آذری جهرمی: می‌گویند کاری می‌کنیم که این بچه نتیجه شفاف‌سازی را بفهمد!

کدخبر: ۲۳۷۰۸۵
اقتصادنیوز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید با خودم فکر کردم که چرا مدت هاست گوشی‌های منتظر عرضه به بازار تعیین تکلیف نمی‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در توئیتی نوشته است: «در بازار چارسو جوانی با صدای بلند به من می‌گفت: در برخی ادارات به ما می‌گویند، از ما مجوز برای مواد مخدر بخواه اما برای گوشی نه. کاری می‌کنیم که این بچه نتیجه شفاف سازی را بفهمد. با خودم فکر کردم که چرا مدت هاست گوشی‌های منتظر عرضه به بازار تعیین تکلیف نمی‌شوند.»

وزیر ارتباطات سوم مردادماه از تلاش برای عرضه ۱۰۰ هزار گوشی توقیف‌شده به بازار تا پایان هفته خبر داده بود.

او در پاسخ به چرایی آشفتگی ادامه‌دار بازار موبایل گفته بود که هنوز نه آن ۱۰۰ هزار گوشی که قرار بود به بازار عرضه شود، عرضه شده و نه هنوز درباره ارز، تثبیتی رخ داده است؛ بنابراین درباره گوشی‌های موبایل هم تثبیتی محقق نشده است. این حرف درست و مطالبه‌ای است که باید پیگیری شود.

آذری جهرمی گفته بود که در هیات دولت در این خصوص با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده که این موضوع مقداری تسریع شود و تلاش می‌کند که همین هفته حداقل مشکل عرضه‌ی این ۱۰۰ هزار گوشی حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکل نرخ ارز به عنوان دیگر فاکتور اثرگذار در افزایش قیمت گوشی نیز اظهار کرد: بخش دوم مربوط به تثبیت نرخ ارز است که رئیس‌ جدید بانک مرکزی با سیاست‌هایی که دارد، سریع‌تر آرامش به بازار ارز برگردد و تثبیت شود، به نوعی بازار در کنترل قرار گیرد و شرایط مناسبی فراهم شود.

قیمت گوشی در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز، روندی صعودی را در پیش گرفت و در حالی که حتی زمان عرضه ارز دولتی به واردکنندگان گوشی هم شاهد افزایش قیمت گوشی بودیم، به نظر نمی‌رسد حتی عرضه گوشی‌های توقیف‌شده هم کمکی به کاهش قیمت‌ها کند.

اما وزیر ارتباطات اخیرا هم با اشاره به حضور میدانی در بازار موبایل برای بررسی بالا رفتن قیمت گوشی تلفن اظهار کرده بود که دو دلیل برای بالا رفتن قیمت وجود دارد، یک بخش به دلیل بالا رفتن قیمت ارز است که اجتناب‌ناپذیر است، بخش دیگر به دلیل کمبود گوشی در بازار است.

وی گفته بود در بازار موبایل سه دسته مشکلات را بدست آوردیم؛ یک دلیل این است که واردکنندگانی که جنس را وارد می‌کردند با توجه به مشکلی که برایشان پیش آمده، فرایند واردات را درست انجام نمی‌دهند که قرار است وزارت صمت این فرایند را با دید بازتری اصلاح کند. بحث دوم این است که گوشی الان در گمرک موجود است اما کسانی که گوشی را آورده‌اند، طبق مقررات چون ارز غیرتخصیصی است، گمرک آن‌ها را  ترخیص نمی‌کند که بانک مرکزی قرار است مشکل آن‌ها را حل کند. علت سوم توقیف ۱۲۰ هزار گوشی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای تعیین تکلیف آن‌ها با دادستان تهران مکاتبه کرده‌ام.

با این حال به گفته وزیر ارتباطات اگر این ۷۰۰ هزار گوشی آزاد شود، علت کمبود گوشی که باعث گرانی شده حل می‌شود اما واقعیت است که قیمت گوشی به حالت قبل برنمی‌گردد زیرا ارز گران شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید