولت را شروع کند، گفت: از دیدگاه من لازم است روحانی اقدامی جدی در درون دولت انجام دهد.

تاجرنیا با بیان اینکه توجیه‌های مجلس برای استیضاح‌ها درست نیست، تاکید کرد: اگر مجلس بخشی از مشکلات با برخی افراد را نمی‌تواند حل کنند باید از طریق لابی و صحبت با رئیس‌جمهور نسبت به حل آنها اقدام کند نه اینکه به استیضاح متوسل شود. 

وی در خصوص ارائه راهکار برای تغییر رویکرد فعلی مجلس گفت: من معتقدم مجلس باید محور جلساتش کارشناسی مشکلات کشور و به جای مچ‌گیری نگاه همراهی با دولت داشته باشد و از دولت همکاری بطلبد چه در جهت اصلاح قوانین و چه ابعاد نظارتی. علاوه بر این، دولت در مسائلی اختیار نظارت ندارد و مجلس می‌تواند در این مسائل به دولت یاری برساند.

تاجرنیا افزود: نگاه‌های تعاملی در حال حاضر برای کشور ضروری‌تر است تا استیضاح و سوال که معمولا هم نتایج خاصی ندارد و بعضا هم باعث انتخاب وزرایی با عملکرد ضعیف‌تر می‌شود.

 وی با اشاره به خروج اصلاح‌طلبان از کابینه و تاثیر آن گفت: من احساس می‌کنم حذف باقی مانده اصلاح‌طلبان از دولت تاثیری بر این جریان ندارد و در مجموع تکلیف جریان اصلاح‌طلبی با دولت و نوع تعامل با آن، با این اتفاقات باید مشخص شود.

وی افزود: صرف بیرون آمدن اصلاح‌طلبان از دولت نمی‌تواند تاثیر منفی بگذارد و اگر بخواهیم به آن بپردازیم در افکار عمومی فرصت‌طلبی تلقی می‌شود. اما به هر حال مجموعه اصلاحات باید رویکردهای جدیدی برای خود تعیین کند و براساس آن عملکرد خود را تنظیم کند تا بتواند به بهبود وضع فعلی کمک کند.

تاجرنیا اضافه کرد: تکلیف روحانی با خودش مشخص نیست، روحانی نمی‌داند منتخب بیش از 50٪ مردم ایران است و باید با اقتدار عمل کند و از ظرفیت‌هایی که دارد استفاده نمی‌کند، روحانی دایره خودش را محدود به اطرافیان و نزدیکانش کرده است. ضمن اینکه اگر روحانی دایره اطرافیان خود را بازتر کند بهتر عمل خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید