نشست مشترک خبری سران ایران، روسیه و ترکیه در حال برگزاری است؛ روحانی: نباید غیرنظامیان در ادلب آسیب ببینند+در حال تکمیل

کدخبر: ۲۳۷۱۳۰
اقتصادنیوز؛ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت و حساسیت ادلب، تاکید کرد: برای از بین بردن این تروریست ها بدلیل جمعیت زیادی که در این منطقه حضور دارند باید ترتیباتی اتخاذ شود که مردم غیرنظامی آسیبب نبینند.
نشست مشترک خبری سران ایران، روسیه و ترکیه در حال برگزاری است؛  روحانی: نباید غیرنظامیان در ادلب آسیب ببینند+در حال تکمیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ نشست مشترک مطبوعاتی حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سالن اجلاس سران تهران آغاز شد.

 روحانی در این نشست با بیان اینکه خوشحالیم از اینکه نشست سوم روند آستانه برگزار شد، گفت: این اجلاس بسیار مفید و همفکری و هماهنگی خوبی نسبت به مسائل امروز و آینده سوریه در آن ایجاد شد. این اجلاس در زمانی برگزار شد که امریکا به دنبال اتهام جدید به دولت سوریه است تا مداخلات غیرقانونی را در سوریه به عمل بیاورد و امروز بر عدم مداخله غیرقانونی خارجی در سوریه تاکید شد.

رئیس جمهور افزود: عدم مداخله قدرت‌هایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تأکید ایران است و همه دوستان ما در این زمینه موافق هستند که مداخله نظامی خارجی در سوریه می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌ها را بیشتر و مردم سوریه را در رنج و زحمت بیشتری قرار دهد.

دکتر روحانی همچنین موضوع ادلب را یکی از مسایل مهم در سطح افکار عمومی جهان برشمرد و گفت: در ادلب از یک طرف تعداد زیادی تروریست جبهه النصره و حتی داعش و گروه‌های تروریستی با دست زدن به اقدامات تروریستی ، غیرقانونی و ضدانسانی ، علیه امنیت مردم سوریه وارد عمل شده اند و از طرف دیگر برای از بین بردن این تروریست‌ها به دلیل جمعیت زیادی که در این منطقه حضور دارند، این نگرانی وجود دارد که باید ترتیباتی اتخاذ شود که مردم غیرنظامی، صدمه‌ای نبینند.

رئیس جمهور تاکید کرد: روسای جمهوری سه کشور در نطق های خود اتفاق نظر داشتند که حتی‌الامکان باید تروریست‌ها را تشویق کنیم که فوراً با بر زمین گذاشتن سلاح های خود، به اقدامات مسلحانه پایان دهند چرا که اقدامات آنها می تواند برای مردم سوریه و بویژه منطقه ادلب خطرناک باشد. همچنین در این اجلاس مورد تأکید قرار گرفت که روند تدوین و نهایی شدن قانون اساسی باید تسریع شود.

دکتر روحانی ، تدوین و نهایی شدن قانون اساسی با حضور دولت سوریه و معارضین را گام بسیار مهمی برای صلح و ثبات آینده سوریه دانست.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع آوارگان سوریه در کشورهای مختلف و بازگشت آنها، تبادل زندانی‌ها و همچنین بازسازی سوریه، مورد تأکید هر سه کشور بود و اینها قدم‌هایی است که باید برای آینده سوریه برداشته شود.

دکتر روحانی با ابراز خرسندی از اینکه مردم سوریه بعد از 7 سال رنج فراوانی که با آن مواجه بودند، امروز به پیروزی‌های نهایی بسیار نزدیک شده اند، گفت: امروز در بخش‌های مختلف سوریه، تروریست‌ها از مناطقی که مورد اشغال آنها بود، بیرون رانده شدند و دولت قانونی سوریه بر سرزمین خودش استقرار پیدا کرده و همچنین در کل این منطقه این امید ایجاد شده که در آینده نه چندان دور صلح و امنیت در سوریه مستقر می‌شود که برای کل منطقه ما و برای سه کشوری که امروز در تهران اجتماع کردیم، بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در اجلاس سه جانبه همچنین، هر سه کشور بر تداوم همکاری‌ها تاکید کردند، اظهارداشت: باید این روند تا پایان راه یعنی استقرار دموکراسی در سوریه، بازگشت آوارگان و امنیت و صلح کامل در سوریه به تلاش‌های خودمان ادامه دهیم و ان‌شاء الله اجلاس بعدی سران سه کشور در فدراسیون روسیه خواهد بود و بیانیه‌ای که مورد اتفاق سه کشور بود و مورد تصویب قرار گرفت  و این بیانیه به صراحت و به خوبی همکاری‌ها و راه آینده ما را مشخص کرده است.

رییس جمهور تصریح کرد: سه کشور به تلاش‌های خود برای صلح و امنیت در سوریه و منطقه که هدف نهایی ماست، ادامه خواهند داد.

وی افزود: ادلب حساسیتی دارد و آن این است که تروریست ها مردم عادی را سپر انسانی خود قرار داده اند تا بتوانند به اقدامات ننگین خود ادامه دهند.

روحانی در پایان تاکید کرد: بعد از ادلب مسئله شرق فرات هم مطرح است که مداخلات غیرقانونی آمریکا باعث ایجاد مشکل در این منطقه شده است و ما خواهان پایان حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه هستیم.

اختلاف پوتین و اردوغان در نشست تهران بر سر چه بود؟

پوتین: الویت اصلی ما انهدام نهایی تروریسم در سوریه است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست خبری مشترک خود را حسن روحانی و رجب طیب اردوغان اظهار داشت: بیانیه نهایی تایید شد؛ توافقات ما در این بیانیه قید شده است.

وی افزود: ایران، روسیه و ترکیه به طور فعالانه، اقدامات خود در جهت از بین بردن تروریسم برای بهبود اوضاع انسانی را ادامه خواهند داد. در نظر داریم از روند آستانه استفاده کنیم. روند آستانه ابزار بسیار مناسبی برای احیای کشور سوریه است.

پوتین گفت: تا الان ۱۰ جلسه کارشناسی با مشارکت نمایندگان سه کشور، نمایندگان اپوزیسیون و نمایندگان سازمان ملل انجام شده است؛ الویت اصلی ما انهدام نهایی تروریسم در سوریه است.  

رئیس جمهور روسیه گفت: ما از تمام طرف های مخاصمه دعوت کردیم تا سلاح های خود را روی زمین بگذارند. تروریست ها تلاش دارند تا به دولت و نیروهای سوریه ضربه وارد کنند.

وی افزود: من دوستان ایرانی و ترکیه ای خود را از اقداماتی که روسیه در چارچوب سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی انجام داده، مطلع ساختم. این مساله به پروسه راه حل سیاسی کمک می کند.

پوتین تصریح کرد: ما کمیته قانون اساسی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. توافق کردیم تا با مساعدت یکدیگر، اعضای این کمیته از طرف اپوزیسیون، دولت و سازمان های غیر دولتی تدوین و مشخص شود.

وی گفت: ترسیم آینده سوریه باید به گونه ای باشد که برای تمام جمعیت این کشور، امنیت و استقلال را تامین کند. ایران، روسیه و ترکیه، توجه زیادی برای اقدامات هماهنگ شده در راستای بهبود اوضاع انسانی برای حل و فصل مشکلات اجتماعی سوریه دارند.

پوتین تصریح کرد: امیدواریم در آینده، شرایطی را مهیا کنیم تا آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. در حال حاضر، در سوریه امکانات استقرار بیش از ۲ میلیون نفر، بدون تبعیض نژادی برای همه کسانی که می خواهند به کشورشان بازگردند، وجود دارد.

وی گفت: با دوستان خود توافق کردیم تا هماهنگی های میان خود را افزایش دهیم. می خواستم تاکید کنم که روسیه جمعا بیش از ۳ هزار تن برای مردم سوریه، کمک منتقل کرده است.

اردوغان: ترکیه توان پذیرش پناهجوی بیشتر را ندارد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست مشترک مطبوعاتی روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با تقدیر از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: شاعر ایرانی سعدی می گوید "تو کز از محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی". دلیل حضور ما نیز کمک به مردم سوریه است و این اجلاس در جهت ثبات در سوریه است، چراکه اختلافاتی که هشت سال است ادامه دارد به صورت یکجانبه قابل حل نیست، اما اجلاس آستانه و سوچی کاتالیزوری برای کاهش اختلافات شد.

اردوغان با بیان اینکه حفظ این دستاوردها مهم است و عزم خود را امروز نشان دادیم، افزود: از دومین اجلاس سران در آنکارا هم در منطقه و هم فضای بین المللی تحولات بسیاری مهمی رخ داده است که عدم کنترل آن می تواند خطرناک باشد. حمله به ادلب وضعیت دستیابی به صلح را به تعویق می اندازد زیرا ادلب در حکم کل سوریه است.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: گام‌هایی که به غلط در این منطقه برداشته شود انعکاس‌هایی بر خواهد داشت. اعمال روش‌های مخاطره آمیز تنها آب به آسیاب تروریست ها خواهد ریخت.

وی با بیان اینکه ما بدون اعمال تبعیضی آغوش خود را به روی همه برادران و خواهران سوری ها باز کرده ایم، تصریح کرد: ما نمی خواهیم مردم ادلب این بار با بدبختی روبه رو شوند و ادلب نباید باعث شود خسارت‌هایی به روح مذاکرات آستانه وارد شود.

اردوغان خاطرنشان کرد: موضع ترکیه در مبارزه با تروریست‌ها روشن است. با آقای روحانی رایزنی کردیم و مواضع خود را بیان کردیم. بر این موضوع تاکید کردیم که در مبارزه با تروریسم دست به اقدامات عجولانه دست زد و بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم. در ژنو با نمایندگان سازمان ملل و معارضین گفت‌وگو کرده و آمادگی خود را برای تدوین قانون اساسی سوریه اعلام می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در نشست امروز درخصوص بازگشت مهاجرین رایزنی های مثبتی انجام دادیم، افزود: معتقدیم باید با سازمان ملل در این باره هماهنگی شود. آرزوی ما پیدا کردن راه حل های سیاسی و پایان دادن جنگ براساس قطعنامه ۲۲۵۴ است.

وی گفت: بار این مسئله تنها بر دوش سه کشور ضامن صلح نیست و همه کشورها در این باره وظایفی برعهده دارند.

اردوغان همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ارزیابی از موج جدید مهاجرین پس از حمله به ادلب با بیان اینکه ترکیه توان پذیرش بیشتر مهاجران سوری ندارد، عنوان کرد: موضوع این است که از ادلب به خاطر بلای تروریست ها، مهاجرت‌ها آغاز شده است. به طور کلی ما مرز مشترک طولانی با سوریه داریم و در این مرز مشترک، تنها جایی که مردم ادلب فرار می کنند ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون پذیرای سه میلیون سوری هستیم ولی امکان پذیرایی از سه میلیون نفر دیگر را نداریم. باید از مهاجرت احتمالی جلوگیری کنیم و در این باره باید در مبارزه با تروریسم موفق باشیم.

وی با بیان اینکه تاکید بر زمین گذاشتن سلاح‌ها موضع ما محکم را نشان می‌دهد، گفت: هزاران انسان در رقه و درعا کشته شدند که به خاطر استفاده تروریست‌ها از غیرنظامیان بود. هم‌اکنون در ادلب وضعیت مشابهی ممکن است به وقوع بپیونند. در دیدارهای دوجانبه و اجلاس در خصوص مهاجرت‌ها گفت‌وگو کردیم و در بیانیه پایانی این موارد مورد تاکید قرار گرفته است.

اردوغان در پایان تاکید کرد: امیدواریم راهی پایانی برای پایان دادن این روند پیدا کنیم و مردم سوریه قانون اساسی خود را پیدا کرده و امکان حضور در انتخابات آزاد و منصفانه را داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید