رهبر انصارالله: کارشکنی ائتلاف عربی دلیل شکست مذاکرات ژنو است

کدخبر: ۲۳۷۴۸۸
رهبر جنبش انصارالله یمن ائتلاف عربی به رهبری عربستان را متهم کرد در سفر هیئتی از این جنبش به مذاکرات صلح در ژنو کارشکنی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عبد الملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی که از تلویزیون المسیره وابسته به این جنبش پخش شد، گفت: تنها شرط ما ورود ایمن به ژنو بود.

الحوثی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که دلیل اصلی شکست مذاکرات در انجام این رایزنی‌ها مانع‌تراشی نیروهای ائتلاف عربی در خروج و سفر هیئت ملی به ژنو است.

رهبر انصارالله افزود: ائتلاف عربستانی به دلیل عدم تمایلش به دستیابی به راه‌حل‌هایی منصفانه عامدانه در راستای ناکام گذاشتن رایزنی‌ها میان گروه‌های یمنی در ژنو تلاش کرد.

وی در ادامه گفت: کشورهای عضو ائتلاف عربی بر ممانعت از همراهی بیماران یا زخمی‌ها با هیئت ملی و انتقال آنها به خارج برای درمان تمرکز کردند.

الحوثی افزود: طرف آمریکایی از این جنگ از منظر اقتصادی، سیاسی و نیز در راستای اجرای برنامه‌های خرابکارانه خود در منطقه استفاده می‌کند و تمایلی به راه‌حل مسالمت‌آمیز ندارد.

تلاش برای برگزاری مذاکرات صلح روز شنبه پس از سه روز انتظار برای ورود هیئت انصارالله ناکام ماند اما فرستاده سازمان ملل تعهد داد به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه دهد.

شبکه خبری المیادین به نقل از یک دیپلمات نزدیک به سازمان ملل حضور هیئت انصارالله در ژنو طی ساعات آتی را بعید دانست و گفت: مارتین گریفیتس (فرستاده سازمان ملل به یمن) پیشنهادی را بررسی کرد و عربستان به موجب آن با انتقال هیئت صنعا با یک فروند هواپیمای عمان به شرط تفتیش هواپیما توسط ائتلاف موافقت کرد اما این پیشنهاد از سوی انصارالله و عمان رد شد.

عبد الملک الحوثی در این رابطه گفت، هیئت ملی مذاکرات در سفر قبلی‌اش هنگام ورود به جبیوتی با خطرات و موانع مختلفی مواجه شد و اجازه عبور از کشورهای مشخصی را نیافت و شرایط خطرناکی را پشت سر گذاشت.

رهبر جنبش انصارالله افزود: کشورهای عضو ائتلاف به دنبال آن هستند که سفر هیئت ملی ناامن بوده و امکان بازگشت وجود نداشته باشد و بلکه پرخطر باشد، هیچ توجیهی برای ممانعت از سفر هیئت ملی مذاکره‌کننده که تنها به دنبال ورود ایمن به ژنو و بازگشت ایمن به صنعا بود، وجود ندارد.

وی در ادامه علت شکست این رایزنی‌ها را عدم جدیت آمریکا، انگلیس با دیگر کشورهای غربی و متخاصم دانست.

این رهبر انصارالله به کاهش ارزش پول یمن و در پی آن افزایش قیمت کالاها و خدمات پرداخت و گفت: این افزایش قیمت‌ها بخشی از جنگ علیه کشور است و ما از بازرگانان می‌خواهیم که در راستای حفظ ارزش پول یمن گام بردارند.

الحوثی با اشاره به بالاترین تنش‌ها در ساحل غربی و مناطق مرزی به دلایل سیاسی و نظامی در پایان گفت: تنش در میدان‌ها با افزایش تعداد کشتارها همزمان شده و این امر صبر و پافشاتری بیشتری برای مقابله با دشمن را نیاز دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید